Poiminta lehdestä nro 7/2015: Paikallisuus on Kupittaan CM:n syömähammas

Jouko Tikkanen Lehtinosto, Uutiset Leave a Comment

K-citymarket Kupittaa kukoistaa Aaltosten vetämänä jo toisessa polvessa. Kauppias Hannu Aaltonen on nostanut paikallisuuden omaan sfääriinsä – se on kovempi juttu kuin luomu.

[PUUTARHA-SANOMAT: TURKU]

Kauppias Hannu Aaltonen on työuraltaan vanhin nykyisistä citymarketkauppiaista.

– Nyt on 9213 päivää takana, naurahti Hannu heinäkuun viimeisenä päivänä.

Hannu Aaltonen aloitti kauppiaana vuonna 1990 Raumalla ja kahden vuoden jälkeen hän siirtyi vetämään Launeen K-citymarkettia Lahdessa. Turkuun muutto tuli vuosituhannen vaihteessa.

Kauppias Hannu Aaltonen kertoo keittiötoimintojen olevan 6–7 prosenttia ruokakaupan liikevaihdosta.

Kauppias Hannu Aaltonen kertoo keittiötoimintojen olevan 6–7 prosenttia ruokakaupan liikevaihdosta.

Hannun kosketus Kupittaan K-citymarkettiin ulottuu kuitenkin vuoteen 1972, jolloin hän kymmenvuotiaana hyöri Lassi-isän kaupassa. Kupittaa oli järjestyksessä toinen K-citymarket, kun ensimmäinen oli avattu vuotta aikaisemmin Lahden keskustassa.

– On sattuma, että olen nyt kauppiaana samassa paikassa, sillä kauppapaikat eivät periydy.

Kupittaa on nyt myynniltään suurin 81 K-citymarketin joukossa. Kokonaisala on kaksi hehtaaria ja ruokakaupan myyntiala on 5000 neliötä.

– Vuosien 2004–2005 remontissa tilat tuplaantuivat. Meillä on nyt 30 000 ruokatuotetta, kun 10 vuotta sitten oli 16 000, kuvailee kauppias kehitystä. Viimeinen remontti valmistui runsas vuosi sitten, jolloin kylmäkalusteet uusittiin ja ruokapuoli sai 800 neliötä lisätilaa käyttötavaralta.

 

Local-merkintä alkoi hevistä

– Ison yksikön etuna ovat isot valikoimat, mutta huonona puolena asiakkaan kannalta se, että ostotapahtuma ei ole nopea. Kun päivässä käy 10 000–­15 000 asiakasta tarvitaan tilaa ja käytäviin menee jopa 65 % pinta-alasta. Vakioasiakkaiden osuus on suuri, selvittää kauppias.

Kaupan ylpeytenä on Market Kitchen, joka tarjoaa tuoretta lihaa, kalaa, maistuvaa kotiruokaa, ruokaisia salaatteja ja täytettyjä patonkeja. Keittiön osuus ruokakaupan liikevaihdosta on 6–7 prosenttia.

– Viime marraskuussa nostimme paikalliset tuotteet esille ensin hevissä ja nyt paikallisuus menee jo koko kaupan läpi. Toki meillä on ollut paikallisia tuotteita kauan, mutta ne tulee nostaa esille, jotta asiakkaat löytävät ne.

Aaltonen määrittelee paikallisiksi toimittajiksi enintään 6 tunnin toimitusmatkan päässä olevat, jolloin saaristonkin tuotteet ehtivät perille kauppaan.

Kaupassa ”Local” -kyltit kertovat paikallisista toimittajista. Tuottajilla on jopa omia osastoja kaupan sisällä kuten Lindrothin puutarhalla DeliVerde -tuotteineen. Tuottajat pääsevät kauppaan, mutta joutuvat kilpailemaan keskenään asiakkaiden suosiosta kaupan sisällä kuten torilla.

– Kaupan tehtävänä on kattaa pöytä ja ostajat valitsevat. Local näyttää olevan tärkeämpi kuin luomu, sillä asiakkaat ovat kiinnostuneita mistä ruoka tulee, korostaa Hannu Aaltonen.

 

Tuote-esittelijät ovat tervetulleita

Kauppias toivoo viljelijätoimittajilta ammatillisuutta ja sitoutumista, sillä tuotteita tulee toimittaa jatkuvasti.

