Oulun K-citymarket Kaakkuri on yksi parhaiten myyvistä hypermarketeista pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Lähiruoka on Oulussa kovassa boomissa.
[PUUTARHA-SANOMAT: OULU]
Risto ja Ritva Kontturi ovat olleet kaksi vuotta kauppiaana K-citymarket Kaakkurissa, jonne he siirtyivät puolet pienemmästä Oulun Ruskon K-citymarketista.
– Meillä on ollut perinteinen urapolku. Lähdimme lähikaupasta 20 vuotta sitten ja siirryimme asteittain isompaan, toteaa Risto ja lisää, että kaupassa työskentelyn hän aloitti ICA:n kaupassa Göteborgissa, jonne jääpallon pelaaminen oli vienyt hänet viideksi vuodeksi.
– Siellä tuli oltua hevi-osastollakin toista vuotta. Hevi on tuttua myös monista suunnitteluryhmistä.
Vuonna 2003 avattu K-citymarket Kaakkuri remontoitiin Kontturien tullessa kauppiaiksi 2014.
– Mietimme henkilökunnan kanssa tilaratkaisuja ja hevi sai lisää tilaa. Hevi onkin ollut hyvässä kasvussa ja tänä vuonna sen myynnin osuus on ollut 11,7 prosenttia, toteaa Risto Kontturi.
– Olemme saaneet asiakkailta positiivista palautetta hevistä. Kun olen vieraillut muissa kaupoissa, voin todeta, että meidän hevistä voi olla ylpeä, naurahtaa kauppias ja antaa kiitosta ammattitaitoiselle henkilökunnalle.
Aukiolojen pidennys sopi asiakkaille
Aukiolojen vapautumisen myötä Kaakkuri on auki sunnuntaisinkin kello 21 saakka.
– Uudet aukioloajat ovat haaste, kun kauppakunto tulee säilyä iltaan saakka ja tuoretavaran on riitettävä myös sunnuntaihin. Saamme vielä lauantaina kuorman Keskolta ja hevissä täydennystoimittajana meillä on Kasvishovi.
Risto Kontturi myöntää, että viikonlopun aukiolo vaikuttaa alkuviikon myyntiin ja isojen kauppojen vapaa aukiolo vähentää pienten kauppojen myyntiä.
– Itselle on ollut yllätys, kuinka nopeasti asiakkaat ottivat vastaan uudet aukiolot. Viikonlopun aukiolo tuo helpotusta etenkin lapsiperheille ja vähentää hävikkiä, kun tavaroilla on joka päivä kiertoa.
Lähituottajat ovat tärkeitä K-citymarket Kaakkurille.
– Järjestimme kolmen muun citymarketin kanssa Likeltä-teemapäivät. Lähituotannon edistäminen tuo hyvinvointia alueelle, uskoo Risto Kontturi.
Heviin lisää resurssia
Hevi-vastaava Jaana Elovuoma kertoo olleensa kaupan alalla jo 30 vuotta ja K-citymarket Kaakkurin hevissä yli 10 vuotta.
– Tykkään työskennellä hevissä, etenkin vihannespuolella. Sesongit vaihtuvat ja väreillä pelataan niin, että asiakkaat erottavat tuotteet.
Jaana on järjestänyt heviosastolle ensimmäisenä hedelmät ja sitten kulkusuunnassa tulevat vihannekset, joiden osuus pinta-alasta kasvaa kesäkautena. Massapöytiä on 32, jotka on järjestetty kahdeksaan yksikköön. Pöytiä liikutellaan pumpulla ja massayksiköiden päissä olevat puolipyöreät pöydät on varustettu pyörillä. Sesonkipöydällä ovat ajankohtaiset tuotteet.
– Aina pohjat vaihdetaan. Meillä on hyvä miehitys hevissä: aamulla on neljä ja illassa kaksi henkilöä. Itse olen aamuvirkku ja tulen töihin jo viideltä, vaikka virallinen työaika alkaa kuudelta, kertoo Jaana ja iloitseen, kun työpäivän jälkeen ei ole tarvetta mennä salille.
Puolan tomaatti ei käy kaupaksi
Jaanan mukaan lähiruoalla on voimakas boomi ja kaupalla on paljon myös hevi-toimittajia likeltä. Lännen tilalla on oma esittelykoju. Lähitoimittajat nostetaan tuote-esittelyssä Likeltä-kyltein esille.
– Marjakauppa oli tänä vuonna harmillisen huono, sillä sato jäi heikoksi. Edellinen vuosi oli hyvä ja teimme laatikkokauppaa paljon.
– Luomun saannissa oli kesällä katkoja, mutta nyt sitä saadaan. Luomu onkin kasvanut tasaisesti.
Jaana toteaa, että kotimainen vihannes peittoa ulkomaisen, vaikka hintaero olisi suuri.
– Nyt meillä on tarjolla puolalaista irtotomaattia 79 sentillä ja kotimainen maksaa 3,39 euroa. Silti ulkomaisen osuus on vain muutamia prosentteja.
– Tomaattirasioissa hinta ratkaisee enemmän kuin irtomyynnissä. Pirkka miniluumutomaatti liikkuu hyvin.
Jaana arvioi, että kolme euroa kilolta on kohta, jossa asiakkaat alkavat katsoa hintaa.
– Tomaatissa 5,50 euron hinta on jo liian kallis. Hintakilpailu on kova.
Närpiön Vihanneksella on touko-elokuun ajan ollut massapöydässä oma alueensa, jossa ovat yrityksen monipuoliset brändituotteet olleet esillä.
Sesonkipöydällä oli kesällä grillattavat kasvikset, mutta nyt syyskuussa pöydän on vallannut kaalien esittely, jossa kaalilajit erottuvat toisistaan värien ja muotojen perusteella.