Lidl aikoo hiilineutraaliksi jo vuonna 2022

Jouko Tikkanen Uutiset, Yleinen Leave a Comment

Kaupparyhmien välillä on kilpajuoksu siitä, mikä on ensin hiilineutraali kauppaketju. Nyt Lidl löi tavoitteekseen vuoden 2022. K-ryhmä ja S-ryhmä ovat aiemmin esittäneet tavoitteekseen 2025; S-ryhmä aikoo silloin olla jo hiilinegatiivinen.

Lidlillä on toimintaa 32 maassa ja kansainvälisen ilmastostrategian toimet ulottuvat kaikkiin niihin.

Lidlin kansainvälinen ilmastostrategia vauhdittaa yhtiön tavoitteita merkittävästi myös Suomessa. Lidl aikoo olla oman toiminnan osalta Suomen ensimmäinen hiilineutraali kauppaketju jo vuonna 2022.

Lidlissä on jo usean vuoden ajan tehnyt määrätietoista ilmastotyötä. Nyt yhtiö on julkaissut uuden kansainvälisen ilmastostrategian, joka rakentuu konkreettisten toimenpiteiden varaan ja perustuu Science Based Targets -aloitteen metodeihin. Tavoitteena on Pariisin ilmastokokouksen mukaisesti hillitä ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen.

– Ilmaston lämpenemisellä on suora vaikutus meidän liiketoimintaan, ruokaan ja raaka-aineisiin. Ruokakauppana meidän on tärkeää toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, jotta voimme tarjota kattavan valikoiman ja edulliset hinnat asiakkaille myös tulevaisuudessa, Lidlin vastuullisuusasiantuntija Jenni Hakkarainen toteaa.

Lidlin emoyhtiö Schwarz Group liittyi elokuussa 2020 Science Based Targets -aloitteeseen ja sitoutui asettamaan itselleen tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Lidlin kansainvälinen ilmastostrategia tukee emoyhtiön kunnianhimoisia SBTi-tavoitteita.

  • Lidl pyrkii kansainvälisesti pienentämään oman toiminnan päästöjä 80 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2019 verrattuna.
  • Vuonna 2022 Lidl siirtyy uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön käyttöön kaikissa toimintamaissa. Tämän jälkeen yhtiö hyvittää loput oman toiminnan päästöt sertifioitujen ilmastohankkeiden kautta, ja on oman toiminnan osalta hiilineutraali.
  • Lisäksi Lidlin tavoitteena on, että tavarantoimittajat, jotka aiheuttavat kansainvälisesti 75 % tuotteiden päästöistä, asettavat omat tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet vuoteen 2026 mennessä.

Lidlillä on toimintaa 32 maassa ja kansainvälisen ilmastostrategian toimet ulottuvat kaikkiin niihin.

– Lidl on yksi Euroopan suurimmista pt-kaupan ketjuista ja siksi ilmastotyömme vaikuttavuus on tietysti ihan omaa luokkaansa, Hakkarainen muistuttaa.

Oman toiminnan päästöiksi luetaan yrityksen suorat kasvihuonepäästöt kuten kylmäaineiden ja omien autojen käytöstä aiheutuvat päästöt sekä ostoenergian päästöt eli käytetyn maakaasun, sähkön ja lämmityksen päästöt.

Suomessa katse jo seuraavissa tavoitteissa

Suomessa Lidl on käyttänyt pelkästään uusiutuvilla tuotettua sähköä jo vuodesta 2019. Tuulisähköön siirtyminen pienensi Lidl Suomen oman toiminnan päästöjä 65 prosentilla. Vastuullisuusasiantuntija pitää kansainvälistä kirittämistä ilmastorintamalla kuitenkin tervetulleena:

– Olemme kompensoinnin ansiosta oman toiminnan osalta hiilineutraali jo vuonna 2022. Olemme tästä valtavan ylpeitä ja juhlimme varmasti hetken, mutta ilmastotyö jatkuu. Kansainvälinen ilmastostrategia kannustaa meitä toimimaan myös epäsuorien päästöjen vähentämiseksi. Jatkamme työtä esimerkiksi kuljetusten, jätteiden ja käyttötavaroiden päästöjen pienentämiseksi – toimitusketjujen päästöjä unohtamatta. Suurimmat päästöt syntyvät juuri tuotteista, Hakkarainen kertoo.

Lidl Suomen vastuullisuusohjelmassa on julkaistu useita päästöjen vähentämiseen tähtääviä tekoja ja tavoitteita:

  • Lidl panostaa omaan energiantuotantoon. Aurinkovoimaa tuotetaan jo yli 20 myymälässä ja kahdessa jakelukeskuksessa. Jatkossa aurinkopaneelit asennetaan kaikkiin omiin, uusiin myymälöihin. Aurinkovoimaloita lisätään myös aina mahdollisuuksien mukaan olemassa olevien myymälöiden katoille. Tavoitteena on, että Lidlin kiinteistöistä 20 % tuottaa uusiutuvaa energiaa vuonna 2025.
  • Lidl nuukailee energiankäytössä ja lisää energiatehokkuutta. Sähköä säästetään mm. led-valaistuksella, uusimalla laitteita ja hienosäätämällä myymälöiden sähkön käyttöä. Kaikki lidliläiset on koulutettu toimimaan energiapihisti omassa työssään.
  • Lidlillä on käytössä ainoana pt-kaupan ketjuna Suomessa ISO 50001 -energianhallintajärjestelmä. Se on maailman­laajuinen energiahallinnan johtamisstandardi, jonka saaminen ja säilyttäminen vaatii jatkuvaa energiankäytön arviointia ja uusien tavoitteiden asettamista sekä henkilöstön kouluttamista.
  • Lidl pyrkii pienentämään ostamiensa kuljetusten päästöjä. Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä uusiutuvalla tai vähäpäästöisellä energialla kulkevia ajoneuvoja on 20 % kuljetuskalustosta.
  • Lidl minimoi jätteen tarkoituksenmukaisilla pakkauksilla. Tavoitteemme on vuoteen 2025 mennessä käyttää pakkauksissa 20 % vähemmän muovia, lisätä kierrätetyn muovin käyttöä pakkauksissa ja käyttää omissa tuotteissa vain täysin kierrätettäviä muovipakkauksia.
  • Lidlin tavoitteena on pitää oma kierrätysasteensa yli 90 prosentissa.
  • Lidl vähentää paperin käyttöä. Syksyllä 2020 viikoittain jaettavan mainoslehden sivukoko pieneni ja paperia säästyy peräti 1300 tonnia vuodessa. Tänä vuonna 2021 Liedellä-asiakaslehti siirtyy verkkoon.
  • Lidl torjuu aktiivisesti ruokahävikkiä. Tavoitteena on pitää kilomääräinen ruokahävikki alle 1,5 prosentissa.
  • Lidl kannustaa myös yhteistyökumppaneitaan päästövähennyksiin.
  • Asiakkaille Lidl lupaa kasvattaa kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaa ja tarjota tuotteita, joiden hiilijalanjälki on hyvitetty, sekä lisätä sähköautojen latauspisteitä myymälöidensä yhteyteen.

 

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!