Luonnonmukaisesti tuotettujen vihannesten myynti on lähtenyt hienoiseen nousuun. Tämä lienee merkki luomumarkkinoiden piristymisestä myös koti-Suomessa viennin valoisien näkymien ohella.
A.C. Nielsenin viimeisen talouspaneelin eli perheiden tosiasiallisten ostosten mukaan laskettuna luomuvihannesten osuus on nyt 1,61 prosenttia kaikesta vihannesmyynnistä. Viimeisen tilastoidun neljännesvuoden aikana luomun osuus on kasvanut ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2004 ensimmäisten kuukausien.
Luomua on lykkinyt uuteen nousuun ennen kaikkea luomuporkkanan ja -kaalin hyvä menekki. Kun vuoden 2004 kolmena viimeisenä kuukautena luomuporkkanaa myytiin 152 000 kiloa 215 000 eurolla, olivat vastaavat luvut vuoden 2005 lopulla 231 000 kiloa ja 388 000 euroa. Porkkanan myynti siis nousi jopa vähäisestä kilohinnan korottumisesta huolimatta. Luomukaalin kilohinta oli porkkanasta poiketen alhaisempi kuin vuotta aiemmin, ja kaalia myytiin lähes 80 000 kiloa enemmän vuoden 2005 lopulla kuin vastaavana aikana vuonna 2004. Myös luomusipuleja ja -tomaatteja myytiin jonkun verran enemmän. Ruukkusalaatit ja mausteyrtit ovat olleet viime aikoina hyvin saatavilla kaupoissa, mutta niistä ei ole tilastoja.
– Etenkin luomussa pitää keskittyä niihin vihanneksiin, joilla saadaan riittävän nopea kiertonopeus kaupassa. Niin saadaan hyvä tuote laadukkaana kuluttajalle asti. Lisääntyvä kierto ruokkii myyntiä.
Sopiva pakkaus luomussa tärkeää
Tuoreverkko Oy:n eli eli Kuopiossa toimivan avomaavihannestuottajien markkinointiyhtiön toimitusjohtaja Kari Lyytinen iloitsee siitä, että Pirkka-sarjaan menevän porkkanan myynnissä on ollut nouseva kehitys.
Lyytinen uskoo, että luomukaaliakin on opittu tarjoamaan kuluttajille sopivan kokoisina kerinä – kilon-puolentoista kaalia suurempia ei monikaan kuluttaja halua ostoskoriinsa laittaa.
Luomuvihannesten ympäristöä ja luontoa säästävä tuotantotapa on Lyytisen mielestä edelleenkin selkeästi luomutuotteiden valintaan vaikuttava tekijä.
Puutarhaliiton luomuasiantuntija Mikko Rahtola uskoo, että luomun menekki onkin enemmän kiinni siitä, millaisissa pakkauksissa luomutuotteet ovat ja miten kaupat laittavat ne esille.
– Johtuuko se eurosta vai mistä, mutta kilohinnalla ei välttämättä ole ratkaisevaa merkitystä.
Rahtola ounastelee myös, että värikkäinä tuoretuotteina vihannesten mainostamiseen aina satsataan. Tämä on ehkä osaltaan vaikuttanut vihannesten hyvään menekkiin luomupuolellakin.
K-ryhmän Pirkka-tuotteista vastaava tuoteryhmäpäällikkö Kaija Grommi toteaa, että luomu-Pirkan myynti on ollut tasaista viime vuosina. Lisäystä on tapahtunut lähinnä vain silloin, kun sarjaan on saatu uusi tuote. Pirkka-sarjaan otettaisiin edelleen mielellään uusia vihanneksia, mutta riittävien volyyminen löytäminen on osoittautunut Suomessa ongelmalliseksi.
– Pirkka on valtakunnallinen sarja, ja tuotetta pitää silloin löytyä kaikista lähes tuhannesta kaupasta, Grommi toteaa.
– Luomuvihannesten hinta on lähentynyt tavanomaisten hintaa, niin uskoo puolestaan Luomubotnia-osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Tapani Välitalo.
Hänenkin mielestään luomun menekkiin vaikuttaa se, millainen myyntipaikka kaupassa luomulle suodaan.
– Luomun ei aina tarvitsisi olla siellä perimmäisessä nurkassa.