Keskolla 2020:n kolmas kvartaali on historian paras

Kesko OYJ julkisti 29.10.2020 osavuosikatsauksen. Pääjohtaja Mikko Helander kuvailee kolmannen vuosineljänneksen tulosta Keskon 80 vuoden historian parhaaksi.

– Myynti kasvoi kaikilla toimialoilla. Liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti 4,6 % ja oli 2 651,9 milj. euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 181,8 milj. euroa, ja se kasvoi 38,2 milj. euroa, kun otetaan huomioon Kesko Senukain yhdistelytavan muutos. Liiketoiminnan rahavirta oli 286,6 milj. euroa, ja se vahvistui 95,0 milj. euroa. Lisäksi saavutimme ennakoitua nopeammin yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet.

Pääjohtaja Mikko Helander

Helanderin mukaan päivittäistavarakaupassa strategia toimii hyvin.

– Markkinaosuutemme on vahvistunut edelleen sekä ruokakaupassa että Foodservice-liiketoiminnassa. Myynti ruokakaupoille kasvoi 11,4 %, myös K-Citymarketin käyttötavarakauppa kasvoi.

– Olemme pystyneet tarjoamaan turvallisia ja onnistuneita asiakaskokemuksia poikkeustilanteesta huolimatta. Myös inspiroivat ja asiakkaan arkea helpottavat digitaaliset palvelut, kuten ruoan verkkokauppa, ovat vahvistaneet asiakaskokemusta. Tämä näkyy hyvänä myynnin kehityksenä kaikissa K-ruokakauppaketjuissa.

Koronatilanne on pysynyt hallinnassa Keskon toimintamaissa. Huoli covid-19-epidemian laajentumisesta ja yleisen talouskehityksen heikentymisestä on kuitenkin edelleen suuri. Yhtiö arvioi vuonna 2020 jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 530–570 miljoonaa euroa.

– Juhlistamme 80 vuotta täyttävää Keskoa työn merkeissä. Kesko perustettiin poikkeuksellisissa olosuhteissa lokakuussa 1940. Keskosta ja K-ryhmästä on kasvanut Pohjois-Euroopan johtava vähittäiskaupan toimija. Kiitän asiakkaita, K-kauppiaita, koko K-ryhmän henkilöstöä, Keskon osakkeenomistajia ja kaikkia muita, sanoo Mikko Helander.

Päivittäistavarakaupan liikevaihto oli heinä-syyskuussa 1 462,1 milj. euroa (1 402,7 milj. euroa), ja se kasvoi 4,2 %. Liikevaihto kasvoi kaikissa ruokakauppaketjuissa sekä K-Citymarketin käyttötavarassa. Koronaepidemiasta johtuvat ravintolatoiminnan ja tapahtumien rajoitukset vaikuttivat Kespron foodservice-liiketoimintaan, ja Kespron liikevaihto laski 9,5 %. Päivittäistavaroiden myynnin kasvu K-ruokakaupoille ylitti selvästi Kespron foodservice-liiketoiminnan liikevaihdon laskun.

Milla Eräjoki keräsi verkkokauppatilauksia K-Citymarket Ruskossa Oulussa syyskuussa 2020.

Verkkokauppa kasvoi 270 %

Päivittäistavaroiden kokonaismarkkinoiden Suomessa (sis. alv) arvioidaan kasvaneen noin 7,0 % heinä-syyskuussa (Päivittäistavarayhdistys ry, PTY) ja vähittäishintojen arvioidaan nousseen noin 2,0 % (sis. alv), (PTY:n hintakehitysarvio).

K-ryhmän päivittäistavaramyynnin kasvu oli 7,2 % (sis. alv), mikä ylitti markkinakehityksen. K-ryhmän myynti kasvoi kaikissa ruokakauppaketjuissa. Ruoan verkkokauppa kasvoi 270 % ja sen osuus K-ryhmän päivittäistavaramyynnistä (sis. alv) oli noin 2,2 %. Verkkokaupan palveluita tarjoavat kaikki K-ryhmän ruokakauppaketjut ja verkkokaupan palveluita tarjoavien K-ruokakauppojen määrä kasvoi katsauskaudella yhdeksällä kaupalla.

Päivittäistavarakaupan vertailukelpoinen liikevoitto oli heinä-syyskuussa 108,7 milj. euroa (93,5 milj. euroa), ja se kasvoi 15,2 milj. euroa. Kannattavuutta paransi vähittäismyynnin hyvä kehitys ja toiminnan tehostuminen. Päivittäistavarakaupan liikevoitto oli 108,6 milj. euroa (93,7 milj. euroa). Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat -0,1 milj. euroa (0,3 milj. euroa).

Päivittäistavarakaupan investoinnit olivat 17,3 milj. euroa (30,0 milj. euroa), josta kauppapaikkainvestoinnit olivat 14,2 milj. euroa (23,9 milj. euroa).

Heinä-syyskuussa avattiin kolme uutta K-Marketia (yksi korvaava uusperustanta). Uudistuksia ja laajennuksia tehtiin yhteensä viiteen kauppaan. Merkittävimmät rakenteilla olevat kauppapaikat ovat K-Supermarketit Jyväskylän keskustaan, Vaajakoskelle, Tampereelle ja Lahteen.

Kespro onnistui kasvattamaan selvästi markkinaosuuttaan haastavassa toimintaympäristössä, mutta senkin liikevaihto laski 9,5 %. Päivittäistavaroiden myynnin kasvu K-ruokakaupoille ylitti selvästi Kespron foodservice-liiketoiminnan liikevaihdon laskun.