Saksalaiset kuluttajat pääsevät tammikuun lopussa maistelemaan suomalaisia makuja ja tutustumaan suomalaisiin ruuantuottajiin koko elintarvikeketjun voimannäytteen tuloksena. Suomalaista ruokakulttuuria viedään saksalaisten makutuntumaan Berliinin kansainvälisillä Grüne Woche -messuilla 18.–27.1. keihäänkärkinä maukas, puhdas ja turvallinen ruoka.
Suomi on ollut messuilla aiemmin mukana varsin pienimuotoisesti, mutta nyt mukana on toistakymmentä suomalaista yritystä . Osaston kokoavat yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju-hanke, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Elintarviketurvallisuusvirasto Evira yhdessä yritysten kanssa.
Messuvieraille ei esitellä pelkkää suomalaista ruokaa vaan myös identiteettiä ja elämäntapaa, designia ja gourmet-osaamista. Suomen osastolla esiintyvät avajaisissa Eat&Joy -lähettiläät muotoilija Harri Koskinen, vaatesuunnittelija Paola Suhonen sekä keittiömestarit Hans Välimäki ja Markus Maulavirta.
Messuosaston avaa maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila yhdessä itse Joulupukin kanssa. Osastolla pyritäänkin lisäämään keskieurooppalaisten kiinnostusta Suomeen myös matkailumaana. Mukana ovat Helsingin kaupunki sekä Lappi, Pohjois-Karjala ja Pohjanmaa.
Vientihankkeen budjettina on ollut 200 000 euroa. Mukaan on lähdetty rinta rottingilla, ylpeänä suomalaisesta osaamisesta.
– Nyt Suomi tekee, mitä pitääkin tehdä. Suomalaiset ovat liikaa nöyristelleet, mutta nyt ollaan suoraselkäisesti mukana, kananmunantuottaja Ari Puuri painotti vientihankkeen tiedotustilaisuudessa isänmaallisuutta puhkuen.
Saksalaisten messuvieraiden maisteltaviksi 7 000 karjalanpiirakkaa
Maa- ja metsätalousministeriön viestintäpäällikkö Pekka Väisäsen mukaan Suomella on Saksassa hyvä imago jo ennestään, ja saksalaiset ymmärtävät jo rukiin ja sianlihan päälle. Suomalaiset tuottajat ovat olleet yhä enemmän mukana myös saksalaisilla joulutoreilla.
Saksalaisten messuvieraiden maisteltaviksi paistetaan messuosastolla esimerkiksi 7 000 karjalanpiirakkaa. Tarjolla on myös poron- ja viljapossun lihaa sekä munia ja oikeaa ruis- ja kauraleipää. Osastolla pyörii myös luontofilmi ja tuottajien oma filmi. Suomalaisen ruokaosaamisen kokoaa Food from Finland -ilme.
Grüne Woche -messut ovat Euroopan suurimmat ruokamessut, sillä ne keräävät vuosittain lähes puoli miljoonaa kävijää. Useimmat EU-maat ja myös monet Euroopan ulkopuoliset maat ovat messuilla edustettuina.