Lähiruoka on suomalaisn elintarviketuotannon vahvuus

Jo perinteeksi muotoutuneilla Kauhajoen Ruokamessuilla tulee tänä vuonnatusina vuosia täyteen. Elo-syyskuun vaihteessa järjestettävien messujenteemana on tänä vuonna Lähiruoka – laatua sinulle. – Tämä teema tuo esillekotimaisen elintarviketuotannon vahvuudet, sanooElintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja KALEVI HEMILÄ, joka onlupautunut pitämään Ruokamessujen avajaispuheen perjantaina 30. elokuuta.

Hemilän mielestä koko suomalainen elintarviketeollisuus tuottaakäytännössä lähiruokaa Suomen markkinoille. – Perinteet, makutottumuksetja erikoistuotteet ovat meillä tässä työssä vahvana tukena. Lähellätuotetun ruuan tuoreus, laatu ja turvallisuus ovat niitä arvoja, joillamenestymme myös jatkossa, Hemilä sanoo.

Alueelliset makutottumukset kilpailukeino

Hemilän mukaan maamme elintarviketeollisuus ei ole unohtanut juuriaan,vaikka kova kilpailu, kansainvälistyminen sekä kaupan keskittyminen jaketjuuntuminen ovat vaatineet teollisuutta voimakkaasti tehostamaan jarationalisoimaan toimintaansa. – Alueelliset ja jopa paikalliset tuotteetovat monille yrityksillemme edelleen hyvin tärkeitä. Alueellisetmakutottumukset ja perinteet antavat elintarviketeollisuudellemme hyvätvalmiudet kiristyvässä kilpailussa. Ulkomaisilla tuotemerkeillä on vahvalaadun, turvallisuuden, makujen ja perinteen muuri edessään, kun niitäyritetään tuoda Suomen markkinoille.

Hemilä huomauttaa, että myös kauppa ylläpitää aktiivisesti alueellisiaerikoisuuksia ja tuotemerkkejä. – On ollut mukava nähdä, miten kauppakinon ymmärtänyt paikallisten ja alueellisten erojen merkityksen. Täytyytoivoa, että kaupan kotimaisuutta suosiva linja säilyy tulevassarakennemuutoksessa kansainvälisen kilpailun edelleen kiristyessä, toteaaHemilä.

Kauhajoen Ruokamessut järjestetään 30.8. – 1.9. Hämes-Havusenpohjalaistalon pihapiirissä ja ympäristössä. Lähiruuan lisäksi messuillaon esillä käsitöitä, koneita ja palveluja. Viime vuonna messut keräsivät16 500 kävijää.