Suomen Elintarviketyöläisten Liiton (SEL) aloittaman Valmistusmaa esiin -kampanjan vetoomus luovutettiin tänään kauppa- ja teollisuusministeri MAURI PEKKARISELLE (kesk.). Vetoomuksen allekirjoitti lähes 120 000 kuluttajaa.
SEL sekä kampanjassa mukana olleet Kunta-alan ammattiliitto (KTV) ja Suomen kuluttajaliitto haastoivat kampanjallaan kuluttajat vaatimaan elintarvikepakkauksiin aina merkintää valmistusmaasta sekä valmistuttajan yhteystiedoista.
Vetoomus luovutetaan myös Suomen hallitukselle ja myöhemmin EU:n komissiolle sekä terveys- ja kuluttaja-asioista vastaavalle komissaarille MARKOS KYPRIANOULLE.
Kampanja on laajentunut myös muihin EU-maihin. Elintarvikealan kattojärjestö EFFAT ja elintarvikealan pohjoismainen unioni ovat lähteneet siihen mukaan.
Ministeri lupasi viedä asiaa eteenpäin
— Harvoin jonkun lähetystön kanssa voi olla niin yhtä mieltä, totesi Pekkarinen vastaanottaessaan vetoomusta perjantaina eduskunnassa. Ministeri piti ruuan alkuperän merkitsemistä tärkeänä ja lupasi viedä asiaa eteenpäin. Pekkarinen kertoi itsekin löytäneensä kaupan hyllyiltä tuotteita, joissa alkuperämerkintää ei ole näkyvissä.
EU:n pakkausmerkintöjä koskevan elintarvikelainsäädännön uudistamistarpeet ovat parhaillaan keskustelun alla. Lisäksi KTM:ssä valmisteltu kansallinen pakkausmerkintäasetus on juuri hyväksytty. Siksi vetoomus luovutettiin Pekkariselle juuri oikeaan aikaan.
Pekkarinen uumoili, että alkuperämerkintään liittyvän käytännön uudistaminen voi olla Suomen puheenjohtajakaudella hoidettavia asioita vuonna 2006.
Kuluttajat puolustamaan suomalaisia työpaikkoja
Valmistusmaa esiin -kampanjan toivotaan herättelevän kuluttajia myös puolustamaan suomalaisia työpaikkoja ja suomalaista ruokaa. Kampanja on osa SEL:n ja KTV:n käynnistämää Lähiruoka -projektia, jonka tavoitteena on säilyttää elintarvikealan työpaikat Suomessa.
Kampanjan aikana on myös tehty ”Johtaako tuttuus harhaan” -selvitys ja järjestetty viisi seminaaria lähiruuasta.