Kasvisten kulutuksen lisäämisen monta konstia

Kasvikset ovat terveellisiä, mutta silti suomalainen syö päivittäinkeskimäärin vain 350 grammaa kasviksia, kun esimerkiksi espanjalainen syö700 grammaa ja kreikkalainen jopa 1200 grammaa päivässä. Mikä neuvoksi,että kasvikset löytäisivät tiensä myös suomalaisen lautaselle?

Kouluissa ja työpaikoilla tarjolle maukasta kasvispitoista ruokaa,kokouksissa vaihdetaan pasteijat porkkanoihin ja kauppojen hevitiskithoukutteleviksi. Siinä joitain neuvoja Kotimaiset Kasvikset ry:nlaatupäälliköltä ERKKI RAUTIOLTA.

Kaupan hevitiskillä ulkonäkö ratkaisee

Kaupan hedelmä- ja vihannesosastolla valinta tehdään useimmiten tuotteenhoukuttelevuuden perusteella. Väitetään, että 70 prosenttia heviosastollatehtävistä ostoksista on puhtaita heräteostoksia, Rautio kertoo. – Näinkaikki se työ, joka tehdään kasvisten laadun säilyttämiseksijakeluketjussa, on eräänlaista menekinedistämistä. Hyvälaatuinen tuote käykaupaksi.

Tuotteiden laadun säilymiseen vaikuttavat myönteisesti erityisesti nopeajakelu viljelijältä kuluttajille, oikeat säilytysolosuhteet, riittävänhellävarainen käsittely ja tuotteiden oikeat käyttötavat.

Tuotteen ulkoisen laadun lisäksi myös pakkaus voi houkutella ostamaan. Hyväpakkaus suojaa tuotetta, lisää tuotteen käyttömukavuutta, vähentää hävikkiäja antaa mahdollisuuden lisäinformaation jakamiseen tuotteesta ja senkäytöstä. Kasvispakkauksissa voisi olla esimerkiksi reseptejä, Rautioehdottaa.

Kiireinen kuluttaja arvostaa helppoutta

Tämän ajan kiireinen kuluttaja ei aina löydä aikaa kasvisten pesemiseen,kuorimiseen tai viipaloimiseen. Raution mukaan huuhtelun jälkeenkäyttökelpoiset kasvihuonetuotteet ovat etulyöntiasemassa verrattunaesimerkiksi juureksiin ja keräkaaleihin. Kuluttajan on helppo korvatatuoreet kasvikset pakasteilla, säilykkeillä ja eineksillä, jos heviosastontuotteiden laatu tai käytön helppous ei vastaa tarvetta.

Esikäsitellyt vihannekset tulevaisuuden valttikortti

Esikäsitellyt kasvikset ovat yleisesti käytössä suurkeittiöissä ja uusiatuotteita tulee valikoimaan jatkuvasti, mutta vähittäiskaupan tiskienvalloitus on Suomessa vasta alkamassa.

Raution mukaan on kuitenkin todennäköistä, että esikäsitellyt kasviksettulevat lähivuosina vähittäiskauppaan samalla tavoin kuin esimerkiksivalmiiksi siivutetut leivät ja leikkeleet. Monessa Euroopan maassakasvissektorin nopeimmin kasvanut tuoteryhmä on viime vuosina ollut juurituoreet esikäsitellyt kasvikset (fresh-cut).