Vuoden 2022 parhaiksi hedelmä- ja vihannesosastoiksi on valittu K-Citymarket Päiväranta ja Food Market Herkku Helsinki. Finaalikaupat olivat tuomariston mielestä kaikki korkeatasoisia, joista asiakkaat ostavat kasviksia mielellään.
PUUTARHA-SANOMAT
Suomen Paras HeVi 2022 -kilpailussa kuopiolainen KCM Päiväranta voitti hypermarketien sarjan ja Helsingin keskustan Stockmann-tavaratalossa toimiva Food Market Herkku voitti marketsarjan. Kilpailun järjesti ammattilehti Puutarha-Sanomat jo kuudennen kerran. Kilpailuun ilmoittauduttiin viime vuoden kesäkuussa ja finaalin päässeet kahdeksan kauppaa julkistettiin tämän vuoden tammikuussa.
K-Citymarket Päivärannan hevitiimissä ovat Anja Järvi, Jari Heikkinen ja Riitta Taskinen. Kauppiaana on Pasi Toppari ja myymäläpäällikkönä Jussi Sorsa. Kesko oli valinnut kaupan hevin Citymarketien parhaaksi jo vuosina 2020 ja 2021.
K-Citymarket Päivärannan heviosasto uusiutuu viikoittain. Hevivastaavat toteavat, että asiakas pyritään yllättämään positiivisesti joka käyntikerta ja keksitään aina uutta – vain taivas on rajana.
K-Citymarket Päivärannan hevissä on teemallisia esillepanoja. Teemoina ovat olleet mm. mausteiset chilit, tomaattimarkkinat, Thaimaa ja juhlapyhät kuten vappu.
Kun kaupassa tehdään mahdollisimman myyvää osastoa, huomio on tuoreudessa ja ajankohtaisuudessa sekä asioinnin ja ostamisen helppoudessa. Myös somisteita käytetään. Paikalliset tuotteet ovat korostetusti esillä.
– Kontrasteja haetaan asettelussa, väreissä ja tuotteiden muodoissa, sanovat hevimestarit.
Ruokakaupan myyntiala on noin 3600 neliötä, josta hedelmillä ja vihanneksilla on 540 neliötä. Liikevaihto helmikuussa 2022 päättyneellä tilikaudella oli 31,8 miljoonaa euroa.
Food Market Herkku toisti voittonsa
Marketsarjan voittajaksi valittiin Food Market Herkku Helsinki. HOK-Elanto osti Stockmann Herkun 2017 ja alkuun oli huolta, kuinka premium-tasoiselle kaupalle käy osuuskaupan omistuksessa. Food Market Herkku on voittanut jo toistamiseen Puutarha-Sanomien järjestämän hevikilpailun, mikä osoittaa, että kaupan taso on huippua.
Food Market Herkun myyntiala on 5000 neliötä. Kauppa kertoo panostavansa hevissä näyttävyyteen, ajankohtaisiin ja satokauden parhaimpiin tuotteisiin sekä värikkyyteen.
– Suunnittelemme esillepanot niin, että ne ovat värikkäitä ja miellyttävät silmää, kertoo hevivastaava Minna Johansson.
Food Market Herkun manager on Janne Toivonen ja hevin herkkumestari on Mika Happonen. Vaikka Food Market Herkku on Helsingin keskustassa, on hevissä runsaasti suoratoimittajia, useat Varsinais-Suomesta.
Kilpailun tuomaristo totesi, että Food Market Herkun hevi on joka päivä näyttävä ja tuotteet ovat laadukkaita ja tuoreita. Eksoottisetkin tuotteet tuodaan hyvin esille. Tunnelma on sopivasti torimainen ja asiakkaalle tulee ostointo.
Tuomariston erityishuomiona oli hevin integrointi palvelutiskiin, jossa hedelmät ovat pilkottuina annoksiin, kasvikset smoothieina ja juurekset mehuina.
Tuomaristossa olivat Merja Söderström Päivittäistavarakaupan yhdistyksestä, Samuli Karjula Satokausikalenterista, Timo Taulavuori Puutarhaliitosta ja Jouko Tikkanen Puutarha-Sanomista.
Yleisöllä oli videoiden perusteella mahdollisuus äänestää mieleistään parasta HeVi-kauppaa. Yleisöäänestyksessä eniten kannatusta saivat Prisma Pirkkala ja Sokos Herkku Tampere.