Lidlin muovikisan finalistit valittu – mukana kompostoituva kääre lehtikaalille

Jouko Tikkanen Yleinen Leave a Comment

Lidl Suomi on järjestänyt kevään aikana pakkausalan toimijoille avoimen kilpailun, jossa etsitään oivaltavia pakkausratkaisuja sekä innovaatioita pakkausmuovin vähentämiseen ja muovipakkausten kierrätettävyyden parantamiseen.

Turhan pakkausmuovin vähentämiseen, muovipakkausten kierrätettävyyden parantamiseen ja uusiin pakkausinnovaatioihin keskittyvä Pakkaustarinoita 2021 -kilpailu on edennyt finaalivaiheeseen. Kilpailuun saapui lähes 80 työtä, joiden takana on yrityksiä, yhdistyksiä ja korkeakoulujen opiskelijoita. Lidlin esiraati valitsi näistä 15 finaaliin, jossa kestävän kehityksen innovaatioita ja muoviteollisuutta edustava asiantuntijaraati arvioi voittajat. Kilpailun voittaja ratkeaa kesäkuussa.

Finalistien joukossa on muun muassa erilaisia kartonkivuokia, merimuovista valmistettu pullo, digitaalinen panttisysteemi, elintarvikepakkausten ympäristöpisteytysjärjestelmä sekä kompostoituva kääre lehtikaalille.

Lidl Suomi toteuttaa Schwarz-konsernin kansainvälistä muovistrategiaa. Suomessa on 193 Lidl-myymälää.

Finaali täynnä toteuttamiskelpoisia ideoita – parhaat palkitaan

Pakkaustarinoita 2021 -kilpailun voittajille jaetaan yhteensä 50 000 euron edestä palkintoja, minkä lisäksi voittajapakkauksia saatetaan nähdä Lidlin hyllyssä tulevaisuudessa.

– Kilpailun taso on korkea. Valitsimme esiraadin kanssa finaalityöt niiden relevanssin, toteutuksen, käytettävyyden ja kekseliäisyyden mukaan. Finalistiehdotuksissa tiivistyvät monet niistä keinoista, joilla voimme tehdä pakkauksista ympäristöystävällisempiä. Lisäksi meille on tärkeää, että ehdotukset ovat realistisesti toteutettavissa, sopivat Lidlin hyllyyn ja asiakkaiden arkeen sekä tuovat uutta pakkaussuunnitteluun, kertoo Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Laura Kvissberg.

Kilpailuun sai osallistua sekä olemassa olevalla pakkausratkaisulla että vielä toteuttamattomalla mutta toteutuskelpoisella idealla. 70 prosenttia osallistujista edustaa yrityksiä, 25 prosenttia korkeakouluja ja 5 prosenttia yhdistyksiä.

Voittajatyöt valitsevaan raatiin kuuluvat kestävyysratkaisujen johtava asiantuntija Anu Mänty Sitrasta, luonnonvara- ja ympäristöratkaisut -liiketoiminta-alueen johtaja Jussi Manninen VTT:stä, toimitusjohtaja Vesa Kärhä Muoviteollisuus ry:stä ja toimitusjohtaja Antro Säilä Suomen Pakkausyhdistys ry:stä.

Tekoja muovin vähentämisen ja ahkeramman kierrätyksen puolesta

Lidl Suomi toteuttaa emoyhtiönsä Schwarz-konsernin kansainvälistä muovistrategiaa. REset Plastic on kokonaisvaltainen ohjelma, joka ottaa huomioon viisi näkökulmaa muoviin: vähentämisen, pakkaussuunnittelun, kierrätyksen, luonnosta poistamisen sekä tutkimuksen ja kehityksen. Tavoitteena on muovin käytön vähentäminen ja sen suljettu kierto.

Lidl Suomen tavoitteena on vähentää muovia omien merkkien tuotepakkauksissa viidenneksellä vuoden 2025 loppuun mennessä. Lisäksi kaikista pakkauksista tehdään kierrätettäviä. Tekoja tarvitaan, sillä panttipulloja lukuun ottamatta pakkausmuovi ei Suomessa kierrä kovin hyvin.

