Pohjalaisten perunanviljelijöiden yritys JEPO (Jeppo Potatis Ab – Jepuan Peruna Oy) on tuonut perunaa nykyajan keittiöön 40 viime vuoden ajan. Yritys juhli Gastro-messuilla 40-vuotista rakkauttaan perunaan.
– Ei peruna tee rikkaaksi, mutta ilman perunaa elämä on todella köyhää, totesi hallituksen puheenjohtaja Sören Lawast juhlatilaisuuden avauspuheessa.
Elintarvikkeiden käsittely on sodanjälkeisessä Suomessa muuttunut perin pohjin. Jepualaiset perunanviljelijät ymmärsivät jo varhain kehityksen suunnan ja yhdistivät vuonna 1976 voimansa yhteiseen myyntiyhtiöön.
– Siemenperunan laatu ja varastointi olivat alkuvuosien suurimpia ongelmia, kertoo JEPOn toimitusjohtaja. Alf-Håkan Romar.
– Mutta 5 miljoonaa perunakiloa vetävän yhteisen hallin ansiosta yhtiö pääsi järjestelmällisesti kehittämään yhteisiä menetelmiä ja rutiineja koko prosessin laadun valmistamiseksi aina viljelystä myyntiin saakka.
Romarin mukaan JEPOn siemenperunan laatujärjestelmä toimi niin hyvin, että se otettiin malliksi kaikkialla Suomessa maan liittyessä EU:hun vuonna 1995.
Elintarvikkeiden käsittelyn muutokset johtivat myös uusiin ruoanvalmistustapoihin. Koulu- ja työpaikkaruokailu laajeni laajenemistaan. Myös teollinen ruoanvalmistus kasvoi voimakkaasti.
– Ajoituksemme osui siinäkin oikeaan. Investoimme 1990-luvun alussa täydelliseen perunan kuorimisen, tyhjiöpakkaamisen ja keittämisen tuotantolinjaan ja aloimme toimittaa räätälöityjä tuotteita suoraan suurkeittiöille, ravintoloille ja teollisuudelle.
Markkinajohtaja JEPO on 2000-luvulla edelleen hionut tuotantoprosessiaan. Yhtiö on rakentanut kestävän järjestelmän, jossa kaikki sivuvirrat käytetään hyväksi. Perunankuoret ja -jäämät menevät eläinrehuksi, soluneste paikalliseen biokaasulaitokseen.
Tuotekehitystä ”pöydästä peltoon”
Satomääriä on saatu kasvatettua ja jalostusastetta nostettua valitsemalla huolellisesti oikeat perunalajikkeet ja sopivat viljelymaat.
– Viljelijäpiireissä puhutaan usein ”pellosta pöytään” -käsitteestä, Alf-Håkan Romar kertoo.
– JEPOssa ajattelemme päinvastoin ja kehitämme tuotteitamme vastakkaiseen suuntaan – ”pöydästä peltoon”. Lähdemme siitä, mitä loppuasiakkaamme tarvitsevat, millaisia tarpeita suurkeittiöissä, ravintoloissa ja teollisessa ruoantuotannossa on. Ja sopeutamme toimintamme ja tuotteemme niiden mukaan.
Alf-Håkan Romar näkee viljelijäomisteisen JEPOn tulevaisuuden myönteisenä.
– Tuotteemme ovat suomalaista lähiruokaa. Pystymme varmistamaan raaka-aineen saannin taitavien sopimusviljelijöidemme ansiosta. Meillä on kokenut ja motivoitunut henkilökunta. Peruna on maailman tärkeimpiä ravintoaineita. Lukemattomat seikat puhuvat JEPOn menestyksen puolesta seuraavatkin 40 vuotta.
JEPO tuo juhlavuotenaan markkinoille kolme uutta tuotetta. Värilliset kuorelliset uunilohkoperunat valmistetaan kuorimattomista pestyistä perunoista, jotka halkaistaan neljään osaan. Kypsä halkaistu peruna ja kypsä kuoripäällinen annosperuna sopivat pannulla paistettaviksi ja uunissa paahdettaviksi.
JEPO-faktoja:
- Markkinajohtaja Suomessa
- Yli 50 sopimusviljelijää Pohjanmaalla, yli 800 hehtaarin perunanviljelyala
- Käsittelee n. 30 miljoonaa kiloa perunaa vuodessa
- Jepuan ja Voltin tehtaat tuottavat joka päivä 700 000 ruoka-annosta keitettyä ja kuorittua perunaa.
- Kaikki tuotannon sivuvirrat hyödynnetään.
- Liikevaihto vuonna 2015: 11 556 000 €
• Työntekijöitä: 55