Poiminta numerosta 3/2023: ”Kauppa voisi parantaa asiakkaittensa terveyttä”

Valistus terveellisestä ruoasta on yksin tehoton tapa parantaa kansanterveyttä. Kaupat voisivat monin tavoin ohjata asiakkaita terveellisiin valintoihin. Kotimaiset kasvikset ovat edullista terveysruokaa. Artikkeli on julkaistu Puutarha-Sanomien numerossa 3/2023. Katso video tästä jutusta.

Professori Pekka Puska on tehnyt suurtyön suomalaisten terveyden parantamisessa.

PUUTARHA-SANOMAT / HELSINKI

Professori Pekka Puska (77 v.) jäi eläkkeelle Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen (THL) johdosta lähes kymmenen vuotta sitten, mutta hän on edelleen aktiivisesti vaikuttamassa kansanterveyteen niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

– Palasin eilen luennoimasta Saudi-Arabiasta. Kaapujen alla on vakavia terveysongelmia. Samoin meillä on ylipaino ja siitä johtuva 2. tyypin diabetes nopeasti kasvanut ongelma, toteaa Puska Puutarha-Sanomille.

Pekka Puska tuli tunnetuksi 50 vuotta sitten alkaneesta Pohjois-Karjala -projektista.

– Nuoria miehiä kaatui seisovilta jaloilta. Eivät he olleet lihavia, vaan ravitsemus oli pielessä, kun käytettiin paljon eläinrasvaa, ruoka oli suolaista ja vihanneksia vähän. Verisuonet ahtautuivat, kolesteroli oli korkea ja tupakoitiin.

– Tupakan kimppuun käytiin kaikella voimalla. Vuonna 1977 säädettyä tupakkalakia on kiristetty ja veroja korotettu. Tupakointi onkin vähentynyt murto-osaan.

Puskan mukaan terveellinen ruoka ei ole kallista, sillä monet kotimaiset vihannekset ja juurekset ovat hinnaltaan hyvin edullisia.


Yhteisön mukana muuttuu yksilön valinnat

Puskan mukaan Pohjois-Karjala -projektista syntyi kaksi innovaatiota.

– Eivät krooniset taudit katoa hoitamalla, vaan ennalta ehkäisyllä. Toisekseen tuloksia ei saada pyrkimällä muuttamaan yksilöä, vaan parannukset syntyvät yhteisön asioita muuttamalla, jolloin ihmiset muuttuvat mukana.   

Pohjois-Karjala -projektissa jalkauduttiin kylille. Puska korostaa Marttojen merkitystä, joiden opastuksen ansiosta perheenemännät alkoivat laittaa terveellisempää ruokaa vähentäen suolaa ja eläinrasvaa.

– Myönteisenä puolena oli vihannesten, kasvisten ja marjojen lisääminen ruokavalioon. Työikäisten kuolleisuus vähentyi 30 vuodessa 80 % ja miehet saivat 15 vuotta lisää elinaikaa. Genetiikka ei ollut muuttunut, vaan muutos oli tapahtunut ympäristössä, millä selittyy kaksi kolmasosaa tuloksista.

Tuotteiden esillepanosta voi löytyä myös rimanalituksia:  Tässä kuvassa heviosastolla asiakkaille tarjotaan hedelmäkarkkeja.


Kaupan vastuu puntariin

Tänä päivänä lihavuuden torjunta on suurin kansanterveydellinen haaste. WHO:n mukaan terveellisellä ruoalla, liikunnalla ja tupakoimattomuudella voitaisiin estää 90 % 2. tyypin diabeteksesta ja 80 % sepelvaltimotaudista.

– Tautien ehkäisypotentiaali on valtava eikä tätä tajuta. Tiedetään mitä pitäisi tehdä, mutta miten se tehtäisiin, arvuuttelee Puska.

