Luomun myynti lisääntyi viime vuonna

CM Jumbon luomutiskiä.
CM Jumbon luomutiskiä.

Suomen luomumarkkinat kasvoivat viisi prosenttia vuonna 2014 tiukasta taloustilanteesta huolimatta. Samaan aikaan päivittäis-tavarakauppojen koko elintarvike-myynti lisääntyi alle prosentin.

Pro Luomu ry:n arvion mukaan suomalaiset ostivat luomuruokaa ja -juomia viime vuonna yhteensä 225 miljoonalla eurolla. Luomun markkinaosuus päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä Suomessa oli 1,7 prosenttia. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin myyntilukuihin.

Luomutuotteiden kysyntä kasvoi vuonna 2014 niin ikään muualla Euroopassa. Esimerkiksi Saksassa luomun myynti lisääntyi lähes viisi prosenttia viime vuonna, ja Ruotsissa 38 prosenttia. Ruotsin luku kattaa myös ravintoloiden ja alkoholijuomien myynnin.

Eniten luomuna ostetaan heviä ja maitoa

Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila on ilahtunut luomumyynnin kasvusta erityisesti sitä taustaa vasten, että ruoan kokonaismyynti Suomessa kasvaa hitaasti. Hän toteaa kasvun kertovan siitä, että luomu on osalle kuluttajista jo arkipäivän valinta.

– Suomalaiset ostavat luomuna euromääräisesti eniten vihanneksia ja hedelmiä, maitoa, hiutaleita ja kananmunia. Ostetuin yksittäinen tuote on yhä luomumaito. Myös lastenruoat ovat nousseet merkittäväksi luomutuoteryhmäksi, koska pienille lapsille halutaan puhtainta mahdollista ruokaa, Kottila listaa.

Hän arvioi, että luomumarkkinoiden myönteisen kehityksen jatkuminen edellyttää alan yrityksiltä satsauksia sekä tuotekehitykseen että markkinointiin.

Marja-Riitta Kottila iloitsee luomun kasvun lisääntymisestä hevissä.
Marja-Riitta Kottila iloitsee luomun kasvun lisääntymisestä hevissä.

– Esimerkiksi leipiin, pakasteisiin, moniin maitotuotteisiin sekä lihavalmisteisiin kaivataan uusia luomutuotteita. Tuotteistus on avainasemassa, jotta näiden tuoteryhmien luomuvaihtoehdot löytävät tiensä kuluttajan ruokakoriin.

Uudet lanseeraukset ja trendit näkyvät myynnissä

Luomumarkkinoiden kasvu ei ole tasaista, vaan siinä on eroja sekä tuoteryhmien että kaupparyhmittymien välillä. Viime vuonna eniten kasvaneet luomutuoteryhmät olivat luomukahvi, maustamistuotteet ja lastenruoat.

– Nousevat tuoteryhmät kertovat uusista tuotteista ja kuvastavat myös yleisiä trendejä. Luomukahvin myynti lisääntyi uusien lanseerauksien myötä, ja kookosöljyn suuri suosio näkyy myös luomussa, Kottila tarkentaa.

Niin ikään selvässä kasvussa oli luomupakasteiden, -hedelmien ja -vihannesten sekä luomuhiutaleiden ja -suurimoiden myynti. Sen sijaan tuoreiden luomuleipomotuotteiden myynti laski.