Apetit Oyj on uudistanut strategiaansa. Pörssiyhtiön liiketoiminnan segmentit ovat kasvispohjaiset ruokaratkaisut, viljakauppa, öljykasvituotteet ja kalajalosteet. Liikevaihto on viime vuodet pyörinyt 380 miljoonan vaiheilla, mutta nyt haetaan rivakkaa kasvua helppokäyttöisistä kasvisratkaisuista. Juttu on julkaistu uusimmassa Hyvää Pataa -lehdessä (nro 2/2016).
Anu Ora tuli Apetitin ruokaliiketoiminnan johtajaksi viime elokuussa. Taustalla hänellä oli puolen vuosikymmenen kokemus Suomen Lähikauppa Oy:n johtotehtävistä.
– Pääsin sopivasti mukaan strategian uudistusprosessiin. Apetit haluaa olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä.
– Haluamme olla kasvisten ykköstalo ja vahvin brändi kuten maitotuotteilla, lihalla tai leivällä on omansa. Haluamme, että kuluttajille tulee kasviksista mieleen Apetit, asettaa Anu Ora tavoitteen.
Tuorekset pilottikaupoissa
Tavoitteista puhuminen ei jää sanahelinäksi, sillä Apetit lanseeraa Tuorekset-tuoteperheen 70 pilottimyymälään jo huhtikuun lopusta alkaen ja ketjujen valtakunnalliseen jakeluun Tuorekset on tarkoitus saada syksyn alussa.
– Tuoreiden kasvisten kulutus on kasvanut, mutta pakastekasvikset eivät. Tuorekset tarjoavat kuluttajille helpon tavan lisätä kasviskulutusta. Olemme hyvinvoinnin luojia, sanoo Ora.
Apetitilla on pakasteina valmiita pannuun, uuniin tai kattilaan kaadettavia kasvisruokia. Nyt tarkoitus on saada tuoreista kasviksista samankaltaisia koosteita, jotta kuluttajien ei tarvitsisi ostaa kaikkia vihanneksia erikseen ja ryhtyä silppuamaan niitä.
Myynnissä on jo silputtuja salaatteja, mutta varsinaisesti eri kasviksista koostuvia ruoka-aineksia ei ole. Miksi pyörää ei ole keksitty aiemmin? Ongelmana on pilkottujen tuorekasvisten säilyvyys.
– Olemme vuoden aikana tehneet jo yli 6000 säilytystestiä. Erilaiset kasvissekoitukset tarvitsevat erilaiset pakkausratkaisut ja tarkkaan määritellyn ilman koostumuksen pakkaukseen, toteaa Anu Ora.
Digitaalisuus lähentää kuluttajaa ja viljelijää
Tuorekset valmistetaan Helsingin Kivikossa Caternetin ruokatehtaassa, jonka pörssiyhtiö osti nelisen vuotta sitten. Caternetin toiminta omana yhtiönä on lakannut 31.3.2016 ja nimi häivytetään, mutta sen y-tunnus on otettu Apetit Ruoka Oy:n käyttöön.
Anu Ora näkee kasvisten lisäarvon kehittämisessä suuren liiketoiminnan mahdollisuuden. Uudet tuotteet tulevat muokkaamaan myös kauppojen hevi-tiskejä, sillä Tuorekset tarvitsevat kylmätilaa.
– Haluamme olla hyvä kumppani niin kaupan kuin viljelijänkin suuntaan. Helpotamme kuluttajain ja ammattikeittiöiden arkea.
Anu näkee digitaalisuudella hyviä mahdollisuuksia niin viljelijän kuin kuluttajankin rajapinnassa.
– Jo nykyisellään jäljitettävyysketju on kunnossa ja pystymme sanomaan, millä tilalla ja millä lohkolla pakattu vihannes on tuotettu sekä mitä toimenpiteitä sille on viljelyn aikana tehty. Sopimusviljelijämme harjoittavat vastuullista viljelyä, jossa torjunta-aineiden käyttö minimoidaan.
—
Tämä artikkeli on julkaistu Hyvää Pataa -lehdessä nro 2/2016