Kauppakeskus Mall of Tripla avattiin Helsingin Pasilan aseman yhteyteen lokakuun 17. päivä. Ensimmäisinä viikkoina on rekisteröity miljoona viikoittaista kävijää. Heistä harvat olivat alkuviikkoina tehneet ruokaostoksensa jossakin Food Market -alueen kolmesta ruokakaupasta, joista Puutarha-Sanomat -lehden numerossa 10/2019 on julkaistu artikkelit. Katso video ja lue artikkelit näköislehdestä, joka on Postilakon vuoksi kaikille avoinna 7.1.2020 saakka.
Urbaania kauppakeskus Triplaa on mainostettu Helsingin uutena sydämenä ja 250 liiketilalla pohjoismaiden suurimpana kauppakeskuksena. Kolmen korttelin ja maanalaisten tilojen muodostama Tripla on YIT:n historian suurin yksittäinen hanke, kokonaisarvoltaan lähes puolitoista miljardia euroa. Mall of Tripla on toteutettu yhteisyrityksenä, jonka omistajina ovat YIT, Ilmarinen, Conficap ja Fennia.
Kauppakeskus on neljässä kerroksessa, joiden alle on rakennettu viisikerroksinen 2300 auton pysäköintilaitos. Pasilan asemahalli on neljännessä kerroksessa ja alimmassa eli ykköskerroksessa on Food Market -alue, jossa rintarinnan kilpailevat K-supermarket, Prisma ja Lidl. Neljännessä kerroksessa asemahallin yhteydessä on lisäksi K-market ja Alepa, jotka molemmat ovat Prisman tavoin auki 24 tuntia vuorokaudessa.



Ihmiset tulevat viihtymään
Neljännen kerroksen Little Manhattan on liikennevirtojen keskus, joka nimensä mukaisesti hakee inspiraationsa läpi vuorokauden sykkivästä suurkaupungin liikkeestä. Pasilassa pysähtyy 900 junavuoroa vuorokaudessa.
Kauppakeskuksen yhteyteen ja yläpuolelle valmistuu 50 000 neliötä toimistotiloja ja SOK:n suurhotelli. Avointa tilaa on neljän jalkapallokentän verran.
YIT:n kaupallisen kehitysjohtajan Pirjo Aallon mukaan Triplan ykköstavoite on palvella ihmistä.
– Triplassa on paljon paikkoja, joissa voi viipyä vaikkei ostaisikaan mitään. Esimerkistä käy kulttuuriaukio, jossa järjestetään erilaisia esityksiä, Aalto kuvailee.
Triplassa käykin ihmiset paljolti viihtymässä. Erityisesti ruokakaupat kaipaavat lisää ruokaostoksia tekeviä asiakkaita. Pari viikkoa avauksen jälkeen tarjottiin autoileville asiakkaille 2 tuntia ilmaista parkkitilaa, jonka toivotiin lisäävän ruokakauppojen asiakkaita.