Parhaillaan vietettävän Hävikkiviikon tavoitteena on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Päivittäistavarakaupan myymälöissä ruokahävikin väheneminen on jatkunut tasaisesti vuosi vuodelta. Ruokahävikkiä syntyi vuonna 2022 noin 1,2 prosenttia.
Kauppa on mukana puolittamassa ruokahävikkiä vuoteen 2030 mennessä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Vuonna 2022 päivittäistavarakaupan myymälöiden läpi virtaavista elintarvikkeista ruokahävikiksi päätyi enää noin 1,2 prosenttia. Vuonna 2018 hävikin osuus oli vielä 1,6 prosenttia.
Päivittäistavarakaupan yritykset tekevät järjestelmällistä työtä estääkseen ja vähentääkseen ruokahävikkiä. Hävikin pienentäminen on kaupoille järkevää jo liiketoiminnan kannalta, mutta myös tärkeä osa vastuullista toimintaa.
– Läheskään kaikki kaupan yrityksissä ja yksittäisissä myymälöissä hävikin torjumiseksi tehtävä työ ei näy kuluttajille. Hyvällä menekinhallinnalla, toimivilla ennuste- ja tilausjärjestelmillä ja ammattitaitoisella henkilöstöllä on tärkeä merkitys, johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä kertoo.
Kotitalouksissa hävikki on 100 euron hengeltä
Ruokahävikistä syntyy kaupassa noin 16 prosenttia, kun kotitalouksien osuus on kolmannes. Viime vuonna Luonnonvarakeskus Luke selvitti PTY:n toimeksiannosta kotitalouksissa syntyvän ruokahävikin rahallista arvoa. Kodeissa roskiin heitetään yli puolen miljardin euron edestä ruokaa vuodessa. Kotitalouksien ruokaan käyttämästä rahamäärästä hävikin arvo on noin 3,6 prosenttia ja henkilöä kohti laskettuna hävikki on arvoltaan noin sata euroa vuodessa.
– Kun kuluttaja kiinnittää huomiota hävikkiin, hän pystyy hillitsemään myös ruokamenojaan. Neuvoja hävikin vähentämiseen löytyy esimerkiksi Saa syödä -sivustolta ja tietysti lukuisista kauppojen omista kanavista, Nieminen vinkkaa.
Koko ruokaketjussa hävikkiä ja siihen tuhlattuja panoksia voidaan vähentää edelleen.
– Kaupan työ ruokahävikkinsä vähentämiseksi on ollut järjestelmällistä ja tuloksekasta. Kauppa mahdollistaa hävikin vähentämisen myös muille. Kaupan tarkka kysynnän ennakointi pienentää elintarviketeollisuuden hävikkiä ja toisaalta kaupan kuluttajille tarjoamat välineet auttavat myös kotitalouksia niiden ruokahävikin torjunnassa. Toki tekemistä riittää edelleen – kuten koko ruokajärjestelmässä, erikoistutkija Juha-Matti Katajajuuri Lukesta kommentoi.