”Kaikki trendit osuvat kotimaisiin marjoihin”

Suonenjokelaiset mansikanviljelijät perustivat satonsa markkinoinnin turvaksi Pakkasmarja Oy:n 30 vuotta sitten. Yritys juhli merkkipaalua viime perjantaina ja paikalla oli yli 200 sopimusviljelijää ja yhteistyökumppania.

Juhlaesitelmän piti professori Risto Tahvonen ja eduskunnan tervehdyksen toi kansanedustaja Markku Rossi, joka itsekin toimi yhtiön markkinointisihteerinä kolme vuosikymmentä sitten. Yrityksen perustamisvaiheita ja sattumia vuosikymmenten varrelta muistelivat Rainer Nenonen ja Terhi Janatuinen.

Toimitusjohtaja Matti Leinonen totesi puheessaan, että kaikki kuluttajatrendit tukevat kotimaisten marjojen käyttöä.

– Marjat sopivat herkutteluun, ja ne ovat terveellisiä. Marjat ovat kotimaista lähiruokaa ja luomumarjojakin löytyy. Marjat ovat helppokäyttöisiä, ja niitä voi käyttää sellaisenaan. Toisaalta ”kotoilu” on yhä kovempi juttu, ja marjat käyvät hyvin leivontaan ja ruoan laittoon, listaa Leinonen tyytyväisenä trendejä ja lisää, että suomalaisilla on marjoille ollut tietty paikka sydämessä lapsuudesta lähtien.

Viime kesä oli runsas marjakesä, ja Pakkasmarja voikin vastata kotimaan kysyntään.

– Olemme ostaneet kotimaisia viljeltyjä ja luonnon marjoja pakastukseen 3,5 miljoonaa kiloa. Mansikkaa pakastettiin ennätysmäärä ja vadelmankin riittävyys vähittäiskaupan tarpeisiin on turvattu ja sitä riittää osittain myös suurtaloussektorille, iloitsi Matti Leinonen.

Uudessa Puutarha-Sanomat -lehdessä on laaja artikkeli Pakkasmarjasta, haastateltavina ovat Matti Leinonen ja Rainer Nenonen.

Lue lisää Puutarha-Sanomat -lehdestä.

Voit tilata lehden 54 euron edulliseen kestotilaushintaan www.puutarha-sanomat.net -palvelun oikean palkin linkistä tai asiakaspalvelustamme puh. 010387 0880.Voit myös lukea jutun digitaalisesta näköislehdestä; lehden hinta on 5 euroa.

Klikkaa ja lue tästä PS nro 9/2012