Miljoona kiloa vähemmän hävikkiä – Lidlin hukka-ale kasvattaa suosiotaan

Lidlin hukka-alen avulla hävikiltä säästyy vuodessa jopa miljoona kiloa hedelmiä, vihanneksia ja leipää. Hävikin osuus ketjun myymistä ruokakiloista on vain noin puolitoista prosenttia. Hävikki hyödynnetään energiantuotannossa, rehunvalmistuksessa ja ruoka-apuna.

Vuosi sitten Lidl otti muutamassa myymälässä kokeiluun hukka-alen, jossa myydään halpaan hintaan hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia sekä edellisen päivän paistopisteen leipiä. Hukka-ale sai heti innostuneen vastaanoton ja se laajennettiin kaikkiin Lidl-myymälöihin Hangosta Sodankylään. Suosio sen kuin kasvaa – hukka-alella säästetään hävikiltä jopa miljoona kiloa kasviksia ja leipää vuodessa.

 Hukka-ale on vähentänyt hävikkiä Lidlissä. Nyt sen osuus ruokakiloista on vain noin puolitoista prosenttia.

Kaupassa hävikkiä syntyy tyypillisesti tuoretuotteissa, kuten leivissä, hedelmissä ja vihanneksissa. Hukka-ale on tehokas keino hävikin pienentämiseksi, sillä se keskittyy juuri näihin tuotteisiin.

– Suomalaiset ovat yhä tietoisempia hävikin tuottamasta ilmastokuormasta. Hävikkituotteiden ostaminen nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta. On ilahduttavaa, että hieman kolhiintuneille hedelmille ja vihanneksille ja eilisen paistopistetuotteille on ostajia hukka-alen kautta, sanoo Lidl Suomen vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen.

Hukka-alen lisäksi myös perinteiset punalaputetut tuotteet menevät hyvin kaupaksi: Lidlin teettämän tutkimuksen* vastaajista lähes puolet ostaa säännöllisesti alennettuja tuotteita, 85 prosenttia vähintään silloin tällöin.

– Meillä laitetaan punainen alelappu tuotteisiin jo hyvissä ennen viimeistä myyntipäivää ja hukka-alessa myydään vielä täysin käyttökelpoisia tuotteita. Emme halua, että hävikki siirtyy kaupasta kotiin, Järvinen kertoo.

Matalan hävikin taustalla useita toimia

Hukka-ale on yksi lukuisista keinoista, joiden ansiosta Lidl on saavuttanut huippulukemat hävikissä. Hävikin osuus ruokakiloista on vain noin puolitoista prosenttia, kun kaupan alalla keskimääräinen luku on kaksi prosenttia.

– Meillä hävikin eteen tehdään paljon töitä, ja olemme todella ylpeitä sen pienestä määrästä. Hävikin pienentäminen lähtee jo valikoiman koosta sekä oikeista tilausmääristä. Meillä seurataan tarkkaan tuotteiden menekkiä, lämpötiloja, myyntiaikoja ja tuoreutta ja muutoksiin reagoidaan herkästi. Hukka-ale on loppupään keino – tavoite tietenkin on, että hävikkiä ei syntyisi ollenkaan, Järvinen sanoo.

Lidlistä hävikki ei päädy kaatopaikalle, vaan se hyödynnetään eri keinoin. Myymättä jääneitä tuotteita luovutetaan ruoka-apuun sekä käytetään rehunvalmistuksessa ja energiantuotannossa. Lidlillä on käytössään myös biokaasurekka, joka kulkee myymälöiden biojätteestä valmistetulla biokaasulla.

Kaupan keinot hävikin torjumiseen toimivat myös kotona

Lidlissä hävikin ehkäisy on osa arkea, ja uusia keinoja hävikin pienentämiseen ja hyödyntämiseen etsitään jatkuvasti. Iso vastuu on myös kotitalouksilla, sillä kotitaloudet vastaavat 30 prosenttia kaikesta ruokahävikistä. Kauppojen osuus on 18 prosenttia.

– Kotona kannattaa tehdä samoja juttuja hävikin pienentämiseksi kuin mitä me teemme kaupassa. Suunnitelmallisuus, oikeiden määrien ostaminen ja ensin vanhentuvien tuotteiden käyttäminen ensimmäisenä tepsivät. Helppoja hävikkiruokia ovat esimerkiksi keitot, pizzat ja pastat. Niissä ei lainkaan haittaa, vaikka esimerkiksi tomaatti olisi jo hieman pehmennyt, Järvinen muistuttaa.