Kilpailuvirasto tyssäsi Avena-kaupan

Lännen Tehtaat ei myykään viljakauppaa harjoittavan Avena Nordic Grainin osake-enemmistöä Hankkija-Maataloudelle. Kilpailuviraston mukaan allekirjoitettu kauppa johtaisi kilpailuoikeuden kannalta vahvan markkina-aseman syntymiseen.

Lännen Tehtaat ja SOK:n tytäryhtiö Hankkija-Maatalous allekirjoittivat 19. tammikuuta osakekauppasopimuksen, jolla 51 prosenttia Suomen Rehun ja Avena Nordic Grainin osakkeista siirtyy Hankkija-Maatalouden omistukseen. Kauppa totetuu nyt siis ainoastaan Suomen Rehun osake-enemmistön osalta.

Avena Nordic Grain jatkaa viljakauppaliiketoimintaa aikaisempaan tapaan osana Lännen Tehtaat -konsernia. Avenan liikevaihto vuonna 2006 oli 96 miljoonaa euroa ja liiketulos 2 miljoonaa euroa. Viljakauppaliiketoiminnassa työskenteli keskimäärin 29 henkilöä

Puutarha-Sanomissa Hytösen haastattelu

Hankkija-Maatalous Oy.n toimitusjohtaja Ensio Hytönen iloitsee Agrimarket-ketjun menestyksestä puutarhakaupassa. Ketjun puutarhakaupan myynti oli viime vuonna 37 miljoonaa euroa, josta Hankkija-Maatalous Oy:n osuus oli 32 miljoonaa, sillä osa Agrimarket-ketjun myymälöistä kuuluu Etelä-Pohjanmaan, Salon ja Kymenlaakson alueosuuskaupoille.

– Myynnin kasvu oli viime vuonna 11 prosenttia ja yli 10 prosentin vauhdissa ollaan tänä vuonna, vakuuttaa Hytönen.

Agrimarket-ketjulla on 132 myymälää, ja niissä toimii 85 Multasormi-puutarhamyymälää. Tutkimusten mukaan Multasormi on ylivoimaisesti tunnetuin puutarhakaupan merkki.

– Eroamme esimerkiksi Prismojen Kesäpihasta siinä, että meillä on taimimyyntiä ja palvelua enemmän kuin Kesäpihoissa. Työntekijämme ovat saaneet puutarha-alan koulutuksen. Puutarhakauppa onkin keskeinen kehittämisalue ketjussamme, toteaa Hytönen.

Agrimarket-ketjun taimitoimittajina ovat mm. Satakunnan taimitukku Ay ja Puutarha Tahvoset Oy.

– Taimihankintamme on suurelta osalta kotimaista. Myönnämme myymillemme taimille takuun kasvuun lähdöstä, kertoo Hytönen.

Maatalouskauppa tasaista

Maatalousyrittäjien lukumäärän nopea laskeminen ei näy Agrimarket-ketjun myynnissä, joka oli viime vuonna 862 miljoonaa euroa verottomana.

– Asiakaskunta on muuttunut tilojen vähentyessä ja niiden koon kasvaessa. Tuotantopanosten hankintatarve ei ole mihinkään hävinnyt. Kauppa on kehittyvää, sillä kasvumme on ollut 3 – 5 prosenttia vuosittain.

– Tavaravirrat kulkevat entistä suoremmin tehtailta tiloille. Logistiikan toimivuus on tärkeää. Myyjiemme osaaminen ja ammattimaisuus asiakassuhteen hoidossa on keskeistä.

Ensio Hytönen kertoo, että asiakkaat kilpailuttavat eri koneiden myyjät.
– Lojaalisuutta ei kovinkaan paljon ole, vaan kova kisa käydään. Traktorimarkkinat ovat pudonneet neljänä peräkkäisenä vuotena ja puimurikaupassa oli pari vuotta sitten neljänneksen pudotus. Nyt kokonaismyynti vastaa tarvetta.

Agrimarket-ketjun osuus maatalouskaupasta on 42 – 43 prosenttia. Traktorimerkkinä on John Deere, jonka osuus traktorimarkkinoista on viidennes.

Haastattelu on kokonaisuudessaan Puutarha-Sanomat -lehden numerossa 5. Voit tilata lehden oikeassa palkissa olevasta linkistä.