Luomun panostettava brändäykseen

Professori MARKKU WILENIUS Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta haastaa luomuyrittäjät panostamaan tuotteiden laatuun ja brändäykseen. Luomutuotteella pitää olla samat laatuominaisuudet kuin menestyksekkäillä merkeillä ja kuluttajalle on annettava selkeä viesti siitä, miksi vastuullinen kuluttajuus on tärkeää.

Wilenius puhui maanantaina Luomupäivillä Helsingissä. Hän korosti, että brändi ei ole pelkkä tuotemerkki tai logo, vaan asiakkaalle annettava lupaus.

— Tärkein viesti on, että luomu on yhtä kuin luonnollisuus eli tapa, jolla ihminen on suhteessa yhteiskuntaan, luontoon ja muihin ihmisiin. Kuluttajaa ei saa pitää tyhmänä, vaan fiksuna, ja pitää vedota arvoihin.

Wilenius näkee luomutuotteilla hyvät mahdollisuudet, kun ruokavalio on keventynyt ja ihmisten tietoisuus suuhun pantavasta kasvanut. Hän ihmetteleekin, että luomuvihannesten ja –jogurtin osuus markkinoista on pieni. – Avainasemassa ovat kauppaketjut. Jos ne panostavat luomun menekin edistämiseen, luomun osuus nousee 10-15 prosenttiin.

Viennissä jakelukanava mietittävä tarkasti

Projektipäällikkö SILVA PAANANEN Finprosta kannusti luomuyrittäjiä vientiin, mutta varoitti, että ei pidä rynnätä ulkomaanmarkkinoille kepein mielin, vaan viennin pitää olla selkeä strateginen valinta.

Ensin on mietittävä, onko tuote ja tuotanto kunnossa eli millaisia määriä pystyy toimittamaan, jos asiakas kiinnostuu. Jakelukanava on harkittava tarkasti. – Supermarketeissa on vaikea kilpailla, mutta mahdollisuuksia voi olla hotelli- ja ravintola-alalla, kylpylöissä, matkailun puolella.

Paananen muistutti, että vientiin lähteminen vaatii resursseja. Panostukset maksavat itsensä takaisin ehkä vasta pitkän ajan päästä. On oltava myös valmis verkottumaan ja ennen kaikkea vahvistettava liiketoimintaosaamista.

Saksa luomuviennin päämarkkina

Suomen koko luomuviennin arvo on 4,5 miljoonaa euroa, josta Saksaan menee valtaosa. Suurin osa tavarasta on bulkkia eli vähän jalostettua.

Paananen arvioi, että Kauko- ja Lähi-itä tarjoavat tulevaisuudessa selviä mahdollisuuksia. Venäjää hän pitää vielä arvoituksena. Sen luomumarkkinat ovat täysin kehittymättömät ja koko elintarviketeollisuus ja –kauppa suuressa murroksessa.