K-ryhmän trendikatsaus: Monipuolinen syöminen ja kotimaisuus kiinnostavat ensi vuonna yhä useampaa

Jouko Tikkanen Uutiset, Yleinen Leave a Comment

Korona kiinnitti huomion terveyteen ja sai pohtimaan elämäntapoja. Nyt tämä näkyy aikomuksena syödä vuonna 2022 aiempaa monipuolisemmin. Jopa 54 prosenttia edelläkävijäkuluttajista uskoo noudattavansa tulevana vuonna arjessaan monipuolista ruokavaliota. Puolet suomalaisista uskoo tulevaisuudessa arvostavansa enemmän suomalaista ruokaa ja suosivansa sitä. K-ryhmä listasi jälleen kiinnostavimmat kuluttajakäyttäytymisen trendit ja hittituotteet.

Kiinankaalin ostot ovat Keskon ostodatan mukaan nousseet 41 % koronaa edeltävään aikaan verrattuna. Tanja ja Erkki Aholainen viljelevät kiinankaalia luomuna Joroisilla. Lue artikkeli Puutarha-Sanomien numerosta 9/2019.

K-ryhmän toteutti osana vuoden 2022 trendikatsaustaan kyselyn, johon vastasi 1279 suomalaista..

– Korona sai suomalaisten huomion kiinnittymään omaan hyvinvointiin, ja se on lisännyt selvästi myös kiinnostusta ihan tavallista, monipuolista arkiruokaa kohtaan. Itsestä halutaan pitää huolta syömällä hyvin, joten voi pohtia, joko yksittäisten ihmedieettien aika olisi ohi, kuvailee Keskon päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.

Keskon päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar kertoo, että parsakaali on hänen suosikkinsa. Lue Puutarha-Sanomien numerosta 9/2019 hän haastattelunsa.

– Hyvinvointiin satsaaminen näkyy kuluttajien ostoskorissa esimerkiksi alkoholittomien juomien, erilaisten marjojen ja marjasekoitusten hyvänä myynnin kehityksenä. Lihassa kana on viime vuosina kasvattanut suosiotaan kevyempänä vaihtoehtona ja lisäksi datasta nähdään, että tänä vuonna on ostettu jonkin verran aiempaa enemmän kasviksia. Monipuolista ruokavaliota on täydennetty perusvitamiineilla: niiden myynti on kehittynyt +51 %, jos verrataan tämän vuoden kehitystä koronaa edeltävään aikaan, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi sanoo myyntidatasta ilmenevän kuluttajien satsaavan hyvinvointiin. Se näkyy mm. marjojen ja marjasekoitusten hyvänä myynnin kehityksenä ja  tänä vuonna on ostettu jonkin verran aiempaa enemmän myös kasviksia. Lue Harri Hovin haastattelu ”Keskon juuret ovat kauppiasyrittäjyydessä” -artikkelista, joka on julkaistu Puutarha-Sanomien numerossa 10/2020.

Monipuolisen syömisen ohella suomalaisen ruoan ja pientuottajien tuotteiden sekä lähiruoan arvostus nousevat ensi vuoden kiinnostavimpien trendien kärkeen. Suomalaiset uskovat edelleen arvostavansa ja suosivansa suomalaisia tuotteita jopa aiempaa enemmän.

55 % edelläkävijäkuluttajista pitää lähi- ja pientuottajien tuotteita trendikkäinä, nuorimmissa 18-24-vuotiaissa vastaava luku on jopa 65 prosenttia. Yhä useampi haluaa ensi vuonna myös vertailla tuotteiden vastuullisuutta ruokakaupassa.

Vanhat kotitaloustaidot pinnalla

Suomalaiset aikovat ensi vuonna valita sesonkiruokaa etenkin sen edullisemman hinnan vuoksi.

– Näkisin, että kiinnostus sesonkisyömiseen ja siihen, milloin mikäkin raaka-aine on parhaimmillaan ja edullisimmillaan liittyy sekä harkittuun kuluttamiseen että haluun kehittyä ruoanlaittajana. Vanhat kotitaloustaidot ovat nyt pinnalla, joten on erittäin trendikästä opetella käyttämään myös edullisimpia raaka-aineita, kertoo Jungar.

