Jouni Seppäsen vinkit kukkakauppiaille

Tukkutori-lehdessä (nro 6/2015) kerrotaan, kuinka mestarisitoja Jouni Seppänen esiintyi SHT-tukun tilaisuudessa Helsingin Tukkutorilla nonstoppina tehden upeita sidontatöitä ja antaen vinkkejä.

Jouni Seppänen esiintyi Tukkutorilla SHT:n palvelutukussa.  SHT-Tukku on tänä vuonna viettänyt 60-vuotisjuhlaa.
Jouni Seppänen esiintyi Tukkutorilla SHT:n palvelutukussa. SHT-Tukku on tänä vuonna viettänyt 60-vuotisjuhlaa.

– Jouluajan tärkeimpiä kukkatöitä on jouluasetelmien teko. Istutusastian koko tulee valita tarkkaan, ettei täytettä tarvitse tarpeettomasti laittaa, jolloin asetelmasta tulee painavampi ja kalliimpi.
Jounin mukaan istutusmateriaaleista rahkasammal on paras.

– Se on hapanta ja desinfioivaa. Rahkasammaleen solukko imee vettä. Usein pesien muovi voi olla rikkonainen ja rahkasammal imee ylimääräisen veden estäen sen valumista pöydälle.
Jouni hakee rahkasammaleen synnyinpaikaltaan Kangasniemeltä. Sammaleen keruuseen tarvitaan maanomistajan lupa.

– Käytetään kotimaisia kukkia. Lähituotanto on tärkeää, kehottaa Jouni.

Tehokkuutta työtapoihin

Sitoessaan näytöskimppuja Jouni Seppänen varoitti yleisöä nysväämästä sidontatöitä liikaa.

– Työmenetelmiä kannattaa miettiä järkiperäisiksi. Olemme usein liian konservatiivisia teknisessä toteutuksessa. Viestini on, että helpottakaa työprosesseja. Saa tuulettaa, rohkaisi Jouni.
– Kun sidontatyö asetetaan näytille kukkakauppaan, on tärkeää mille korkeudelle se laitetaan ja miltä korkeudelta sitä katsotaan.

Kukkien myynnin volyymin painopiste on siirtynyt marketteihin, mitä Jouni ei suostu ajattelemaan negatiivisesti.

– Markettien myynti on arkipäiväistänyt kukkien ostamista, niistä on tullut käyttöhyödyke. Ennen piti olla jokin syy ostaa kukkia, mutta nykyisin niitä voidaan ostaa muiden ostosten rinnalla. Jokapäiväinen kulutus hyödyttää myös erikoiskauppaa.

Mukaan sosiaaliseen mediaan

Jouni Seppänen peräänkuuluttaa kukkakauppa-alalle terävämpää asennetta kilpailuun, sillä kukkien kulutus ei mihinkään häviä.

– Ei pidä ajatella, että vika on niissä, vaan meissä. Ei puhuta lamasta, sillä kukkia käytetään edelleen. Pitää kirkastaa liikeidea ja markkinointi. Oikotietä onneen ei ole, vaan on oivallettava itse.

– Joka päivä markkinat jaetaan uudelleen. On itsestä kiinni, että pystyy muuntumaan ja mukautumaan. On oltava valmis radikaaleihinkin muutoksiin.

Jouni toteaa, että heillä on verkkokauppa ollut käytössä pari vuotta ja se on uudistanut myyntiä.

– On välttämätöntä ymmärtää myös sosiaalista mediaa ja pyrittävä siihen mukaan. On hyvä opetella täkkäämään kuvia Pinterestiin ja luomaan sanoja niiden taakse.

Jouni varoitti kukkakauppiaita nysväämästä kimpun teossa liikaa.
Jouni varoitti kukkakauppiaita nysväämästä kimpun teossa liikaa.