Famifarmille tulee suuri kerrosviljelmä

Tuoreyrttien ja -salaattien markkinajohtaja Famifarm panostaa tulevaisuuden kestävään kerrosviljelyyn, josta povataan yhtä ratkaisua maailman ruoantuotannon haasteisiin. Juvalle rakentuva kerrosviljelmä on Famifarmin historian suurin investointi, ja sen myötä yritys lanseeraa Järvikylä-brändin alle myös uuden pienilehtisten salaattien tuoteperheen, jolla haetaan kasvua jalostetumpien tuotteiden kategoriassa.

Sisarukset Caroline Grotenfelt-Fyhr ja Albert Grotenfelt ovat jatkaneet sukutilan kehittämistä. Lue ”Järvikylä jatkaa kehityksen kärjessä” -artikkeli Puutarha-Sanomien numerosta 4/2018.

Vuonna 1987 perustettu Famifarm tuottaa vuodessa yli 25 miljoonaa yrtti- ja salaattituotetta Järvikylä-brändinsä alla. Jopa joka kolmas ruukkuyrtti Suomessa tulee Famifarmilta. Yrityksellä on 5,5 hehtaaria kasvihuoneviljelyalaa Joroisissa.

Nyt Famifarm laajentaa tuotantoaan vertikaali- eli kerrosviljelyyn, jossa salaatit kasvavat useassa kerroksessa led-valojen alla suljetussa tilassa. Tuotantohalliin Juvalle rakentuva kerrosviljelmä on pohjoismaiden suurimpia. Sen viljelypinta-ala on jopa 2700 m² ja se työllistää noin 10 henkilöä. Famifarmin tämän vuoden kokonaisinvestoinnit ovat 10 miljoonan euron luokkaa.

– Famifarm on koko historiansa ajan katsonut rohkeasti tulevaisuuteen. Uskomme vakaasti kerrosviljelyn tulevaisuuspotentiaaliin. Se on yksi ratkaisu kotimaisen ruoantuotannon ja maatalouden tulevaisuuden turvaamiseen. Uusi teknologia tuo meille täysin uudenlaisia mahdollisuuksia myös tuotekehitykseen, Famifarmin toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr kertoo.

Kerrosviljely eroaa perinteisestä kasvihuoneviljelystä siten, että tuotteet kasvavat täysin kontrolloidussa ja suljetussa ympäristössä. Se mahdollistaa kiertotalouden mukaisen tuotannon, jossa ravinteita, vettä ja energiaa sekä kasvatuspinta-alaa käytetään erittäin tehokkaasti. Salaattien kasvuympäristöä säädellään automaattisesti, jolloin olosuhteet ovat säästä ja vuodenajasta riippumatta aina parhaimmat mahdolliset.

Famifarm hakee kasvua jalostetuista salaattituotteista

Investoinnin myötä Famifarm lanseeraa Järvikylä-brändin alle uuden tuoteperheen, jolla se hakee lisää kasvua jalostetumpien tuotteiden kategoriassa. Ensimmäiset kerrosviljellyt Järvikylä-salaatit saapuvat kauppojen hyllyille jo tämän syksyn aikana. Uudet tuotteet kasvattavat käyttövalmiiden salaattien markkinaa aidosti kotimaisella vaihtoehdolla ja vastaavat samalla helppokäyttöisten tuotteiden kiihtyvään kysyntään.

– Suomalaiset arvostavat yhä enemmän kotimaisia, terveellisiä ja vastuullisesti valmistettuja tuotteita, joita on helppo ja nopea käyttää arjessa. Pieniä salaatinlehtiä ei tarvitse pilkkoa, vaan salaattipussin sisältö on valmis lautaselle sellaisenaan. Koska lehdet on säilytetty kokonaisina, ne pysyvät myös tuoreina huomattavasti pidempään, kertoo Famifarmin tuotepäällikkö Minttu Pentikäinen.

Lue ”Järvikylä jatkaa kehityksen kärjessä” -artikkeli Puutarha-Sanomien numerosta 4/2018 (Lehden hinta on 5 €, tilaajille lähes 200 lehden arkisto on ilmainen!)