S-ryhmän koronavuosi: Marketkauppa kukoisti, mutta hotellien ja ravintoloiden myynti liki puolittui

Koronakriisi kohteli S-ryhmän toimialoja kaksijakoisesti vuonna 2020. Marketkauppa ylsi suureen myynninkasvuun ja ennätystulokseen, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi rajusti. Muut toimialat sinnittelivät kohtuullisesti läpi vaikean vuoden.

S-ryhmän vuoden 2020 liiketulos (FAS) oli 196 miljoonaa euroa sen ollessa edellisenä vuonna 345 miljoonaa euroa. Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti supistui 0,7 prosenttia ja oli reilut 11,6 miljardia euroa.

Pirkanmaan Osuuskauppa avasi Pirkkalan Prisman joulukuun 3. 2020. Hypermarket on esitelty Puutarha-Sanomien numerossa 2/2021.

Marketkaupan myynti kasvoi 7,8 prosenttia vuonna 2020 edellisvuoteen verrattuna. Kasvu perustui pääosin ruoan myynnin kasvuun. Myös Prismojen käyttötavarakauppa ja rautakaupan vertailukelpoinen myynti olivat hyvässä kasvussa.

– Markettiemme myynti ampaisi voimakkaaseen kasvuun heti koronakriisin alettua maaliskuussa ja hyvä kasvutahti jatkui vuoden loppuun saakka. Arviomme mukaan ruokakaupan myynti kasvoi kivijalassa markkinaa enemmän, sanoo vuoden vaihteessa SOK:n pääjohtajana aloittanut Hannu Krook.

– Ruoan verkkokaupassa myynti kasvoi markkinaa hitaammin lähinnä kapasiteetin rajallisuuden vuoksi. Prisman ja Sokoksen verkkokaupat kehittyivät erittäin vahvasti. Tänä vuonna otamme verkkokaupoissa pitkiä kehitysharppauksia, lupaa Krook.

Hannu Krook aloitti SOK:n pääjohtajana vuoden 2021 alussa.

Hotellit ja ravintolat kärsijöinä

Matkailu- ja ravitsemiskauppa menetti lähes puolet myynnistään ja teki tappiota. ABC-ketjun myynti laski vajaat 15 prosenttia, mutta ketju ylsi voitolliseen tulokseen. Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti aleni vajaat 20 prosenttia kaupunkien ydinkeskustojen hiljennyttyä ja toimiala teki tappiollisen tuloksen.

– On erittäin valitettavaa, että matkailu- ja ravitsemiskaupan vuosia jatkunut hyvä ja tuloksekas työ hyytyi koronan tyrmäysiskuun. Teimme kuitenkin toimialalla kovasti töitä ja onnistuneita sopeuttamistoimia. Kokonaisuutena selvisimme vähintäänkin kohtuullisesti.

Erityisesti SOK:n hotellitoimintaa operoiva tytäryhtiö Sokotel Oy kärsi pääkaupunkiseudun liikematkailijoiden ja turistien puutteesta, mikä vaikutti voimakkaasti SOK-yhtymän tulokseen.

Koronasta huolimatta S-ryhmän katse on jo tiukasti tulevaisuudessa. Vuoden 2020 kokonaisinvestoinnit olivat peräti 642 miljoonaa euroa. Investointipottiin kuuluu muun muassa 200 S-marketin uudistamistyöt ja edelleen jatkunut hotelliverkoston uudistaminen. Kokonaan uusia Sokos Hotelleja avattiin kaksi: Tripla Helsinkiin ja Kupittaa Turkuun.

Uusi vastuullisuusohjelma nostaa asiakkaan keskiöön

S-ryhmä uudisti vastuullisuusohjelmansa vuosille 2021–30. Uusi vastuullisuusohjelma toteuttaa S-ryhmän missiota ”Teemme yhdessä paremman paikkaa elää”.

Suurin muutos aiempaan on painopisteen siirtyminen enemmän asiakkaiden suuntaan. Lisäksi ohjelma ottaa entistä vahvemmin huomioon luonnon monimuotoisuuden ja luonnonvarojen kestävän käytön. Asiakkaita autetaan tekemään itselleen terveellisiä ja ympäristölle vastuullisia valintoja.

– Mukana ovat luonnollisesti myös aiemmin kertomamme kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Tähtäämme siihen, että S-ryhmän oma toiminta on hiilinegatiivista vuonna 2025, Hannu Krook painottaa.

Henkilöstön tyytyväisyys ennätyslukemissa

S-ryhmän yritykset mittaavat vuosittaisella tutkimuksella henkilöstönsä viihtymistä, työilmapiiriä ja tyytyväisyyttä johtamiseen ja esimiestyöhön. Huolimatta koronavuoden tuomista haasteista kaikkien s‐ryhmäläisten työhön, henkilöstökokemus nousi S-ryhmässä ennätyksellisen korkeaksi. Tulos ylsi tutkimusasteikon ylimmälle tasolle ja oli merkittävästi vertailuna käytettävää Suomen yleisnormia korkeampi.

Tulokset osoittavat, että kaupan ja palvelualojen työn arvostus on kriisin myötä noussut ja oma työ on koettu merkityksellisemmäksi. Myös kriisitilanteen johtaminen ja esimiestyö onnistuivat haastavana vuonna. Lisäksi S-ryhmän yritykset pystyivät tekemään ketteriä ja joustavia järjestelyjä, kuten hotelli- ja ravintolatyöntekijöiden siirtoja kaupan puolelle, jossa työvoiman tarve kasvoi nopeasti.

– Tulos on ilahduttava ja osoitti, että onnistuimme selviämään haastavasta vuodesta todella hyvin. Kiitos siitä kuuluu hienoa tsemppimieltä ja yhteishenkeä osoittaneille työryhmillemme kaikissa toimipaikoissamme. Vaativissa olosuhteissa olemme onnistuneet huolehtimaan toinen toisistamme ja samalla kasvattamaan asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihimme, Hannu Krook iloitsee.

S-ryhmän ja SOK-yhtymän keskeiset luvut 1–12/2020

S-ryhmä kokonaisuudessaan (osuuskaupat + SOK-yhtymä) 1–12/2020):

  • Veroton vähittäismyynti oli 11 625 miljoonaa euroa (ed. v. 11 713 milj. euroa).
  • Liiketulos oli 196 miljoonaa euroa (ed. v. 345 milj. euroa).
  • Investoinnit olivat 642 miljoonaa euroa (ed. v. 498 milj. euroa).
  • Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 2 453 715 (ed. v. 2 425 167).
  • Osuuskaupat maksoivat jäsenilleen Bonusta yhteensä 358 miljoonaa euroa (341 milj. euroa).
  • Rahaa asiakasomistajatalouksille maksettiin keskimäärin 169 euroa vuodessa, kun mukaan lasketaan bonusten lisäksi maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko.
  • Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 38 585 (ed. v. 37 764). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan.
  • Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli vuoden lopussa 1 849 (ed. v. 1 854).

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–12/2020:

  • Liikevaihto (IFRS) oli 7 600 miljoonaa euroa (ed. v. 7 497 milj. euroa).
  • Liiketulos (IFRS) oli -3 miljoonaa euroa (ed. v. 102 milj. euroa).
  • Investoinnit olivat 94 miljoonaa euroa (ed. v. 73 milj. euroa).
  • Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 6 140 henkilöä (ed. v. 6 453 henkilöä). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan.