Ylitalo Oy kasvattaa ruukkukukat kauppoihin

Ylitalo Oy Kauppapuutarha on automatisoitu 3,9 hehtaarin suuruinen kasvihuoneviljelmä. Yritys tuottaa tehokkaasti liki 3 miljoonaa ruukkukukkaa, jotka rikastuttavat kaupoissa kotimaisten kukkien tarjontaa. Lue koko artikkeli Puutarha-Sanomien numerosta 3/2023. Katso video jutun lopusta.

Juho Murto ja Selja Sillantaka paavalinkukkien keskellä

PUUTARHA-SANOMAT / ORIPÄÄ

Arvo ja Anna-Leena Ylitalo perustivat kauppapuutarhan Oripäähän vuonna 1981. Puutarha kasvoi yhdeksi Suomen suurimmista ruukkukasviviljelmistä. Arvo menehtyi yllättäen heinäkuussa 2021.

– Isän poismeno oli iso menetys myös yritykselle, sillä sukupolvenvaihdosta ei oltu tehty, muistelee tytär Selja Sillantaka. Hän toimi tuolloin sosiaali- ja terveysalalla kehittämistehtävissä, mutta palasi Arvon kuoltua välittömästi perheyritykseen ja toimii nyt hallituksen puheenjohtajana.

Ylitalon Oy:n toimitusjohtaja on Juho Murto, jonka Arvo oli palkannut 8 kuukautta ennen kuolemaansa varatoimitusjohtajaksi.

– Paljon ehdin saamaan tietoa yrityksestä, mutta paljon vuosikymmenten aikana hankittua viljelytietoa meni Arvon mukana, toteaa Juho, jonka työkokemus on puutarha-alan kaupalliselta puolelta.

– Isä teki yritykseen isoja ratkaisuja viimeisen elinvuotensa aikaan. Avainhenkilöiden rekrytoinnin lisäksi puutarhan hakelämpövoimala uudistettiin ja kasvihuonealaa laajennettiin 2000 neliöllä sekä neuvoteltiin edullinen sähkösopimus, joka on vieläkin voimassa, sanoo Selja kiitollisena.

Ruukkukukkia tuodaan Suomeen eniten Hollannista ja Tanskasta. Tuontipaineessa ruukkukukkia viljelevien puutarhojen määrä on käynyt vähiin, mutta Ylitalon puutarha on pärjännyt kilpailussa panostamalla jo parikymmentä vuotta sitten sisäiseen automatisointiin: Conwayer-siirtoradat voivat noutaa tietyn viljelypöydän ja kuljettaa sen ilmarataa pitkin junavaunuun, joka siirtää sen toiseen huoneeseen haluttuun paikkaan.

–  Kun viljellään monia kasveja, ei automatisointia voi viedä kovin pitkälle. Jos keskityttäisiin vain yhteen ruukkukasviin, olisi se automatisoitavissa, mutta silloin ei riittäisi markkinat.  Onhan työ myös mielenkiintoisempaa, kun on useita eri kukkalajeja, toteaa Selja.

Juho lisää, että kuluttajien valinnoissa kotimaisuuden merkitys on myös ruukkukukissa lisääntynyt, mikä on suomalaiselle viljelmälle kilpailuetu.

Lue koko artikkeli Puutarha-Sanomien numerosta 3/2023. Lehden hinta on 5 €, tilaajille lähes 200 lehden arkisto on ilmainen, käytä ensimmäistä kertaa kirjautuessasi osoitelipun numerosarjaa.