– Ravitsemus on nykyaikana tärkein terveyteen vaikuttava seikka. Tietoa ja valistusta on, mutta ne eivät vaikuta, vaan kansalaisten lihominen jatkuu. Lautaskoko on kasvanut saman aikaisesti, kun liikunta on vähentynyt. Epäterveellisiä tuotteita on helposti saatavissa.

Puskan mukaan kaupan roolia ja mahdollisuuksia ei ole pidetty esillä, vaikka kaupat ovat elintarviketeollisuuden ja kuluttajien välissä.

– Kauppa on saanut bonus- ja plussakorttien avulla yksityiskohtaiset tiedot asiakkaiden ostoksista, joiden ravintokoostumus tunnetaan tarkasti. Tuotteiden sijoittelu myymälöissä vaikuttaa suuresti asiakkaiden valintoihin.

– Kaupalla olisi mahdollisuus monin tavoin ohjata asiakkaita terveellisiin valintoihin. Suurissa marketeissa voisi olla jopa ravintoneuvojia, jotka USA:n Kroger-supermarketketjussa toteutetussa tutkimuksessa ohjasivat asiakkaita hyviin valintoihin.


Hevissä on edullista terveysruokaa

Puska kiittää kauppaa hevituotteiden myynnin kasvusta. Heviosastot ovat houkuttelevia ja sijaitsevat usein ensimmäisinä myymälöissä.

– Väitteet siitä, että terveellinen ruoka on kallista, ei pidä paikkaansa. Juurekset ja kaalit ovat edullisia, kilohinta usein vain euron. Kotimaisissa kasviksissa on valtava määrä vaihtoehtoja.

Kaupoissa ovat myös laajat karkkihyllyt ja sokeriset juomat ovat houkuttelevasti esillä.

– Elimistö ei ymmärrä juomien piilokaloreita. Nuorten suosimat energiajuomat aiheuttavat rauhattomuutta. Yksittäiset kaupat ovat vanhempien toiveesta rajoittaneet energiajuomien myyntiä lapsille, mutta yksikään kauppaketju ei ole tehnyt vastaavaa päätöstä.   

Puska kiittää kauppaa siitä, että heviosastot ovat houkuttelevia.


Sokeriveron laajennus tulossa?

Entisenä kansanedustajan Puska tietää, että lainsäädännöllä on vaikea puuttua epäterveellisten tuotteiden markkinointiin. Sen sijaan sokeriveron laajentaminen limsaverosta muihinkin runsaasti sokeria sisältäviin tuotteisiin näyttää mahdolliselta.

– Väestön enemmistö kannattaa runsaasti sokeria sisältävien tuotteiden ns. sokeriveroa ja kaikki puolueet suhtautuvat siihen positiivisesti, sillä se voi tuoda valtion kassaan jopa 500 miljoonaa euroa. Tulevaan hallitusohjelmaan sokerivero tullaan kirjaamaan jossakin muodossa, uskoo Puska.

Puska kertoo positiivisena esimerkkinä Keskon päättäneen lisätä Pirkka-tuotteissa Sydänmerkin käyttöä.

– Esimerkiksi suolan käytön vähentämiseen ei päästä sillä, että tuodaan tarjolle vähäsuolaisia tuotteita. Suolaa pitää vähentää pikkuhiljaa ja asteittain kaikissa tuotteissa ja totuttaa ihmiset vähäsuolaisempaan ruokaan.

Puskan mukaan soteuudistus on hyvä ja järkevä, mutta ajattelutapa siitä, että palveluita lisäämällä saadaan kansanterveys hoidettua, on väärä eivätkä rahatkaan riitä.

– Eivät palvelut ratkaise, sillä terveysongelmat syntyvät yhteisössä palvelujen ulkopuolella. Kaupalla olisi hyvät mahdollisuudet edistää kansalaisten ravitsemusta ja painonhallintaa. Kaupan kanssa tehtävällä yhteistyöllä voitaisiin näin vastata myös sote-uudistukseen asetettuihin toiveisiin, esittää professori Pekka Puska.