K-Ostokset näyttää myös ravitsemukselliset tiedot

K-ryhmän asiakkaat voivat nyt tarkastella esimerkiksi sokerin ja kasvisten kulutustaan K-Ostokset-palvelussa. Omia tietojaan voi myös verrata kansallisiin ravitsemussuosituksiin sekä asettaa kulutukseen liittyviä tavoitteita. Jo ennestään K-Ostokset tarjoaa käyttäjälleen ruokaostosten kotimaisuus- ja hiilijalanjälkimittarit.

Ravintovalinnat näyttävät asiakkaan kulutuksen suolan, sokerin, kasvisten, kalan ja punaisen lihan osalta viimeksi kuluneen vuoden ajalta. Suolan ja sokerin osalta se kertoo myös, mistä tuotteista niitä kertyy eniten. Omaa kulutustaan voi verrata kansallisiin ravitsemussuosituksiin ja asettaa tavoitteita esimerkiksi suolan vähentämiseksi tai kalan lisäämiseksi ostoksissa.

– Ruoan merkitys oman ja perheen hyvinvoinnissa on todella keskeisessä roolissa. Moni taatusti yllättyy, mistä etenkin oma suolan- ja sokerinkulutus oikeasti muodostuu.  Ravintovalinnat havainnollistavat asiakkaan kulutusta hänen puolestaan ja näyttää, kuinka sen myötä pienilläkin valinnoilla voi tehdä suuria muutoksia, kun tietoisuus lisääntyy, K-ryhmän analytiikasta, datasta ja kanta-asiakkuuksista vastaava johtaja Minna Vakkilainen kertoo.

Nyt julkaistu ominaisuus on sen beta-versio. Kuten aiempia K-Ostosten ominaisuuksia, Kotimaisuustasoa ja Ilmastotasoa, Ravintovalintoja kehitetään koko ajan asiakaspalautteen ja käyttäjähavaintojen perusteella. Myös tuotetietojen laatua parannetaan jatkuvasti.

Suomalaisten ulottuvilla harvinaislaatuinen palvelu

Koko maailmankin tasolla harvinaislaatuisen palvelun toiminta perustuu asiakkaan Plussa-kortin ostodataan ja pääsääntöisesti kansallisesta tuotetietopankista tuleviin tuotetietoihin. Tuotetiedot omista ostetuista tuotteista tulevat Ravintovalintoihin automaattisesti: useimmissa aiemmissa ravitsemuksen seurantaan liittyvissä palveluissa asiakkaan on täytynyt erikseen skannata tai syöttää tuotteen tiedot.

Keväällä 2019 lanseerattu K-Ostokset-palvelu on otettu asiakkaiden parissa hyvin vastaan. Palvelulla on lähes 200 000 käyttäjää ja määrä kasvaa jatkuvasti.

– Asiakkaamme pitävät tärkeänä sitä, että heillä on mahdollisuus saada näkymä omiin ostoksiinsa sekä työkaluja valintojen punnitsemiseen ja niiden vaikutusten seurantaan. Me puolestamme pidämme tärkeänä, että voimme palauttaa dataa asiakkaiden käyttöön ja siten tarjota tietoa, joka aidosti auttaa arkipäiväisten valintojen tekemisessä ja hyvinvoinnin lisäämisessä, Vakkilainen summaa.

Mikä K-Ostokset?

  • K-Ostokset on datapohjainen palvelu, joka näyttää Plussa-asiakkaille heidän K-ruokakaupoista tekemänsä ostokset ja auttaa tekemään tietoisempia valintoja omien tavoitteiden perusteella.
  • Palvelu on käytettävissä sekä selaimella osoitteessa k-ruoka.fi että K-Ruoka-mobiilisovelluksessa sovelluksen Lisää-valikon alla.
  • Kokonaiskuvan lisäksi palvelu kertoo jo ennestään ostosten kotimaisuus- ja ilmastotason ja laskee halutessa asiakkaalle realistisia tavoitteita kotimaisuustason nostoon tai hiilijalanjäljen pienentämiseen
  • K-Ostokset huomioi kaikki ne asiakkaan henkilökohtaiselle Plussa-kortille rekisteröidyt elintarvikkeisiin ja päivittäistavaroihin liittyvät ostokset, jotka asiakas on tehnyt K-Marketeissa, K-Supermarketeissa, K-Citymarketeissa tai Neste K -asemilla. Palvelu huomioi niin kivijalassa kuin verkkokaupassakin tehdyt ostokset.
  • Halutessa palvelussa voi yhdistää toisiinsa koko Plussa-talouden tiedot, jolloin on mahdollista seurata koko perheen ruokaostoksia samassa näkymässä.