Kaksi Suomen johtavaa vihannestoimittajaa aloittaa yhteistyön, kun Osuuskunta Närpiön Vihannes ostaa osan lajittelulinjoista Hultholmin vihannespakkaamolta Korsnäsissä. Tavoitteena on tarjota parempia palveluja viljelijöille, kasvattaa markkinaosuutta sekä parantaa toimitusvarmuutta ja asiakaspalvelua. Pakkaamotoiminta jatkuu sekä Närpiössä että Korsnäsissä.

Yhteistyön ensimmäisessä vaiheessa Närpiön Vihannes ostaa osan Oy K Hultholm Ab:n koneista ja vuokraa loput koneet sekä kiinteistöt. Närpiön Vihannes on perustanut uuden tytäryhtiön, joka 1.12.2025 alkaen jatkaa Hultholmin nykyisin hoitamaa vihannesten pakkausta ja myyntiä.
– Tämä on meille tärkeä askel eteenpäin. Yhdessä Närpiön Vihanneksen kanssa meistä tulee vahvempi toimija. Toivon, että kaikki nykyiset viljelijät, jotka käyttävät Hultholmia pakkaamona, liittyvät mukaan Närpiön Vihannekseen ja pitkällä aikavälillä osuuskunnan jäseniksi, sanoo Oy K Hultholm Ab:n pääomistaja ja toimitusjohtaja Niclas Hultholm, joka siirtyy uuden tytäryhtiön, Oy Korsnäs Grönsaker Ab:n, toimitusjohtajaksi.
Oy K Hultholm Ab työllistää 14 henkilöä, ja koko henkilöstö siirtyy uuden tytäryhtiön palvelukseen samoilla työehdoilla kuin aiemmin. Närpiön Vihanneksen pakkaamon toiminta jatkuu entisellään. Yhteistyöllä ei ole vaikutusta pakkaamon henkilöstörakenteeseen, vaikka toimihenkilöpuolella joitakin roolimuutoksia saattaa ajan myötä tapahtua.
– Se, että tulevaisuudessa pakkaamme vihanneksemme kahdessa eri pakkaamossa, vahvistaa toimitusvarmuutta merkittävästi. Närpiön Vihannes on kasvanut jatkuvasti ja kasvu jatkuu. Meillä oli kaksi vaihtoehtoa: laajentaa Närpiössä tai etsiä olemassa olevia uusia pakkaamotiloja. Olemme erittäin iloisia saadessamme Hultholmin mukaan. Se on perinteikäs yritys, jolla on paljon osaamista. Odotamme innolla yhteistyötä, sanoo Närpiön Vihanneksen toimitusjohtaja Tomas Lindfors.
Tytäryhtiö Korsnäs Grönsaker jatkaa toistaiseksi vihannesten toimittamista Hultholmin nykyisten tuotemerkkien, kuten oman Hultholm-brändinsä, alla. Närpiön Vihanneksen tuotemerkki säilyy ennallaan. Närpiön Vihannes on vahva brändi, jonka 83 prosenttia suomalaisista tunnistaa viime vuonna tehdyn kuluttajatutkimuksen mukaan. Taloustutkimuksen tekemässä tutkimuksessa Suomen arvostetuimmista brändeistä Närpiön Vihannes sijoittuu sijalle 63, kun arvioinnissa mukana olleiden yritysmäärä oli 700.
Närpiön Vihannes on jo nyt Suomen suurin tomaattien, erikoistomaattien ja paprikoiden toimittaja. Yhdessä Hultholmin kanssa yritykset nousevat myös toiseksi suurimmaksi kurkkujen toimittajaksi Suomessa.
Vihannesviljelijöiden tuotantokustannukset – esimerkiksi energia- ja lannoitekustannukset – ovat viimeisen kolmen vuoden aikana nousseet noin 30 prosenttia. Yhteistyön tavoitteena on lyhyellä ja pitkällä aikavälillä vähentää viljelijöiden kustannuksia ja tarjota parempia palveluja.
Närpiön Vihanneksen liikevaihto oli viime vuonna 77,7 miljoonaa euroa ja Oy K Hultholm Ab:n 17,6 miljoonaa euroa.