Kauppias Toni Pokela: ”Kotimainen ruoka on yhteinen intressi”

Puutarha-Sanomien 20-juhlavuoden haastattelusarja alkoi numerossa 3/2022 diplomikauppias Toni Pokelan haastattelulla

”Kotimainen ruoka on yhteinen intressi”

K-Citymarket Iso Omena on yksi eniten heviä myyvistä kaupoista, kasvua viime vuonna oli 20 %. Kauppias Toni Pokela on keskeinen luottamusmies K-ryhmässä. Hän pitää tärkeänä, että suomalainen alkutuotanto voi toimia kannattavasti.       

Toni Pokela korostaa hevissä suoratoimittajien merkitystä.

PUUTARHA-SANOMAT / ESPOO

Kauppakeskus Ison Omenan avauksesta tuli viime syksynä kuluneeksi 20 vuotta. Silloin 27-vuotias Toni Pokela aloitti nuorimpana K-citymarket-kauppiaana ja hän arvelee olevansa ainoa Ison Omenan alkuperäisistä yrittäjistä.

Diplomikauppias Toni Pokela on keskeinen luottamusmies K-ryhmässä. Hän on ollut Keskon hallituksen jäsen vuodesta 2012 ja K-kauppiasliiton hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2016 alkaen.

– K-Citymarketin ruokakauppa on kuitenkin minun ydintoimintaa. Olemme saaneet käyttötavarasta lisää tilaa ja nyt ruokakaupan pinta-ala on noin 5000 neliötä. Tuotevalikoima on 20 vuodessa kolmin-nelinkertaistunut, kertoo Pokela.

Pokela Oy Iso Omenan liikevaihto on noin 60 miljoonaa euroa, mihin sisältyy myös metroaseman vieressä olevan K-marketin liikevaihto. Kauppakeskuksessa ovat myös Prisma ja Lidl.

– Kilpailu on päivittäistä, mikä pitää hintatasosta huolen, toteaa Toni Pokela.

Verkkokaupan ja kivijalan yhdistelmä on toimiva

Kaksi vuotta sitten korona räjäytti verkkokaupan suosioon kerralla. Pokela toteaa, että he joutuivat purkamaan ajolähtöä kaksi kuukautta ennen kuin tasapaino saavutettiin.

– Meillä verkkokaupan myynnissä on edelleen pientä kasvua samalla kun on tullut uusia toimijoita, viimeksi pelkästään verkkokauppaan keskittyvä norjalainen Oda.

– Me uskomme kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistelmään, sillä pystymme tarjoamaan verkkokauppa-asiakkaalle kaupan laajan valikoiman.

Enimmillään verkkokauppaostoksia kerää sata henkilöä, joista osa on vuokratyöntekijöitä. Kaupan omilla palkkalistoilla on 110–120 henkilöä. Keräily alkaa aamulla kello 4, jolloin poimittavana on juuri hyllytetyt tuoreet tuotteet.

– Yksin verkkokauppa ei olisi kannattavaa, mutta pystymme siirtelemään henkilökuntaa citymarketin, K-marketin ja verkkokaupan välillä.

Suoratoimittajat ovat avainasia

K-citymarketin tuoreosastot huokuvat herkullisuutta. Palvelutiskillä on pituutta 60 metriä ja viime vuoden investointina oli kaupan oma lihatehdas. Heviosastolla massaesittelyt seuraavat toistaan.

– Hevi on keskeisimpiä tuoteryhmiä ja sillä voi erottua kilpailijoista. Hevissä asiakkaat arvostavat laatua ja on turhaa pyrkiä myymään halvalla hinnalla kakkoslaatua. Meillä hevin myynti kasvoi viime vuonna 20 prosenttia.

Toni Pokela pitää hevissä avainasiana hyviä suoratoimittajia, joiden kanssa jaetaan yhteinen laatukäsitys.

– Meillä pisimmät toimitussuhteet ovat kestäneet jo 20 vuotta. Yhteistyö on tiivistä varsinkin kesäaikaan, jolloin aamuisin soitellaan. Maksamme viljelijöille tuotteista tukkuhintaa enemmän, sillä asiakkaamme saavat tuotteiden laadusta ja tuoreudesta lisäarvoa.

Ison Omenan K-Citymarketissa panostetaan tuotteiden laatuun. Perunaesittely houkuttelee ostamaan ja kokeilemaan eri lajikkeita.

Hintakorivertailu ei huomioi laatua

Pokela sanoo, että hintakorivertailut kirvelevät, sillä niissä ei oteta huomioon laatua.

– Kuokalla nostettu varhaisperuna on eri tuote kuin koneella nostettu rupuperuna. Joudumme pitämään esillä pienen määrän halpaperunaa, josta kukaan ketjussa ei tienaa mitään. Kuluttaja tekee päätöksen ja pääosa heistä haluaa hyvälaatuista perunaa, vaikka se maksaisikin enemmän.

Jotkut keskusliikkeet ovat edellyttäneet perunan toimitussopimuksissa hintojen sitomista puoleksitoista vuodeksi eli yli satokauden, jolloin kenenkään tiedossa ei ole tuleva sato eikä kustannusten kehitys. Tällainen sopimuspolitiikka saa Pokelalta tuomion.

– Ei ole oikein eivätkä sellaiset sopimukset ole kestäviä. Molempien osapuolien on pärjättävä. Sopimussuhde on kuin avioliitto.

Perunantuottajat suunnittelevatkin EU:n mahdollistamaan tuottajaorganisaatiota, jossa tuottajien yhteistyö sallitaan ohi kilpailulain rajoitusten.

– Kaikki toimet, joilla vahvistetaan suomalaisen viljelijän neuvotteluasemaa, ovat tervetulleita, vakuuttaa Toni Pokela ja lisää, että K-ryhmässä neuvottelut ovat avoimia ja reiluja. Tavarantoimittajia ei saa kyykyttää.

Pokela toteaa, että elintarviketeollisuuden tuotteiden kuten lihan ja maidon osalta kauppa käy neuvottelut teollisuuden kanssa. Teollisuuden tehtävänä on pitää huolta tilityskyvystään viljelijöille.

– Kotimaisen tuotannon säilyminen kannattavana on yhteinen intressi. Sitä edellyttää jo huoltovarmuus, jonka merkitys on viime aikoina nähty. Myös kuluttajat, joita haluamme palvella, haluavat ostaa kotimaisia tuotteita, painottaa diplomikauppias Toni Pokela.

Lue Puutarha-Sanomat nro 3/2022 tästä linkistä, tilaajille kaikki arkiston 176 lehteä ovat ilmaisia, muille 5€/lehti.