Hyvää Pataa -lehden numerossa 1/2016 on marketpäällikkö Mika Mattilan haastattelu. Hänen tapansa johtaa on noteerattu monella taholla. SOK HR-palvelut valitsivat hänet vuoden 2014 Ässäpäälliköksi ja kesätyöntekijöiden suosituksesta hänen johtamansa S-market Ii valittiin Iin kunnan parhaaksi kesätyöpaikaksi vuonna 2015.
Iin kuntakeskus sijaitsee 35 kilometriä Oulusta Kemiin vievän valtatien varrella. S-market sai uudet puitteet viisi vuotta sitten. Marketissa työskentelee 23 henkilöä, mutta kesällä vahvuus nousee 31 henkilöön.
Mika Mattila on ollut Osuuskauppa Arinan palveluksessa vuodesta 1999. Hän suoritti työn ohessa kaupan alojen esimiestutkinnon. Päällikkönä hän on ollut vuodesta 2001 ja S-market Ii on hänen viides päällikköpaikkansa.
– Koko ajan koulutetaan lisää: on kursseja ja aluepäiviä, vuodessa koulutuspäiviä kertyy ehkä viikon verran, laskee Mika.
Tasa-arvoa ja hyvää mieltä
Mika on imenyt opit itseensä ja soveltanut niitä menestyksellisesti työssään. Hän pitää esimiestyössä kaiken lähtökohtana avoimuutta ja henkilöstön tasa-arvoa.
– Meidän tiimi on tiivis ja yhtenäinen. Ei ole kahtiajakoa kassojen ja muun henkilöstön välillä. Kassa on tärkeä paikka, sillä siellä tavataan asiakkaat ja saadaan palaute, painottaa Mika, joka itsekin on välillä kassana.
– Henkilöstö on voimavara, sillä en yksinään pysty kauppaa pyörittämään. Kun ihmisillä on mukava olla töissä, he huomaamattaan antavat 110-prosenttisen työtehon eikä työ siltikään tunnu raskaalta. Hyvä mieli näkyy jaksamisessa ja motivaatiossa.
Mika sanoo, että asiakkaat aistivat kaupan ilmapiirin.
– Heidänkin on mukava tulla meille, olla kaupassa ja lähteä kotiin hyvällä mielellä. Hyvä henki on ykkösasia ja siitä lähtee kaikki. Huumoria tarvitaan, ja iloinen mieli tarttuu.
Vastuu syntyy tiedosta
Mika Mattila tekee edellisen viikon myynnistä, työtehosta ja hävikistä havainnollisen esityksen, joka käydään läpi maanantaisin.
– Lähtökohta on, että koko henkilökunta tietää myynnistä ja tapahtumista yhtä paljon kuin minä. Tulokset on kahvipöydällä ja henkilökunta kuittaa ne nähdyksi. Kun olen näitä tuloksia kolme vuotta syöttänyt, ovat ne ruvenneet kiinnostamaan jokaista työntekijää.
Kiinnostuksen myötä herää myös vastuu oman työpaikan menestyksestä. Tuoteryhmävastaavat hoitavat tilaukset. He suunnittelevat yhdessä marketpäällikön kanssa tulevaa.
– Haastan, onko ideoita ja kuuntelen ehdotukset ja niitä kokeillaan. Jos ei onnistu, mietitään yhdessä mikä meni pieleen ja haetaan joku toinen ratkaisu. Kellään ei ole pelkoa, että tekee väärin.
– Jos on jotain uutta kuten käyttöyhteystuotteita, asiakkaat huomaavat ne ja piristyvät. Toimimme kuitenkin ketjussa, emmekä pysty revittelemään, vaan toimimme ketjun sääntöjen mukaan, toteaa Mika.
Kehu kerran päivässä
Esimieskonseptiin kuuluu käydä kehityskeskustelut kerran vuodessa, mutta Mika sanoo käyvänsä keskusteluja joka päivä, vähintäänkin kerran viikossa.
– Jos kivi on kengässä, ei anneta sen hiertää odottamaan kehityskeskustelua. Pyrin olemaan helposti lähestyttävä myös henkilöstön yksityisasioissa.
Fläppitaululla olevissa tiimin ohjeissa loppukaneettina on ”Kehu päivässä”. Mikan mukaan kiitos on paras kehu.
S-market Iin pinta-ala on 998 neliötä ja se on käynyt ahtaaksi viidessä vuodessa, kun myynti on lähes tuplaantunut. Liikevaihto on nyt 9 miljoonaa euroa.
– Kun saimme uudet tilat, ensimmäisenä vuonna ei ollut merkittävää kasvua, mutta jo seuraavana vuonna kasvu oli 26 prosenttia. Viime vuoden kasvu oli kymmenkunta prosenttia, kertoo Mika Mattila.
Saatavuuden ja hävikin tasapaino
Marketin valikoimaa profiloidaan asiakkaiden mukaan.
– Olemme ottaneet valikoimiin myös Prisman tuotteita, jotta asiakkaiden ei tarvitse lähteä ajamaan Ouluun.
– Tärkeää on asiakkaan luottamuksen pitäminen. Jos juhlapäivän aattona ei asiakas saa tarjouksessa olevaa lohta, muistaa hän sen vuodenkin päästä.
Mika sanoo, että kun kussakin tuoteryhmässä 15 eniten myydyn tuotteen saatavuus on 100-prosenttista klo 7:stä 21:een, on kaupan toiminta kiitettävää ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.
– Hävikin ja saatavuuden pitäminen balanssissa on ammattitaitoa. Hävikki olisi helppo saada kuriin, kun lakattaisiin tilaamasta tavaraa.
Mika Mattila toteaa vihreän bonuskortin merkityksen olevan suuri.
– Emme enää puhuttele asiakkaitamme asiakasomistajina vaan omistajina. Bonusetuna kertyy hänelle helposti 5 prosenttia, kun hän keskittää kaikki ostoksensa.
Työasiat jätetään työpaikalle
Tiedonkulku on tärkeällä sijalla, kun työvuorot vaihtuvat.
– Fläppitauluun unohtui helposti kiireessä merkitä asiat. Nyt meidän tiimi on samassa WhatsApp -ryhmässä ja näin kaikki saavat tiedon puhelimeensa samalla hetkellä. Kun kaikki tietää kaiken, se antaa asiakkaalle hyvän kuvan.
Mika Mattila kertoo tekevänsä normaalia 37,5 tunnin työviikkoa ja pitävänsä kuukauden kesäloman.
– Jätän työpaikan hyvillä mielin ja minun ei tarvitse miettiä, pärjäävätköhän siellä kaupassa. Luotan, että muut osaavat hoitaa homman.
Mikalla on aikaa perheelle ja kehonrakennusharrastukselle, jossa hän voitti vuonna 2004 Suomen mestaruuden alle 90-kiloisten sarjassa. Lajissa tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja tinkimättömyyttä, jotka ominaisuudet sopivat myös esimiestehtävään.
– Ei kaupanteko ole rakettitiedettä. Asiakkaita on kuunneltava ja henkilökunta on otettava mukaan. Myynti ei nouse heti, sillä kaupan vaihto tapahtuu pikkuhiljaa, summaa pidetty marketpäällikkö Mika Mattila.
_______
Hyvää Pataa -lehti seuraa 10 vuotta ilmestynyttä Tukkutori-lehteä. Lue lehti digiversiona tästä (Lehden hinta 5 €)