Kauhajoen Ruokamessut järjestää elintarvikealan uutuustuotteita etsivän kilpailun. Kilpailu on kohdistettu suomalaisille pienille ja keskisuurille elintarvikejalostajille ja sen toteuttaa Foodwest Oy.
Kilpailussa on omat sarjat vähittäiskauppatuotteille ja suurtaloustuotteille. Voittajaksi nimettävälle vähittäiskauppatuotteelle järjestetään hyllypaikka valmistavan yrityksen kotipaikkakunnan mukaan määräytyvässä osuuskauppaketjussa. Suurtaloustuotteelle annetaan apua sopivan asiakasryhmän kanssa toimitussuhteeseen pääsemisessä.
Kilpailun finalistit ja sarjojen voittajat valitsee asiantuntijaraati. Tuotteiden valintaperusteita ovat uutuusarvo markkinoilla, tuotteeseen sisältyvä innovaatio, mahdollisuudet markkinamenestykseen sekä aistinvarainen laatu ja pakkausratkaisu. Huomiota kiinnitetään myös raaka-ainepohjaan: eettisyyteen, luomuraaka-aineeseen, kotimaisuuteen sekä ravitsemuksellisiin näkökohtiin: vähäsuolaisuuteen, kuitupitoisuuteen ja erikoisruokavalioon sopivuuteen.
Kilpailuun ilmoitettua tuotetta ei saa olla myynnissä ennen ilmoittautumisajan päättymistä, mikä on helmikuun lopussa. Kilpailevien tuotteiden on oltava valmiita huhtikuun loppuun mennessä. Kummastakin sarjasta valitaan kolme finaaliehdokasta, jotka julkistetaan toukokuussa. Voittajat julistetaan syyskuun alussa Kauhajoen Ruokamessuilla 2005 järjestettävässä tilaisuudessa.
Elintarviketeollisuusliitto ry on järjestänyt Vuoden Elintarvike- ja Vuoden tähtituotekilpailuja jo vuodesta 1988 alkaen. Vuoden Tähtituote 2004 -kilpailuun osallistui runsaasti suomalaisen elintarviketeollisuuden tuotteita. Tuotteita tai tuotesarjoja kertyi 40. Yksittäisiä tuotteita oli 76. Vuoden Elintarvikkeeksi valittiin Pakkasmarja Oy:n MarjaPuree! -tuotesarja, joka voitti myös Vuoden Tähtituotteen arvon jälkiruokasarjassa.