Premium-ruoka ravintoloista vähittäiskauppaan

Valmisruokamarkkinoilla panostetaan nyt premium-tuotteisiin ja horeca-puolelle lanseeratut brändit hakeutuvat suoraan kuluttajamarkkinoille. Esimerkiksi Via-valmisruuat ja Lagerbladin pakastetut pihvit ovat erityyppisiä tuotteita, mutta niitä yhdistää pyrkimys tarjota kuluttajalle kotioloissa ravintolatasoista ruokaa.

Vuoden 2008 Tähtituotteena vastikään palkittu Via-valmisruokasarja viitoittaa tietä ravintolasta kotikeittiöihin. Keittiömestari Jyrki Sukulan Via oli 2000-luvun alkupuolella suosittu ravintola. Ravintola Helsingissä tuli tiensä päähän viime syksynä, mutta brändi elää.

Sukula aloitti Via-tuoteperheen kehittelyn samaan aikaan kun avasi ravintolan. Via-nimi yhdistettiin aluksi ravintolan omassa kaupassa myytyihin annosruokiin ja muutamiin tetrapakattuhin keitto- ja liemituotteisiin.

– Oli selvää, että muut matkivat pian, joten oli toimittava nopeasti. Kiersin jo vuonna 2003 kaikki isot talot, mutta kukaan ei innostunut valmisruuista. Vasta vuonna 2005 HK Ruokatalo ehdotti yhteistyötä, Sukula kertoo.

Tuotemerkki siirtyi HK Ruokatalon omistukseen ja Sukula kehitti yhteistyössä ravitsemusasiantuntijoiden, teknikoiden ja muun tuotekehitystiimin kanssa vähittäiskaupan hyllyihin kautta maan päätyneet valmisateriat. Tuoteperheeseen kuuluu liha-, broileri- ja kalaruokien lisäksi kolme keittoa.

– Taustalla oli aukko markkinassa. Premium-valmisruokiemme kohderyhmänä ovat henkisesti nuoret naiset, Sukula valottaa.

Vuoden Tähtituotteen valinnut raati arvosti Via-ruokien sopivuutta myös niille, jotka ovat tähän asti karttaneet einesruokia.

Uudet konstit apuna

Yhteistä uusille ravintolaruuasta vaikutteensa ammentaville tuotteille on se, että niiden valmistus on tullut mahdolliseksi tekniikan kehityksen myötä. Sukula kiittelee micvac-tekniikkaa, jonka myötä valmistusprosessi kestää vain kuusi minuuttia.

– Uuden teknologian ansiosta voidaan käyttää hyviä raaka-aineita, niiden käsittely on hellää, suutuntumasta tulee hyvä ja pakkausta avattaessa ruoka tuoksuu hyvältä.

Kuluttajalle tekniikka näyttäytyy konkreettisimmin mikrokuumennuksen valmistumisesta kertovan venttiilin viheltäessä, kun ruoka on valmista.

Modernin teknologian ohessa on tarvittu uutta ajattelua. Einekset eivät perinteisesti ole olleet terveellistä ja maistuvaa ruokaa, mutta Via-aterioita laadittaessa molemmat aspektit on otettu huomioon. Ravitsemuksellisesta laadusta kertoo Sydänmerkki, jonka Via-ateriat saivat ensimmäisinä valmisruokina. Alleviivatakseen tuotteiden hyvää ravintokoostumusta HK Ruokatalo päätti myös merkitä kääreeseen viitteellisestä päiväsaannista kertovat tiedot.

Kotiruokaa nousee myös pakastealtaasta

Helsinkiläinen aiemmin horeca-puolella pakastetuilla valmisruuillaan toiminut Lagerblad lanseerasi huhtikuussa ensimmäiset kuluttajatuotteensa. Tuoteperheen nimi on Pannupaistetut ja se koostuu pakastetuista pihvituotteista.

Lagerbladin filosofiaan kuuluvat vain premium-tuotteet, yhtiö kertoo. Kaikki tuotteet kulkevat uunista suoraan pakastimeen välittömästi valmistuksen jälkeen, joten ruuan ravintoarvot, laatu ja aromit säilyvät mahdollisimman tuoreina.

– Pihvit ovat kuluttajan ruokapöydässä vain 45 minuutin ikäisiä, yhtiön perustajajäsen Petri Laukontaus toteaa.

Tuotteille on myönnetty viime vuoden lopulla sekä Avainlippu että tuoteturvallisuutta koskeva ISO 22000 -laatusertifikaatti, joka kattaa elintarvikkeiden raaka-aineiden hankinnan, varastoinnin, tuotekehityksen, tuotannon, pakkaamisen ja jakelun.

Lagerbladin jauhemaksapihvit, kasvispyörykät, lindströminpihvit, pannupihvit ja lihapullat saavat myöhemmin seuraa omasta leipomotuotesarjasta. Lihan rinnalle tuodaan myös kasvista, sillä toukokuussa yhtiö lanseeraa Margit Kojon kanssa luodut vegaaniset kasvisruuat horeca-puolelle.