Pientuottajien tuotteiden pääsyä ruokakaupan hyllylle helpottava hanke on tuottanut tulosta. Kaupan aloitteesta perustetun hankkeen ansiota yhä useampi pientuottaja on onnistunut saanut tuotteitaan paremmin kaupaksi.
Pienten elintarvikealan yritysten tuotteiden kysyntä on vuosi vuodelta kasvanut. Lähi- ja luomuruokabuumiin vastatakseen kauppa ryhtyi kaksi vuotta sitten parantamaan kaupan ja pientuottajien yhteistyötä koulutushankkeella.
Tavoitteena oli parantaa pienyritysten ja kaupan yhteistyötä sekä tuotteiden kilpailukykyä, jotta pientuottajien tuotteiden pääsy kaupan valikoimiin helpottuisi.
Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) käynnistämällä kaksivuotinen hanke päättyy helmikuussa. Loppusuoralla hankkeen voidaan sanoa onnistuneen tavoitteissaan, sillä koulutukseen osallistuneista yrityksistä 65 prosenttia ilmoitti liikevaihtonsa kasvaneen. Koulutuksiin osallistumattomien yritysten vertailuryhmässä kasvusta raportoi 46 prosenttia. Hankkeessa mukana olevat yritykset ovat myös tuoneet markkinoille keskimäärin enemmän uusia, jalostusarvoltaan parempia tuotteita.
Hankkeessa pientuottajia opastettiin muun muassa kontaktien luomisessa kaupan päättäjiin, markkinoinnissa sekä pakkaukseen ja logistiikkaan liittyvissä asioissa. Kaikkiaan koulutuksiin osallistui noin 500 elintarvikealan yrittäjää ja heidän työntekijäänsä.
– Yrityksen koko ei ole este hyvälle yhteistyölle. Avainasioita ovat kuluttajia kiinnostava ja kaupan valikoimaa täydentävä tuote sekä yrityksen toiminnan ammattimaisuus. Esimerkiksi laadun ja kylmäketjun tulee olla luotettavia, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.
PTY:n tavoitteena on vakiinnuttaa luotu toimintamalli kaupan ja pientuottajien yhteistyöstä.