K-Marketien uudistus muuttaa suomalaisen katukuvan

Ensimmäiset K-Marketit saavat täysin uuden, raikkaan ja modernin ilmeen eri puolilla Suomea tällä ja ensi viikolla. Ilmettä varten tutkittiin suomalaisten kuluttajien tarpeita ja haettiin vaikutteita maailmalta. Uusi pirteä oranssi ilme erottuu katukuvasta ja viestii rennolla otteella tuoreudesta ja laadusta.

K-market Albertin uusi ilme, havainnekuva.
K-market Albertin uusi ilme, havainnekuva.

K-Market-ketjun uudistus etenee vauhdilla, kun kaikki yli 400 K-Marketia ja noin 600 Siwaa ja Valintataloa tuodaan uuden yhtenäisen ketjuilmeen alle. Uuden ilmeen mukaisia kauppoja ilmestyy katukuvaan huhtikuusta alkaen. Koko ketju on uudistettu vuoden 2018 loppuun mennessä.

”Uskomme vahvasti lähimarkkinapalveluiden kasvuun. Yhteiskunnalliset muutokset, kuten väestön ikääntyminen, kaupungistuminen ja perhekoon pieneneminen tukevat tätä kehitystä. Investoimme tulevina vuosina useita kymmeniä miljoonia euroja lähikauppaverkostomme kasvattamiseen ja uudistamiseen. Mittavien uudistusten myötä viemme lähikauppamme uudelle aikakaudelle ja tavoitteenamme on kaksinkertaistaa lähikauppojemme asiakasmäärät”, kertoo Keskon varatoimitusjohtaja ja päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.

Suomalaiset haluavat lähikaupasta jääkaapin jatkeen

K-Marketien uudistuksen lähtökohtana on tuoda lähikauppa 2020-luvulle. K-Marketin ilme toteuttaa koko K-ryhmän uutta, yhtenäisempää yritysidentiteettiä. Ilmeen suunnittelun yhteydessä tutkittiin suomalaisten kuluttajien tarpeita päivittäisillä ruokaostoksilla. Lisäksi ideoita kaupan ilmeeseen on haettu ulkomailta.

”Suomalaiset toivovat, että lähikauppa toimii jääkaapin jatkeena, jolloin kaupassakäynnin pitää olla nopeaa ja vaivatonta, mutta samalla inspiroivaa. K kaupan katolla on lupaus laadukkaasta ruokakaupasta. K-Marketin uusi ilme on moderni, rento ja helposti lähestyttävä”, kuvailee K-Market-ketjusta vastaava johtaja Jesper Åberg K-Marketin ilmettä.

Jokainen K-Market on erilainen – ja lähialueensa asiakkaiden näköinen. Kauppias luo valikoiman ja palvelut oman kaupan asiakastietoon pohjautuen ja asiakkaiden toiveiden mukaisesti. K-Market-kaupat elävöittävät paikkakuntia ja kaupunginosia ympäri Suomen.

”Miljöö tuo K-Marketien uudistukselle viimeisen silauksen. Mittava uudistustyö pitää sisällään paljon muutakin. Muutostöissä keskitytään kunkin kaupan asiakkaille tärkeisiin asioihin kuten palveluun, valikoimaan tai asioinnin helppouteen ja vaivattomuuteen”, kertoo Åberg.

Uusi ilme värimaailmaltaan pirteän oranssi

Uusi ilme on rento ja helposti lähestyttävä. Oranssia ja punaista värimaailmaa hyödyntävä ilme erottaa K-Marketit suomalaisessa katukuvassa. Vaalean ja oranssin värimaailmaa rikastavat lisävärit burgundi ja marjaisa punainen, jotka toimivat hyvin ruokakuvien kanssa. Rentoutta ilmeeseen on tuotu esimerkiksi rustiikkisella struktuuripinnalla, jota on yhdistelty hedelmien ja muiden tuoretuotteiden piirroksiin ja valokuviin. Kaupan opastetekstit on toteutettu K-Marketille erikseen suunnitellulla fontilla.

Näissä kaupoissa uusi K-Marketin ilme otetaan käyttöön ensimmäisenä
21.4. K-Market Ruokapaletti, Mänttä
21.4. K-Market Kairatie, Rovaniemi

Lisäksi huhti-toukokuussa näissä kaupoissa:

K-Market Kaunismäki, Mäntsälä
K-Market Jäkärlä, Turku
K-Market Karppala, Nurmijärvi
K-Market Albertin Herkku, Helsinki
K-Market Mestari, Tampere