Lidlillä on 142 myymälää, parina viime vuonna lisäystä on tullut vain yksi vuodessa. Jatkossa investointitahti tulee toimitusjohtaja Lauri Sipposen mukaan kiihtymään. Keskisuomalaisen haastatteleman Sipposen mukaan Lidl suunnittelee avaavansa lisää myymälöitä myös lähitulevaisuudessa.
– Pääkaupunkiseudulle voisi Sipposen mielestä avata saman tien vaikka 15 uutta myymälää, sillä Helsingin, Espoon ja Vantaan Lidleissä on jo ruuhkaa. Parkkipaikat eivät tahdo riittää, ja kassoilla on jonoa.
Isoista maakuntakaupungeista uusia Lidlejä on tulossa Ouluun, Jyväskylään, Kuopioon ja Joensuuhun, yhteensä noin 10 myymälää.
Yhteistyö Alkon kanssa on myös Lidlille ensiarvoisen tärkeää. Sipposen mukaan olut ja viini kuuluvat ruokapöytään, ja Alko myymälän yhteydessä vaikuttaa myös ruokakaupan ostoskorin sisältöön.
Lidlin liikevaihto viime helmikuussa päättyneellä tilikaudella on 1192 miljoonaa euroa. Kasvua edellisestä vuodesta oli peräti 24 prosenttia. Tilikauden tulos oli 73 miljoonaa euroa. Henkilöstön lukumäärä oli 4236.
Lidl on noussut markkinaosuuksissa kolmannelle sijalle ohittaen Suomen Lähikaupan. Markkinaosuuden voittamisesta, tutkimusyhtiö Inderesin pääanalyytikko sanoo asiakkaita houkuttavan hinta, mutta myös se, että Lidl on onnistunut parantamaan mielikuvaansa suomalaisten silmissä.
– Kun ketju kesällä 2002 rantautui Suomeen, sen ulkomaisuus epäilytti monia. Sittemmin suomalaisten tuotteiden määrä on kasvanut huomattavasti.
Lue Puutarha-Sanomien arkistosta ”Lidl on ’suomettunut’ 10 vuodessa” -artikkeli, klikkaa tästä (P-S nro 10/2012, lehden hinta 5 €)