Mikko Forsström: ”Lidl maksaa hinnanalennukset itse”

Suomessa on viime päivinä käyty vilkasta keskustelua ruoan hinnasta. Hinnan lisäksi vellovaan ruokakeskusteluun on tullut mukaan laatu, kotimaisuus, kauppojen valikoimien laajuus ja tulojen jakautuminen ruokaketjussa. Pysyvät hinnanalennukset rahoitetaan kaupan katteista – miten käytännössä?

Lidl on ilmoittanut maksavansa alennetut hinnat itse. Tiistaina 12. elokuuta kaupallinen johtaja Mikko Forsström vakuutti Ylen aamussa, että yhtään puhelua ei tavarantoimittajille ole soitettu syksyn aikana tehtävien hinnanalennusten vuoksi. Miten kaupan on mahdollista alentaa hyllyhintaa?

Lidlissä halpaan hintaan on päästy omaa toimintaa tehostamalla. Esimerkiksi vuonna 2019 avattu Järvenpään jakelukeskus on tuonut merkittäviä säästöjä kuljetuskustannuksiin. Lidl on myös tehostanut kierrätystä entisestään, mistä yhtiö sai tunnustuksena sertifikaatin myös ulkopuoliselta auditoijalta (Zero Waste platina). Kuljetuksista ja jätekuluista säästetyt eurot on siirretty suoraan alennuksena asiakkaille hyllyhintoihin. Tuotteita ei myöskään pääsääntöisesti varastoida eli varastointi ei tuota lisäkuluja.

 

Tilaukset 10 000 myymälään

Toinen keino pitää kuluttajahinnat kurissa ovat suuret tilausvolyymit. Lidl Suomen taustalla vaikuttaa yksi Euroopan isoimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlillä on yhteensä yli kymmenentuhatta myymälää 29 maassa. Monia ketjun omia tuotteita ostetaan kerralla useisiin maihin. Suomessa Lidl on auttanut kymmeniä kotimaisia tavarantoimittajiaan kasvattamaan omaa tuotantoaan ja pääsemään kansainvälisille markkinoille.

– Myös kompakti valikoima auttaa pitämään hinnat kilpailukykyisinä. Meillä on noin 2500 tuotteen valikoima, josta löytyy kaikki tarvittava, mutta ei lukemattomia variantteja samoista tuotteista. Kun jogurttihyllyssä ei ole sadoittain vaihtoehtoja ja ketsuppejakin löytyy ne kaksi hyväksi todettua, niin hävikki pysyy pienenä ja kulut matalina, Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo.

Halpa hinta ja hyvä laatu?

Ruoan hinnasta puhuttaessa halpa hinta asetetaan usein vastakkain laadun, vastuullisuuden ja kotimaisuuden kanssa. Lidlin kaupallisen johtajan mielestä halpa tuote voi olla myös laadukas, vastuullinen ja kotimainen yhtä aikaa.

– Kaikki kaupat Suomessa myyvät turvallista ja laadukasta ruokaa. Ei yksikään kauppaketju pysty elämään pitkään saatikka kasvamaan ja menestymään, jos laatu ei ole kunnossa. On aivan turha väittää, että hintojen alentaminen muuttaisi tätä tosiasiaa yhtään mitenkään, Forsström sanoo.

Lidlissä syksyn aikana tehtävät hinnan alennukset koskevat sekä kotimaisia että kansainvälisiä tuotteita. Kotimaisuudesta ei kuitenkaan tingitä.

– Meillä on Suomessa useita tavarantoimittajia ja yhteistyökumppaneita, joiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä koko Lidl Suomen historian ajan. Monet kumppaneista ovat pieniä tai keskisuuria yrityksiä, jotka ovat myös kasvaneet Lidlin rinnalla. Tavoitteena on rakentaa suomalaista yhteiskuntaa, jossa kaikki hyötyvät. Sekä kuluttajat että toimijat, sanoo Mikko Forsström

Koko valikoiman osalta yli puolet Lidlissä myytävistä tuotteista on ostettu kotimaisilta tavarantoimittajilta. Tuorelihan kotimaisuusaste oli Lidlissä tilikaudella 2019 yli 90 prosenttia, kun laskuissa ovat mukana kaikki lihalajit. Tuorebroileri on 100-prosenttisesti kotimaista, samoin tuoreet kananmunat. Pohjolan Meijeri on Lidlin tuotemerkki kotimaisesta maidosta valmistetuille maitotuotteille ja Pohjolan Juustola kotimaisesta maidosta valmistetuille juustoille.

– Maksamme edelleen tuotteista saman hinnan tavarantoimittajillemme. Hinnan alennuksia ei rahoiteta tuottajaporrasta kilpailuttamalla, vaan noudatamme voimassa olevia sopimuksiamme, sanoo Forsström