Lidleissä myytiin hävikkiruokaa 6 miljoonaa kiloa

Jouko Tikkanen Uutiset, Yleinen Leave a Comment

Suomen kaikissa Lidleissä myydään hävikkiruokaa: hävikkihyllyjä ja alelaareja on Suomen jokaisessa 193 Lidlissä. Uutta puhtia hävikkiruoan myyntiin Lidleissä toi vuonna 2019 käyttöön otettu hedelmien ja vihannesten sekä paistopisteleipien hukka-ale. Sen myötä hävikin torjumisen takia alennetulla hinnalla myydyn ruoan määrä nousi vuonna 2020 jo 5,9 miljoonaan kiloon.

Hävikkihevilaatikossa on noin 3 kiloa erilaisia hedelmiä ja vihanneksia – hinta 2 euroa.

Lidl-myymälöiden kylmähyllyssä ja liha-altaassa tai lihakaapissa on omat paikkansa tuotteille, joissa viimeinen käyttöpäivä on tulossa vastaan. Myös kuivatuotekäytävältä, pakatun leivän hyllyn vierestä ja pakastealtaasta voi löytää tuotteita, joiden hinta on alennettu hävikin torjumiseksi.

– Hävikkituotteissa on oranssi aletarra. Siirrämme tuotteet alelaariin hyvissä ajoin eli niissä on käyttöaikaa jäljellä useita päiviä, koska emme halua, että hävikki siirtyy kaupasta kotiin. Alelaarit ovat olleet meillä käytössä vuosikaudet, kertoo vastuullisuusasiantuntija Jenni Hakkarainen.

Hukka-ale puolestaan on toimivaksi havaittu keino puuttua sellaisten tuotteiden hävikkiin, joiden myyntiaika on hyvin lyhyt. Hukka-alessa myydään edellisenä päivänä myymättä jääneitä hedelmiä, vihanneksia ja paistopisteen leipätuotteita. Paistopisteleivät löytyvät aamupäivisin paistopisteen läheisyydestä ja hevilaatikot kassojen jälkeen, jos myytävää on jäänyt.

– Hukka-alen tuotteet ovat syömäkelpoisia, mutta voivat olla kolhiintuneita eli nähneet ne hehkeimmät hetkensä. Vuodessa hukka-alella voidaan pelastaa peräti miljoona kiloa leipää ja heviä hukalta, Hakkarainen sanoo.

Hävikkiä 1,5 prosenttia

Hukka-ale ja punalaputetut tuotteet ovat yksi lukuisista keinoista, joilla Lidl on saavuttanut matalan hävikkiasteen. Hävikin osuus ruokakiloista Lidlissä on vain noin puolitoista prosenttia. Lähtökohtaisesti hävikki pyritään painamaan alas etukäteen. Jos tuote on kuitenkin myymättä ja viimeinen käyttöpäivä tai parasta ennen -päiväys lähestyy, sen hinta alennetaan.

– Alennukset ovat loppupään keino. Todella tärkeää hävikin torjumisessa on se, mitä tapahtuu etukäteen: hyvä tilausten suunnittelu, kylmäketjujen hallinta ja nopea kierto, Hakkarainen kertoo.

Kaupasta hävikki ei päädy kaatopaikalle, vaan se hyödynnetään eri keinoin. Myymättä jääneitä tuotteita luovutetaan ruoka-apuun sekä käytetään rehunvalmistuksessa ja energiantuotannossa. Lidlillä on käytössään myös biokaasurekka, joka kulkee myymälöiden biojätteestä valmistetulla biokaasulla.

Asiakkaita Lidl muistuttaa hävikkiasioista myös tuotepakkauksissa: Lidlin Pohjolan Meijeri -merkkisten maito- ja piimätölkeissä oleva parasta ennen, kenties kelvollista kauemminkin -logo kertoo siitä, että tuote voi olla vielä aivan kunnossa, vaikka parasta ennen -päiväys saavutetaankin.

– Parasta ennen -merkintä liittyy tuotteen laadullisiin ominaisuuksiin, ei turvallisuuteen. Kannattaa käyttää omia aisteja ennen kuin kaataa maidon tai piimän viemäriin, Hakkarainen muistuttaa.

 

 

 

 

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!