Ruokakesko on päättänyt selvittää mahdollisuudet myydä HoReCa –
tukkukauppaan keskittyvän tytäryhtiönsä Kespron ja sen hankintatoiminnat.
Ruokakesko kertoo tavoitteekseen keskittyä entistä tiiviimmin kuluttaja-asiakaskauppaan. Ruokakeskon asiakaslähtöisen laatu-, palvelu- ja hintaohjelman sekä markkinaosuuden kasvun tukeminen edellyttävät voimakasta panostusta asiakasohjelmien kehittämiseen.
Kespro on HoReCa -toimialan johtava tukkukauppa Suomessa. Sen asiakkaita ovat muun muassa hotellit, ravintolat, catering-yhtiöt, liikennemyymälät, kioskit, leipomot, teollisuus ja jälleenmyyjät. Kespron liikevaihto oli viime vuonna 688 miljoonaa euroa ja työntekijöitä on 550.
Ruokakesko on valmistellut myyntiä mm. keskittämällä puhelinmyynnin Vantaan Tammistoon. Kesprolla on 16 tukkua eri puolella Suomea ja kuusi myyntialuetta. Hevin osuus myynnistä on 6 prosenttia.
Kespron toimitusjohtaja Minna Laakkosen haastattelu on julkaistu Puutarha-Sanomat -lehdessä numero 2/2007.