Mummon ranskanperunat ovat nousseet Suomen ostetuimmiksi. Mummon on ykkönen sekä volyymissa että ostaneiden talouksien lukumäärässä (penetraatio). Tuoreen tutkimuksen mukaan lähes kolmannes Suomen talouksista on ostanut kuluvan vuoden aikana Mummon ranuja¹.

Kaikkia ostajaryhmiä tarkasteltaessa Mummon on onnistunut houkuttelemaan sekä uusia kokeilijoita että uusintaostajia. Viimeisen kolmen vuoden aikana Mummon on saanut arviolta yli 200 000 uutta kokeilijaa, uusintaostajia saman verran tai hieman enemmän. Säännöllisesti brändiä ostavien määrä on kasvanut lähes 100 000 kuluttajalla vuoteen 2020 verrattuna².
– Mummon brändi on hyvässä nosteessa myös mielikuvatasolla. Tuotemerkin kokonaisarvoa mitattaessa (Total Brand Equity)² Mummon on perunavalmisteissa selvästi eniten arvoaan kasvattanut tuotemerkki. Mummon nähdään rentona ja hauskana kotimaisena tuotemerkkinä, kertoo Pohjolan Peruna Oy:n markkinointijohtaja Jami Teirikari.
Mummolla on useita kilpailuvaltteja hihassa
Mummon ranskanperunoita ei uppopaisteta perinteiseen tapaan öljyssä, vaan ne dipataan kevyesti öljyyn kypsennyksen ja kuivauksen jälkeen. Näin perunoiden rasvaprosentti saadaan pidettyä maltillisena. Kaikissa Mummon ranskanperunoissa on alle viisi prosenttia rasvaa, joka on pehmeää sellaista. Tarkemmin sydänystävällistä rypsiöljyä. Lisäaineita Mummon ranskanperunoissa ei käytetä lainkaan.
Kotimaisuuden merkitys kuluttajalle kasvaa
– Kotimaisuus on kasvanut entistä merkittävämmäksi asiaksi ostopäätöstä tehtäessä. Mummon ranskanperuna on se kotimaisin. Raaka-aine, työ ja tuotteiden taustalla olevan yrityksen omistus ovat kaikki kotimaista ja kotimaisissa käsissä, toteaa Pohjolan Peruna Oy:n myyntijohtaja Jari Järvinen.
– Suomalainen peruna kasvaa maailman puhtaimmassa maaperässä, ja talvi on paras torjunta-aineemme. Ilman pohjolan pitkää ja kylmää talvea perunanviljelyssä jouduttaisiin käyttämään merkittävästi enemmän torjunta-aineita. Pohjois-Suomen kasvukauden pitkät valoisat päivät antavat puolestaan perunalle erityisen ominaismaun. Mummon ammattitaitoiset sopimusviljelijät kasvattavat maistuvaa ja puhdasta huippuraaka-ainetta. Hyvä maku on lopulta ratkaisevin asia, kun kuluttaja tekee valinnan, jatkaa Järvinen.
Elintarvikkeiden vastuullisuus on tärkeä ostokriteeri
Mummon ranskanperunat ovat tutkitusti vastuullinen valinta. Kaikki Mummon pakasteperunatuotteet ovat läpäisseet vastuullisuusarvioinnin, jonka suorittaa vuosittain riippumattomista asiantuntijoista koostuva vastuullisuuspaneeli. Vastuullisuusarvioinnissa selvitetään, onko tuote tai palvelu kestävämpi valinta suhteessa verrokkeihin saman tuotekategorian tai tarpeen osalta.
Vastuullisiksi arvioidut tuotteet ja palvelut osallistuvat Suomen vastuullisin tuote -kilpailuun, jonka yleisöäänestys on käynnissä parhaillaan Ostavastuullisesti.fi -sivustolla. Lopullisen valinnan voittajasta tekee vastuullisuuspaneeli, jonka muodostaa riippumattomista asiantuntijoista koottu ryhmä.
– Elintarvikkeiden vastuullisuus on tekoja läpi koko ketjun alkutuotannosta kauppaan asti. Mummon tuotteiden valmistuksessa käytetään oman bioenergialaitoksen tuottamaa energiaa ja höyryä. Parhaillaan tehtaan viereen on rakentumassa biokaasulaitos, joka tulee tuottamaan biokaasua perunatehtaan kasvispohjaisista sivujakeista ja luomukelpoista hygienisoitua maanparannusainetta kierrätettäväksi lähialueen pelloille, kertoo Pohjolan Peruna Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Ojala.