Kokkikartano menestyy laadulla

”Pieni keravalainen ruokatehdas”, kertovat Kokkikartanon mainokset, kun se lanseeraa kuluttajille hot dogia ja hampurilaista laatukriteerein. Jo yli vuosikymmen sitten Kokkikartano oli mullistanut valmisruoan – se voi maistua kotona tehdyltä.  Kokkikartano aikoo tuoda lisää nostetta myös kauppojen palvelutiskiin.

Snellman Oy:n vuonna 2006 ostaman Kokkikartanon tarina on yrittäjyyden esimerkki. Yritys alkoi vuosituhannen vaihteessa nollasta, kun elintarvikealalla monikymmenvuotisen kokemuksen hankkineet serkukset Esa Heikkinen ja Jaakko Jokinen eivät suostuneet jäämään työttömiksi, vaan perustivat valmisruokia valmistavan yrityksen Kokkikartano Stekia Oy:n Sipooseen Nikkilän sairaalan keittiöön.

Keravan kuumakeittiöstä valmistuu laatikoita, joista alkuperäiset broilerpasta, kinkkukiusaus ja lohikiusaus ovat edelleen suosituimpia tuotteita. Pikaruoka valmistetaan Pietarsaaren tehtaalla.
Keravan kuumakeittiöstä valmistuu laatikoita, joista alkuperäiset broilerpasta, kinkkukiusaus ja lohikiusaus ovat edelleen suosituimpia tuotteita. Pikaruoka valmistetaan Pietarsaaren tehtaalla.

Yrittäjät tunkivat hintakilpailuille valmisruokamarkkinoille laadukkailla tuotteilla ilman mainosbudjettia. He maistattivat kaupoissa tuotteitaan ja ero bulkkituotteisiin oli huomattava.  Kuluttajat hyväksyivät Kokkikartanon tuotteet kuten broilerpastan, kinkkukiusauksen ja lohikiusauksen korkeahkosta hinnasta huolimatta.

Arvot kohtasivat

Kokkikartanon myynti- ja markkinointijohtaja Jussi Rakemaa sanoo ylpeänä päässeensä ”Esan akatemiaan” 2006, kun Kokkikartanon uudet tilat olivat valmistuneet Keravalle vuonna 2005.

Myynti- ja markkinointijohtaja Jussi Rakemaa on ylpeä Kokkikartanon palvelulupauksesta, jonka hän kuten muutkin työntekijät ovat allekirjoittaneet toimistotiloissa olevaan tauluun.
Myynti- ja markkinointijohtaja Jussi Rakemaa on ylpeä Kokkikartanon palvelulupauksesta, jonka hän kuten muutkin työntekijät ovat allekirjoittaneet toimistotiloissa olevaan tauluun.

– Ohjeena oli, että ruokaan ei laiteta mitään, mitä sinne ei kotonakaan laitettaisi. Voi oli voita ja kerma kermaa. Tuotteisiin ei laitettu mitään, mikä ei sinne kuulunut, kertaa Jussi Rakemaa Kokkikartanon yksinkertaista reseptiä.

Kokkikartano kasvoi ja kannattavuus oli hyvä. Yritys myytiin Snellmanille ja alkuperäiset yrittäjät jäivät eläkkeelle.

– Snellmanilla oli sama arvopohja ja toimintalinja, vaikka yritysidea olikin kirjattu eri sanoin, sanoo Jussi.

Jussi Rakemaa oli välillä muissa tehtävissä ja hän palasi pari vuotta sitten Kokkikartanoon. Kati Rajala oli tullut Kokkikartanon toimitusjohtajaksi vuonna 2012 ja hän oli käynyt ensitöikseen reseptit läpi ja palauttanut ne alkuperäisen linjan mukaisiksi.

– On kiva olla täällä töissä, kun tuotteet ovat kunnossa. Laadukas ja maukas tuote tuo kilpailuedun, vakuuttaa Jussi.

Markkinat ovat polarisoituneet

Kokkikartanon markkinaosuus valmisruoissa on noin kymmenen prosenttia.

– Olemme edelleen haastaja. Meillä kasvu oli viime vuonna yli 10 %, kun valmisruokamarkkinoiden kasvu oli lähellä nollaa.

Markkinat ovat polarisoituneet. Kuluttajista osa painottaa halpuutta ja osa arvostaa laatua.

– Ehkä markkinaosuutta ei kannata paljoakaan pyrkiä nostamaan, jotta ei jouduta hintakilpailuun. Tuotteen laadun on vastattava hintamielikuvaa, pohdiskelee Jussi ja toteaa Kokkikartanon kannattavuuden olevan nyt kunnossa.

Potkua palvelutiskeihin

Kokkikartano onkin laajentanut tuotevalikoimaa vuosi pari sitten valmiskeittoihin ja perinteisiin pikaruokiin eli hampurilaisiin ja viimeksi ”hodareihin”. Pikaruoat valmistetaan Snellmannin Kokkikartano Oy:n toisessa tehtaassa, joka on Pietarsaaressa.

– Välipalaryhmä on toisiksi isoin tuoteryhmä markkinoilla. Meidän hampurilaiset ovat kalliimpia, kun pihvi on sataprosenttista naudanlihaa. Se maustetaan suolalla ja pippurilla. Siihen ei panna mitään, mikä ei siihen kuulu, toteaa Jussi.

Jussin ajatukset hyppäävät jo Kokkikartanon jouluriisipuuroon ja joululaatikoihin.

– Ne on tehty hyvistä raaka-aineista ja ovat maukkaita. Perheiden ei kannata stressata jouluruokien vuoksi.  Valmiit jouluruuat säästävät aikaa ja vaivaa, minkä voi sitten kohdistaa läheisiin.

Kokkikartanon tuotteet ovat kaikki suunnattu vähittäiskauppaan.

– Kauppojen palvelutiskit ovat isossa roolissa.  Lounaskulttuurin raja kaupan ja ravintolan välillä hämärtyy. Meidän kasvava fokuksemme on ruokakauppoja palvelutiskien tarjonnan kehittämisessä, lupaa Jussi Rakemaa.

 Faktat 

Kokkikartano

  • Esa Heikkinen ja Jaakko Jokinen perustivat Kokkikartano Stekia Oy:n 1999 Sipooseen.
  • Ideana oli tehdä ”laaturuokaa kotireseptein”.
  • 2005 käynnistyi uusi ruokatehdas Keravalla. Liikevaihto oli n. 10 milj. euroa.
  • 2006 Snellman osti osake-enemmistön ja 2008 loput osakkeista. Yrityksen nimeksi tuli Snellmanin Kokkikartan Oy.
  • Kokkikartanoon liitettiin myös Snellmanin oma valmisruokatoiminta ja Pietarsaarelaisen LHM-Products Oy:n liiketoiminta.
  • Palveluksessa 130 henkilöä
  • Liikevaihto n. 30 miljoonaa euroa

 

Esa Heikkinen perusti Kokkikartanon vuosituhannen vaihteessa. Hän teki kiusauksia tunnetuksi maistattamalla niitä kaupoissa.
Esa Heikkinen perusti Kokkikartanon vuosituhannen vaihteessa. Hän teki kiusauksia tunnetuksi maistattamalla niitä kaupoissa.