– Muovi on monella tapaa toimiva materiaali pakkauksissa. Se esimerkiksi suojaa tuotteita pilaantumiselta. Pakkaustarinoita-kilpailulla haluamme kannustaa kehittämään uusia pakkausratkaisuja, jotka auttavat vähentämään turhaa muovia ja tekemään pakkauksista kokonaan kierrätettäviä, Kvissberg sanoo.

Finalistit pähkinänkuoressa

  • Hätälä: vastuulliset kalapakkaukset. Vähemmän muovia sisältävät, täysin kierrätettävät kalapakkaukset.
  • Vihreä Keiju: Woodly puumuovi. 100 % kierrätettävä pakkaus tuoreyrteille.
  • Stora Enso: Trayforma-kartonkivuoka tuore-, mikro- ja uunivalmiille pakasteaterioille. Vähentää valmisaterioiden hiilijalanjäljen alle 64 %:iin verrattuna muoviseen vuokaan.
  • Orat: Sealpac eTray-muovirasia. Vähentää muovia noin 40 %.
  • Finnvacum: monomuovi. 100-prosenttisesti kierrätettävä mono-pakkausmateriaali viipaloiduille elintarvikkeille sekä grilli- ja nakkimakkaroille.
  • Wipak: kierrätettävä vakuumipakkaus. Pakkausratkaisu lihajalosteille kuten makkaralle, kalafileille ja lihapakkauksille. Kierrätettävä pakkaus pienentää hiilidioksidipäästöjä yli 40 % verrattuna nykyisiin Lidlin pakkauksiin.
  • Walki: kompostoituva elintarvikepakkauskalvo. 100-prosenttisesti kompostoituva Bioska-pakkauskalvo, joka ei sisällä muovia. Hengittävä biokalvo mahdollistaa tuotteelle pidemmän säilyvyyden varsinkin huoneenlämmössä.
  • Mondelez: Philadelphia-tuorejuustopakkaus. Kierrätetystä muovista valmistettu pakkaus ensimmäisenä tuorejuustona markkinoilla vuoden 2022 lopussa. Suomessa säästö 1,4 miljoonaa uutta pakkausta vuodessa.
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK: kartonkipakkaus mausteille. Täysin kierrätettävä minitölkki elintarvikekartongista. Uusi tapa käyttää elintarvikekartonkia.
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK: Rectangle-pullo. Päällekkäin asettuvat pullot ilman suuria muovikääreitä. Pullon neliskanttinen muoto säästää tilaa ja vähentää rahtikuluja sekä kolliin tarvittavaa kääremuovia.
  • Metropolia: mehiläisvahapinnoitteinen kartonkirasia. Esimerkiksi jauhelihalle, kalalle, kanalle tai kasviproteiinille. Ilmatiiviys saavutetaan sulattamalla kannessa oleva mehiläisvaha kiinni pakkauksessa olevaan mehiläisvahaan.
  • Metropolia: TYRSKY-kosmetiikkapakkaussarja. Muoviton, biojätteenä kierrätettävä pakkaus kierrätetystä paperista esimerkiksi Cien-tuotteisiin.
  • Sinebrychoff: Coca-Cola merimuovipullo. Uudella teknologialla valmistettu pullo, jossa 25 % merestä kerättyä, elintarviketasoiseksi käsiteltyä muovia.
  • Best Before: elintarvikepakkausten ympäristöpisteytys. Suomeen tuotetaan tieteeseen perustuva ja luotettava elintarvikepakkausten ympäristöpisteytys, joka perustuu pakkausten elinkaariseen (LCA) ympäristövaikutusten laskentaan ja huomioi muun muassa pakkausten roolin ruokahävikin vähentämisessä sekä kierrätettävyyden.
  • Kamupak: digitaalinen panttisysteemi. Järjestelmä mahdollistaa pakkausten uudelleenkäytön. Sen avulla voi korvata kertakäyttöisiä hyllytuotepakkauksia uudelleenkäytettävillä pakkauksilla. Uudelleen käytettävät pakkaukset voivat pienentää jopa 70–90 % pakkausten ympäristövaikutuksista.
TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!