Valio on Pohjoismaiden vahvin brändi

Brand Financen 2.9. julkaistussa Nordic 150 -raportissa ja hiljattain julkaistussa Food & Drink 2025 -raportissa arvioidaan erilaisten tuotemerkkien arvoa ja vahvuutta. Valio nousee Food & Drink 2025 -raportissa maailmanlaajuisesti vahvimpien brändien listan huipulle ruoka- ja meijerisektoreilla. Kaikkia pohjoismaisia brändejä poikki toimialojen arvioivassa raportissa Valio nappasi ykkössijan.

Brand Finance arvioi molemmissa raporteissa brändin vahvuutta Brand Strength Indexin (BSI) asteikolla 0–100, jossa Valio sai poikkeuksellisen korkeat 96,3 pistettä ja luokituksen AAA+. Valio-brändin markkina-arvoksi arvioitiin 1,8 miljardia euroa (noin 2 miljardia dollaria).

Arviointi toteutettiin Suomen sisäisellä markkinalla, ja siinä todettiin, että Valio on arvostettu jokaisella osa-alueella. Erityisesti huomiota herättivät täydet pisteet seuraavissa kategorioissa: mieltymys, harkinta, ymmärrys, ja suositus. Brand Finance korostaa myös Valion tuotteiden taustan ja laadun sekä innovatiivisuuden ja hiilineutraalisuustyön merkitystä tuloksen saavuttamisessa.

Food & Drink 2025 -arvioinnin brändien vahvuusvertailussa Valio on sekä ruoka- että meijerialan vahvin brändi. Ruoka-alan kärkipaikkaa brändin markkina-arvolla mitattuna on vuodesta 2015 lähtien pitänyt Nestlé, arvoltaan noin 20 miljardia dollaria. Maailman taloudellisesti arvokkaimpien meijeribrändien listan kärjessä on Yili reilun 11 miljardin dollarin arvollaan. Valio sijoittuu yhdeksännelle sijalle kahden miljardin dollarin arvolla.

ICA kakkosena ja Prisma kolmosena

Nordic 150 -arvioinnissa, joka kattaa kaikki toimialat, Valio sijoittui brändin vahvuutta arvioivan BSI-listauksen (Brand Strength Index) ykköseksi. Listan kakkosena oli ICA ja kolmannella sijalla Prisma. Pohjoismaiden arvokkain brändi taloudellisella arvolla on Equinor, arvoltaan noin 14 miljardia euroa.

– Valion brändiä on rakennettu pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti jo 120 vuotta. Valion vahvat juuret ovat Suomessa, ja olemme osa lähes jokaisen suomalaisen kotitalouden arkea. Raportin mukaan Valiolla onkin poikkeuksellisen vahva asema kuluttajien mielissä ja omilla kotimarkkinoilla, mikä heijastuu brändin vahvuuden pisteytyksessä, kertoo johtaja Ismo Nikkola, joka vastaa brändistä, viestinnästä, vastuullisuudesta ja sidosryhmäsuhteista.

– Brändin rahallisessa arvossa kilpailemme menestyksekkäästi meitä huomattavasti suurempien meijerien ja ruokatalojen kanssa. Uudistaessamme Valio-brändiä olemme huomioineet vahvan historiamme ja sitoumuksemme rakentaa tulevaisuuden ruokataloa. Tämä sijoitus osoittaa omistautumistamme Valion brändin kehittämiseen, toteaa Nikkola.