Poiminta numerosta 8/2020: ”Hevi on jatkuvaa kehittämistä”

Jouko Tikkanen Lehtinosto, Uutiset, Videot Leave a Comment

Hevivalmennus on vierellä tekemistä. Sisäisten someryhmien kautta kokemuksia ja kannustusta on helppoa jakaa hevistien kesken. Tärkeää on, että ketju saa kokemuksia kentältä. Hevivalmentaja tietää paikallisuuden olevan nouseva trendi.  Oheinen artikkeli Sari Astikaisen työstä on julkaistu Puutarha-Sanomat -lehden numerossa 8/2020.

Sari Astikainen kiertää hevivalmentajana PeeÄssän suurimmissa myymälöissä. Satokausipöytä on nyt runsaimmillaan kotimaisia vihanneksia ja omenaa.

PUUTARHA-SANOMAT / KUOPIO

Pohjois-Savon alueella toimivalla Osuuskauppa PeeÄssällä on kaksi hevivalmentajaa: Soile Hattunen ja Sari Astikainen.

– Me sparraamme ja kehitämme yhteistyössä myymälöiden heviä, toteaa Sari, joka oli syyskuun ensimmäisellä viikolla S-market Ykkösrastin hevissä.

Sari Astikainen siirtyi kosmetologin uralta 2011 S-market Siilinjärven heviin. Hän kouluttautui työn ohessa oppisopimuksella merkonomiksi. Vuonna 2017 Sari siirtyi apulaismarketpäälliköksi Vuorelan S-marketiin ja sitten kotipaikkakunnalleen Lapinlahden S-marketiin. Kierron jälkeen hän meni kehittämään Kuopion Prisman heviä.

Sari on parin vuoden ajan ollut PeeÄssän hevivalmentajana ja kiertänyt 17 osuuskaupan yksikköä.

– Yksikön esimiehen kanssa suunnitellaan kehityskohteet ja päätetään tavoitteet. Sovitaan, käydäänkö koulutuspäivässä läpi lukuja vai käytännön tekemistä.

– Koulutus voi olla tavaravirran hallintaa, tuotelaadun tuntemusta, esillepanon rakentamista. Käytännön esimerkeillä pääsee hyvin eteenpäin. Pyrimme luomaan yhtenäisen näyttävän linjan, joka on runsautta, laadukkuutta ja siisteyttä.

Asiakkaiden toiveet tunnistettava

Koulutus suunnitellaan toimipaikan mukaan. Pienessä yksikössä voi olla vain yksi hevistä vastaava, kun isossa Prismassa toimitaan joukkueena ja toimintatavoista luodaan virtaviivaiset.

Sari korostaa, että valmennus ei ole kertaluonteista, vaan yksikön kanssa työskennellään useasti.

– On tunnistettava, mitä asiakkaat haluavat. Hevi on jatkuvaa kehittämistä.

Hevivalmentaja on yhteistyössä hevistien, myymäläpäälliköiden ja esimiesten kanssa, joita ovat osuuskaupan kenttäpäälliköt ja prismajohtajat. PeeÄssällä on kolme Prismaa, joista Varkauteen avautuu uusi Prisma loppuvuodesta.

– Menen aloitukseen heviin kaveriksi, sanoo Sari innostuneena tietäessään, että Varkaudessa on paljon paikallista tuotantoa.

– Paikallisuus on nouseva arvo. Haluamme tukea myös paikallista työllisyyttä.

S-market Ykkösrastin hevivastaava Minna Burtsow asettelee meiramia näyttävästi esille, sillä se on nimetty S-ryhmässä kuukauden yrtiksi.

Hevisteille myös somekoulutusta

Sarin mukaan hevinosaajille on tarvetta ja koulutuksiin on kiinnostusta. PeeÄssä onkin 2020 käynnistänyt Tähtihevistiryhmän, joka sisältää hevin peruskoulutuksen ja somekoulutuksen.

– Mukana on kokeneita ja uusia hevistejä. He kouluttautuvat intohimoisesti, kun saavat tietoa ja pääsevät vertailemaan kokemuksia.

Digitaalisuus ja some ovat nostaneetkin hevikoulutuksen uudelle tasolle. PeeÄssän hevisteillä on oma Facebookin tuottama somealusta Workplace ja myös ryhmächat-ominaisuudet.

– Tiedotus on kohdennettua ja hyvin kehittynyttä. Hevivalmentajana saan ketjuilta tietoa, jota jaetaan kentälle. Näin kaikilla hevisteillä on käytettävissä sama tieto.

– Asioita opitaan muilta ja jaetaan muille kuvilla ja videopätkillä. Annamme toisillemme kannustusta taputuksin ja peukutuksin. Kun joku ketjussa pilotoi jonkun toimivan tavan, se jaetaan kaikille.

PeeÄssän hevisteillä on sisäinen someryhmä, jossa he jakavat kuvia ja kannustuksia toinen toisilleen.

Tietoa myös kentältä ketjuun

Sari kertoo, että kaikkien osuuskauppojen hevivalmentajilla on kaksi koulutuspäivää vuodessa, korona-aikaan se on toteutettu teams-palavereina.

– S-ryhmä ketjut antavat meille tietoa ja annamme takaisin tietoa kentältä. Hevi on kehittynyt myymälöissä viimeisten kolmen vuoden aikana isoin harppauksin.

Sari Astikaisen mukaan nyt aletaan olla jo digitaalisessa maailmassa, kun korona räjäytti verkkokaupan uusiin lukemiin.

– Somella voidaan todella vaikuttaa. Kuopion Prismalla on yli 11 000 seuraajaa Facebookissa. Kun hevisti antaa videolla käyttövinkkejä ja kertoo, miltä jokin uusi hedelmä maistuu, se on vaikuttavampaa kuin pelkkä tuotekuva.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!