Marjat ovat elintarvikeviennin keulassa

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

– Suomalaisten elintarvikkeiden vienti muihin maihin kuin Venäjälle on kasvanut vuodesta 2014 kymmenellä prosentilla 1,4 miljardiin euroon. Kasvua on kertynyt jo 80 miljoonaa euroa, kertoo Talouselämä Finpron tiedotteen perusteella.

Kevättalvella Finpro oli Japanissa ruokamessuilla. Marjat ja muumit kiinnostivat messuvieraita. Keskellä Kaskein Marjan Pekka Koivisto.

Kevättalvella Finpro oli Japanissa ruokamessuilla. Marjat ja muumit kiinnostivat messuvieraita. Keskellä Kaskein Marjan Pekka Koivisto.

Erityisesti suomalaiset marjatuotteet vetävät Saksan markkinoilla, missä terveysvaikutteiset tuotteet ovat kasvava trendi. Vientiä vauhdittaa Finpron Food from Finland -kasvuohjelma, jonka toimintaan on osallistunut jo yli 100 suomalaista elintarvikealan yritystä.

– Food from Finland -kasvuohjelmassa suomalaisyritysten laaja yhteistyö, yhteinen tarjoama ja Suomen merkittävimpiä osaamisalueita korostava markkinointi luovat erinomaisen kasvualustan Suomen elintarvikeviennin kasvattamiselle. Mallia on otettu muualta, sillä useilla mailla vastaava ohjelma on ollut käynnissä jo useita vuosia, kertoo Esa Wrang, elintarvikesektorin toimialajohtaja Finprolta.

Yksi vauhtiin päässyt yritys on tiedotteen mukaan lappeenrantalainen Kaskein Marja Oy. Se on kotimaisten marjojen, hedelmien ja luonnonsienten jalostamiseen erikoistunut yritys, jonka valikoimiin kuuluu muun muassa mehuja, hilloja ja jauheita. Kahden viime vuoden aikana yritys on panostanut vahvasti vientiin, ja tuloksia onkin jo tullut niin Aasiasta kuin Euroopasta.

– Vientimaitamme ovat Aasian lisäksi muun muassa Saksa, Ruotsi ja Baltian maat. Vetoa ulkomaille riittää, ja uskomme viennin olevan tänä vuonna 10–15 prosentin luokkaa. Pakastettujen marjojen sekä kuivattujen tuotteiden myynti on selvässä kasvussa. Food from Finlandin kautta olemme solmineet paljon uusia yhteyksiä, ja odotamme liikevaihdon kasvavan selvästi. Tänä vuonna tavoitellaan miljoonaa kiloa metsämarjoja, joista suurin osa menee vientiin, kuvailee Kaskein Marjan toimitusjohtaja Pekka Koivisto.

Pekka Koivisto viime syksynä käyttöönotetussa marjatehtaassa Lappeenrannassa.

Pekka Koivisto viime syksynä käyttöönotetussa marjatehtaassa Lappeenrannassa.

Food from Finland -kasvuohjelman tavoitteena on elintarvikeviennin kaksinkertaistuminen kolmeen miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä, sekä noin 5 000 uuden työpaikan synnyttäminen elintarvikesektorille. Kasvua tavoitellaan esimerkiksi kansainvälisiä messukäyntejä, ostajatapaamisia ja valmennuksia järjestämällä. Vuonna 2015 vientiä edistämään luotiin myös aktiivisia vientiklustereita, kuten kaura- ja marjatuotteiden klusterit.

Annaleena Stoult näkee marjoilla olevan hyvät vientimahdollisuudet.

Annaleena Stoult näkee marjoilla olevan hyvät vientimahdollisuudet.

– Klustereista on apua etenkin pk-yrityksille, jotka saavat saman alan suomalaisyritysten yhteistyöstä vahvuutta lähteä viemään tuotteitaan maailmalle. Esimerkiksi marjaklusteriin kuuluu noin kymmenen vientikelpoista yritystä, kertoo Food from Finlandin ohjelmapäällikkö Annaleena Soult.

—-
Lue ”Kaskei on kasvuloikan kynnyksellä” -artikkeli Puutarha-Sanomat -lehden numerosta 3/2016, linkki näköislehteen tässä. (lehden hinta 5 €)

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!