Valmisruokaa ostetaan useammin – ruoanlaitossa erikoistutaan nyt tiettyyn osa-alueeseen. Koronavuodet ovat vauhdittaneet valmisruokahyllyllä tapahtunutta muutosta ja erityisesti laadukkaampien ja ravintolatason vaihtoehtojen kehitystä. K-ryhmän myyntidatan perusteella valmisruokaa ostavien asiakkaiden määrä on kasvanut. Vaikka valmisruoka on kehittynyt hyvin, myös ruoanlaitto kiinnostaa suomalaisia erittäin paljon, ja siitä halutaan oppia lisää.

– Korona on tuonut mukanaan sen, että ruoanlaitosta innostuttiin uudella tavalla. Moni haluaa erikoistua ja syventyä johonkin tiettyyn osa-alueeseen ruoanlaitossa: hapanjuurileivontaan tai pizzoihin. Vertaistuki on tärkeä osa kehittymistä, somessa jaetaan vinkkejä ja kokemuksia aiheisiin liittyen, kertoo Jungar.

– Datasta nähdään, että maailman maut ja maustaminen ovat jo toista vuotta peräkkäin voimakkaassa kasvussa, samoin esimerkiksi oliiviöljyjen myynti kehittyy hyvin. Ruoanlaittajia kiinnostavat myös erikoisemmat raaka-aineet, kuten äyriäiset tai tietyn ruoan valmistamiseen tarkoitetut erikoisraaka-aineet, kertoo Hovi.

Kun etäarki alkaa palata normaaliin,  tarve ajankäyttöä helpottaville palveluille kasvaa. Top 5-listan viimeiselle sijalle nouseekin ruoan verkkokaupan suosiminen. Suomalaiset ennakoivatkin oman verkkokauppakäytön kasvavan ensi vuonna. K-ryhmän tutkimuksen* mukaan viiden vuoden päästä 60 % suomalaisista uskoo hyödyntävänsä verkkokauppaa ruokaostoksissaan ainakin silloin tällöin.

Avaa K-trendikatsaus tästä linkistä.

Top 5 asiat, joiden uskotaan lisääntyvän arjessa ensi vuonna**

  • Arvostan suomalaista ruokaa ja suosin sitä (53 %). Pidän lähellä tuotettuja ja vastuullisia raaka-aineita trendikkäänä (55%)​
  • Uskon noudattavani monipuolista ruokavaliota (54%)​
  • Vertailen ruokakaupassa asioidessa tuotteiden vastuullisuutta. (43%)​
  • Suosin sesonkienmukaisia tuotteita niiden edullisemman hinnan vuoksi. (42 %)​
  • Ostan ruokaa verkkokaupasta (39%)

Hittituoteryhmiä

  • Alkoholittomat oluet +97 %
  • Tummapaahtoiset papukahvit +66 %
  • Pakastesimpukat +60 %
  • Marjasekoitukset +54 %
  • Vitamiinit +51 %
  • Kiinankaali +41 %
  • Maailman maut +39 %
  • Kivennäisvedet 29 %
  • Oliiviöljyt +28 %
  • Luomukananmunat +28%
  • Viherkasvit +26%
  • Jalostetut salaatit ja kaalit +24 %
  • Paprikat +23%
  • Parsakaali +21 %
  • Maustaminen +21%
  • Konditoriatuotteet +21%
  • Valmisruoka +17%
  • Leikkokukat +17 %
  • Pikkusitrukset +15 %

*K-ryhmän ruokaostosten tekeminen verkosta -tutkimus, syyskuu 2021 N=2283
**Kuluttajakyselytutkimus K-Kylässä Lokakuussa 2021. N=1279

Molemmat aineistot on painotettu vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimusten toteutuksesta vastasi Frankly Partners.

Tiedotteen datanostot perustuvat K-ryhmän myyntidataan 2019-2021. Vertailu on tehty tarkastelemalla kuluvaa vuotta 08/2021-09/2021 korona-aikaa edeltävään ajankohtaan 03/2019-02/2020. Näin pystyimme arvioimaan, minkä tuoteryhmien myynti on voimistunut korona-aikana ja myös jäänyt aiempaa korkeammalle tasolle.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!