Wihuri Oy Aarnio Metro-tukun uusi logistiikkakeskus hoitaa aiemmin Tuko Logisticsilta ostetut palvelut. Wihurin Metro-tukku nostaa palvelutasoa, minkä osoituksesi se lanseerasi maaliskuun 6. päivänä uudet omat brändit. Niissä hevi-tuotteilla on keskeinen osa. Artikkeli on julkaistu Puutarha-Sanomat -lehden numerossa 3/2019.
[PUUTARHA-SANOMAT: VANTAA]
Kun Ruokakesko Oy osti kolme vuotta sitten Suomen Lähikaupan pääomasijoittaja Tritonilta, Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku päätti rakentaa uuden logistiikkakeskuksen palvelemaan laajaa HoReCa-asiakaskuntaa, vähittäiskauppa-asiakkaita sekä omia Metro-pikatukkuja.
– Olemme nostaneet viime heinäkuusta alkaen logistiikkakeskuksen toimintaa ylös ja vuodenvaihteessa loputkin tukkutoiminnat siirtyivät meille, toteaa tuoteryhmäpäällikkö Joni Hyvärinen. Hänen vastuullaan on hedelmien ja vihannesten hankinta.
Hyvärinen sanoo, että Tuko Logistics hoiti viimeiseen päivään saakka hienosti asiakastoimitukset, mistä hän haluaa antaa ison kiitoksen Heikki Karpovuon porukalle. Tuko Logistics osuuskunnan asiakkaina olivat myös Stockmann Herkut, jonka S-ryhmä osti 2017. Kilpailu- ja kuluttajaviraston edellyttämä hankintavelvoite Tuko Logisticsilta päättyi myös vuodenvaihteessa.
Joni Hyvärisellä on nuoresta iästä huolimatta jo pitkä kokemus hevi-alasta. Hän on ollut Wihurin Metro-tukun palveluksessa neljä vuotta, mitä ennen hän oli Satotukussa kaksi ja Ruokakeskolla seitsemän vuotta.
2,5 hehtaarin logistiikkakeskus
Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku lanseerasi Fastfood & Café & Ravintola -messuilla maaliskuun 6.–7. päivinä uudet brändit. WG-logo tulee sanoista Wihuri Gastronomie ja hevi-tuotteet saivat kolme brändiä: kokonaiset kasvikset ovat Wihuri Fresh, leikatut kasvikset ovat Wihuri Fresh Cut ja luomu-, lähi- sekä laadukkaiden vastuullisten tuontituotteiden brändi on Wihuri Farmers Market. Lisäksi Wihurin Metro-tukun oma viinituonti sai Wihuri Wine Academy -brändäyksen.
Uusi Wihurin Metro-tukun logistiikkakeskus sijaitsee Vantaan Viinikkalassa K3-yrityskeskusten alueella eli kiitotie 3:n ja Kehä III:n välissä. Satotukku toimii samalla kohtaa Kehätien eteläpuolella.
Logistiikkakeskuksen koko on 25 000 neliötä, josta toimistotiloja on kymmenesosa. Pakkasvarastoja on 5000 neliötä ja myös Finnfrostilta Wihurin Metro-tukun asiakkaille tapahtunut logistiikka siirtyi Wihuri Metro-tukulle. Keskuksessa on Wihurin Metro-tukun oma hevileikkaamo, jonka pinta-ala on 500 neliötä.
– Logistiikkakeskus edustaa modernia, lämpötilasäädeltyä läpivirtausmallia. Keräily tehdään pääasiallisesti puheohjattuna keräilypäätettä apuna käyttäen. Jakelu hoidetaan sopimuskuljetuksilla eikä omia autoja ole, kertoo Joni Hyvärinen.
Kotimaisuutta priorisoidaan
Jonin hankintatiimissä on neljä henkilöä. Suuri osa Tuko Logisticsiin toimittaneista viljelijöistä on tullut Wihurin toimittajiksi. Myös ulkomailta hankinta siirtyi Wihurin Metro-tukulle.
– Kotimaisuudella on iso painoarvo. Kurkku on ympärivuoden kotimaista myös HoReCa asiakkaille. Ulkomainen ei ole kovinkaan paljon edullisempaa ja etenkin julkishallinnon asiakkailla on pitkiä sopimuksia ja hankinnan vaihtaminen välillä ulkomaiseksi tulee kalliiksi.
Tomaatti on talviaikaan valtaosaltaan ulkomaista, kun HoReCa-kaupan osuus on kaksi kolmasosaa logistiikkakeskuksen toimituksista.
– Kotimaisen tomaattitarjonnan runsastuessa keväällä, tulee suhde muuttumaan päinvastaiseksi. Vielä ei ole kokemusta vaihdosta, mutta tulemme priorisoimaan kotimaista, lupaa Joni Hyvärinen.
– Toukokuusta eteenpäin tuotteita alkaa tulla kausiviljelijöiltä. Kotimaisia marjoja alamme ostamaan jo tunnelituotannosta.
R-kioskit asiakkaiksi
Wihuri Oy Aarnion Metro-tukun logistiikkakeskuksen vähittäiskauppa-asiakkaina ovat mm. Teboil liikenneasemat, Tarmo Lähikaupat ja M-kaupat. Metro-pikatukkuja on 23 kappaletta ja ne sijaitsevat Hangosta Rovaniemelle. Wihurin Metro-tukulla tukulla on 25 000 asiakasta, joita palvellaan suoraan uudesta logistiikka keskuksesta sekä pikatukuista.
– Olemme HoReCa-sektorilla Kespron jälkeen suurin toimija. Julkishallinnon asiakkaista suurin on puolustusvoimia muonittava Leijona Catering Oy. Asiakaskunta ja tarpeet ovat laajat, kertoo Joni Hyvärinen.
Huhtikuun alussa Wihuri Oy Aarnio Metro-tukun asiakkaiksi tulevat R-kioskit. Suunnitelmissa on jatkossa tarjota myös uusia vaihtoehtoja kioskikauppaan tuoreiden hedelmien ja vihannesten osalta.
FAKTAT
Wihuri-konserni
- Suomalainen perheyhtiö, jonka Hjalmar Aarnio perusti Kaarinassa 1901.
- Nykyinen Wihuri-konserni syntyi, kun merenkulkuneuvos Antti Wihurin liiketoiminta fuusioitiin 1961. Pääomistaja on nykyisin Antti Aarnio-Wihuri, jonka vanhemmat ovat Hjalmar Aarnio ja Rakel Wihuri.
- Wihuri on kansainvälinen monialakonserni, joka toimii neljällä eri toimialalla; pakkausteollisuus, tekninen Kauppa, Aarnio-tukkukauppa ja lentoliikenne (Jetflite Oy). Toimintaa on 30 maassa.
- Konsernin liikevaihto on noin 1,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000.
. . . . . . . . .
Lue lisää kiehtovia artikkeleita Puutarha-Sanomista