S-ryhmän markkinaosuus on kasvanut rivakasti vuosina 2022 ja 2023 ja kasvu jatkui myös 2024, jolloin markkinaosuus jäi pari piirua alle 50 %:n. Hevissä markkinaosuus on muuta päivittäistavaran osuutta suurempi. Kasvisten kulutuksen kasvattaminen on positiivinen haaste viljelijöille ja kaupalle. Lue koko artikkeli Puutarha-Sanomien numerosta 3/2025.

PUUTARHA-SANOMAT / HELSINKI
Miten S-ryhmä on onnistunut kasvattamaan päivittäistavarakaupan markkinaosuutta jo kolme vuotta peräjälkeen? Vuonna 2023 markkinaosuus oli jo 48,3 % ja vuonna 2024 se oli 48,8 %:a. Puutarha-Sanomien kysymykseen on vastaamassa johtaja Antti Oksa, jonka vastuualueena on PT-kaupan valikoimat, hankinta ja hinnoittelu.
Antti Oksa tuli vuonna 2006 S-ryhmän kaupallisen kenttäkoulutuksen kautta hedelmien ja vihannesten ostajaksi. Seuraavat 14 vuotta menivät eri tuoteryhmien hankinta- ja valikoimatyössä sekä vastaavissa esihenkilötehtävissä. Joulukuussa 2020 Oksa nimitettiin myynnistä ja konsepteista vastaavaksi johtajaksi. Vuoden 2024 huhtikuussa hänen vastuulle tuli PT-kaupan viiden tuoteryhmätiimin johtaminen, yksi tuoteryhmistä on hevi ja kukat.
– Yksi erikoisuus on, että SOK:ssa vasta vuonna 2020 ryhdyttiin varsinaisesti miettimään myyntiä, naurahtaa Antti Oksa, kun hänen kontolleen tuli silloin myynnin kehittäminen.
Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan myynnin arvo Suomessa vuonna 2024 oli lähes 23,5 miljardia euroa. Myynnin arvo kasvoi 2,4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Myynnin volyymi kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 2,0 prosenttia. Päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa vuonna 2024 oli 693 miljoonaa euroa. Kasvua edellisestä vuodesta oli 10,8 prosenttia. Verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä oli 3,0 prosenttia.
Lue Puutarha-Sanomien numerosta 3/2025 Antti Oksan haastattelu. Lehden hinta on 5 €, tilaajille yli 200 lehden arkisto on ilmainen!