Hanna Koponen esittelee Lindrothin puutarhan tuotteita.  Hanna opiskelee kauppakorkeassa ja talviaikaan hän työskentelee myyntihommissa vain viikonloppuisin.

Hanna Koponen esittelee Lindrothin puutarhan tuotteita. Hanna opiskelee kauppakorkeassa ja talviaikaan hän työskentelee myyntihommissa vain viikonloppuisin.

– Viestinä on, että tuottajien tulee keskittyä asioihin. Olemme sitoutuneet ottamaan marjatoimittajalta marjat myös pakasteena, vaikka emme tiedäkään vielä niiden hintaa.

– Annamme mielellään tavarantoimittajien edustajille tilaa myymälässä esitellä ja maistattaa tuotteitaan. Konsulentit tietävät edustamansa yrityksen tuotteista eniten.

Kauppias Hannu Aaltonen on tyytyväinen kaupan myynnin kehitykseen, sillä nyt tavoitellaan 60 miljoonan euron myyntiä.

– Meitä ei kilpailijan halpuuttaminen ole koskettanut, sillä kauppamme on halpahalli ja herkkukauppa saman katon alla. On myös asiakkaita, jotka ostavat osan Lidlistä ja osan meiltä.

Turussa on neljä citymarkettia ja K-kaupan markkinaosuus on kaupungissa 45 prosenttia.

 

Liikeidea on yksilöllinen

Aaltosen mielestä jokaisen kaupan on löydettävä omat vahvuutensa eikä samalla liikeidealla pärjää toisella paikkakunnalla.

– On löydettävät oikea tapa kuhunkin kilpailutilanteeseen. Meidän on kannattanut lisätä valikoimaa, sillä asiakkaat ovat erilaisia.

Aaltosen mukaan ruoka ei Suomessa ole kallista.

– 50-luvulla kotitalouksien menoista puolet meni ruokaan. Nyt ruoan osuus alkoholin kanssa on keskimäärin alle 15 prosenttia. Jos haluaa syödä hyvin, se on mahdollista.

– Muihin maihin vertailtaessa tulisi arvonlisävero ottaa huomioon, joka Suomessa on 14 prosenttia, mutta EU:ssa keskimäärin vain 6 prosenttia. Verottomin hinnoin ollaan kilpailukykyisiä, tähdentää Aaltonen.

Hannu Aaltonen sanoo pitävänsä lomat vuositasolla. Hän pystyy jakamaan vastuuta paitsi henkilökunnalleen myös perheen sisällä, kun palveluksessa on Jukka-veli ja pojat Oskari ja Eemeli, joka opiskelee elintarvike-ekonomiaa Viikissä.

 

Katja vastaa hevistä

Katja Henriksson asettelee paikallisten tuottajien nippuvihanneksia massaesittelyyn.

Katja Henriksson asettelee paikallisten tuottajien nippuvihanneksia massaesittelyyn.

– Lomailu on kuitenkin erilaista, olen nytkin käynyt kaupassa joka päivä katsomassa, että kaikki on kunnossa, kertoo Hannu.

K-citymarket Kupittaassa hevin osuus ruokakaupan myynnistä on 10–11 %, kun keittiötoiminta vie jaettavista prosenteista osansa. Hevi-osastosta vastaa Katja Henriksson.

– Olen ollut kaupassa 20 vuotta töissä ja vuonna 2007 aloitin hevissä. Olen juurtunut hyvin heviin, sillä saan toteuttaa siinä itseäni, leikkiä väreillä ja koko ajan tulee uusia tuotteita.

– Kausivaihtelut luovat oman mielenkiintonsa, sillä ei voi tietää, millaista tavaraa tulee. Annan kiitosta, kun laatu yllättää hyvyydellään. Turkulaiset ovat ylpeitä paikallisista tuotteista, sanoo Katja.

Uutuutena kaupassa on smoothiepiste, jossa valmistetaan tuoreista hevi-tuotteista ja pakastetuista marjoista raikkaita juomia. Tämä nuorten yritys esitellään Tukkutori-lehdessä numero 4/2015.

 

"Local" eli paikallisuus on Kupittaan K-citymarketin pääviesti.

”Local” eli paikallisuus on Kupittaan K-citymarketin pääviesti.

Katja Henriksson nostelee Yli-Nikulan salaatteja myyntiin.

Katja Henriksson nostelee Yli-Nikulan salaatteja myyntiin.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!