Lidl: Tulppaanien muovikääreet ja yrttien muoviruukut historiaan

Kotimaisten tulppaanien paras sesonki on käynnistynyt. Väriloiston lisäksi kukkaostoksilla Lidlissä ilahduttaa se, että yhdeksän ja 15 tulppaanin kimppujen muovikääreet ovat vaihtuneet paperisiin. Korvaamalla kääreet paperisilla vuodessa säästyy noin neljä tonnia muovia.

Lidlissä tulppaanit myydään paperikääreessä.

– Turhan muovin paikantaminen ja korvaaminen on jatkuvasti asialistalla, kun keskustelemme hedelmien ja vihannesten ja kukkien toimittajien kanssa. Sekä meillä että tuottajilla on halu kehittää korvaavia pakkausvaihtoehtoja, Lidl Suomen hedelmien, vihannesten ja kukkien ostosta vastaava Arttu Syrjänen kertoo.

Tulppaanien paperikääre lajitellaan kotona kartonkikeräykseen. Suomessa paperi päätyy kierrätykseen todennäköisemmin kuin muovi – paperin, kartongin ja pahvin kierrätysaste Suomessa on laskennallisesti jopa yli 100 prosenttia, kun muovipakkausten kierrätysaste jää noin 40 prosenttiin.

Arttu Syrjänen kertoo, että yrttien muovisista ruukuista luovutaan,

Ei enää multaisia yrtti- ja salaattiruukkuja

Turha muovi väheni myös, kun Lidlissä myytävien ruukkuyrttien muoviruukut korvattiin maatuvilla paperiruukuilla.

– Nyt kaikki meillä myytävät ruukkuyrtit rucolaa lukuun ottamatta kasvatetaan ja myydään paperiruukussa. Myös yli puolet salaateista on jo paperiruukussa ja kesään mennessä saadaan loputkin muoviruukut korvattua paperisilla, Syrjänen kertoo.

Muoviruukkuja säästyy muutoksen myötä vuositasolla miljoonia kappaleita. Ruukuista luovutaan myös kaupassa leikattuna, ilman juuripaakkua myytävien salaattien tuotantovaiheessa. Muovin määrä vähenee yhteensä noin 30 tonnilla.

Paperiruukussa olevan multapaakun voi laittaa sellaisenaan biojätteeseen. Salaattien ja yrttien suojana kaupassa säilyy edelleen muovikääre. Se lajitellaan muovinkeräykseen.

Lidl haastaa kehittämään parempia pakkauksia

Tällä hetkellä käynnissä on Lidlin järjestämä kilpailu, jossa etsitään oivaltavia pakkausratkaisuja. Lidl kutsuu Pakkaustarinoita 2021 -kilpailuun kaikki yritykset ja korkeakoulujen opiskelijaryhmät, joita kiinnostaa vähentää ylimääräistä muovia, parantaa pakkausten kierrätettävyyttä ja luoda jotakin uutta.

Kilpailussa luvassa on mahdollisuus nähdä oma pakkausratkaisu Lidlin hyllyssä ja yhteensä 50 000 euron edestä palkintoja. Kilpailuun voi osallistua sekä olemassa olevalla pakkausratkaisulla että vielä toteuttamattomalla, mutta toteutuskelpoisella idealla. Lisätietoja Pakkaustarinoita 2021 -kilpailusta: lidl.fi/pakkaustarinoita.

Lidlin tavoitteena on vähentää muovia ketjun omien merkkien tuotteiden pakkauksista viidenneksellä ja tehdä omamerkkituotteiden pakkauksista kierrätettäviä 2025 loppuun mennessä.