Kuluttajat kaipaavat HeVi-tietoutta

Kuluttajat toivovat lisää maistatuksia kauppojen hedelmä- ja vihannesosastoille. Vihannestukku Veikko Laineen teettämässä tutkimuksessa 73 prosenttia tutkimukseen osallistuneista katsoo, etteivät he saa paljoakaan palvelua hedelmä- ja vihannesosastolla. Kolme viidestä tosin katsoo, etteivät he kaipaakaan palvelua. Maistatuksista sitä vastoin oltaisiin kiinnostuneita.

Veikko Laineen myyntipäällikkö Stefan Näsmanin mukaan kuluttajat kaipaavat tietoja varsinkin oudoista hedelmistä, niiden käyttömahdollisuuksista ja kypsyysasteista. Avokado on malliesimerkki hedelmästä, jonka kuluttaja joutuu harmittavan usein kypsyttämään kotona.

Tutkimuksesta käykin selville, että kuluttajat ostaisivat enemmän hedelmiä, jos ne olisivat myyntihetkellä kypsiä. Niin ikään 30 prosenttia vastaajista ostaisi tuntemattomia hedelmiä, mikäli niitä olisi tarjolla kaupan hedelmä- ja vihannesosastolla.

Tutkimuksen mukaan 35 prosenttia suomalaisista kerää kauppakassiinsa enemmän hedelmiä ja vihanneksia kuin vuosi sitten. Syynä suomalaisten lisääntyneeseen kulutukseen on pääasiassa halu syödä kevyemmin ja terveellisemmin.

Tutkimuksen teki MediaCom Online Research -menetelmällä. Tutkimukseen vastasi 305 päivittäistavaraostoksista vastaavaa suomalaista.