Mummon ranskanperunat Suomen ostetuimpia!

Mummon ranskanperunat ovat tuoreen tutkimuksen mukaan tänäkin vuonna Suomen ostetuimpia. Mummon on ykkönen sekä volyymissa että ostaneiden talouksien lukumäärässä. Lähes kolmannes Suomen talouksista on ostanut kuluvan vuoden aikana Mummon ranuja.

Mummon poimutettuja ranskanperunoita ei uppopaisteta, vaan ne dipataan kevyesti öljyyn kypsennyksen ja kuivauksen jälkeen.

Mummon kehitys on ollut elinvaihetarkastelussa poikkeuksellisen vahvaa. Brändi on saanut uusia kokeilijoita sekä niistä, jotka ovat oppineet tuntemaan brändin että niistä, jotka jo tunsivat brändin, mutta eivät olleet aiemmin sitä kokeilleet. Sama näkyy myös uusintaostajissa.

– Mummon brändi on hyvässä nosteessa myös mielikuvatasolla. Tuotemerkin kokonaisarvoa mitattaessa Mummon on perunavalmisteissa vuosina 2020-2024 eniten arvoaan kasvattanut tuotemerkki. Mummon nähdään rentona ja hauskana kotimaisena brändinä, kertoo Pohjolan Peruna Oy:n markkinointijohtaja Jami Teirikari.

Markkinajohtaja-Mummolla on useita kilpailuvaltteja hihassa

Mummon ranskanperunoita ei uppopaisteta perinteiseen tapaan öljyssä, vaan ne dipataan kevyesti öljyyn kypsennyksen ja kuivauksen jälkeen. Näin perunoiden rasvaprosentti saadaan pidettyä maltillisena. Kaikissa Mummon ranskanperunoissa on alle viisi prosenttia rasvaa, joka on pehmeää sellaista. Tarkemmin sydänystävällistä rapsi- ja rypsiöljyä. Lisäaineita Mummon ranskanperunoissa ei käytetä lainkaan.

Pohjolan Peruna Oy:n tehtaat ovat Vihannissa ja perunaraaka-aine tuotetaan 100 kilometrin säteellä tehtaasta.

Kotimaisuuden merkitys kuluttajalle kasvaa

– Mummon ranskanperunoiden raaka-aineena käytetään vain suomalaista perunaa. Valtaosa raaka-aineesta viljellään noin 100 kilometrin säteellä tehtaastamme pohjoisen puhtailla pelloilla. Tiivis yhteistyö ammattitaitoisten sopimusviljelijöidemme kanssa mahdollistaa parhaiden mahdollisten perunalajikkeiden käytön ranskanperunoillemme. Ne takaavat Mummon ranskanperunoille sekä erityisen hyvän maun että oikeanlaisen rakenteen, toteaa Pohjolan Peruna Oy:n myyntijohtaja Sari Palsi.

Elintarvikkeiden vastuullisuus on noussut kuluttajien tärkeäksi ostokriteeriksi

Mummon ranskanperunat ovat tutkitusti vastuullinen valinta. Kaikki Mummon pakasteperunatuotteet ovat läpäisseet vastuullisuusarvioinnin, jonka suorittaa vuosittain riippumattomista asiantuntijoista koostuva vastuullisuuspaneeli. Vastuullisuusarvioinnissa selvitetään, onko tuote tai palvelu kestävämpi valinta suhteessa verrokkeihin saman tuotekategorian tai tarpeen osalta.

Vastuullisiksi arvioidut tuotteet ja palvelut osallistuvat Suomen vastuullisin tuote -kilpailuun, jonka yleisöäänestys on käynnissä parhaillaan Ostavastuullisesti.fi -sivustolla. Lopullisen valinnan voittajasta tekee vastuullisuuspaneeli, jonka muodostaa riippumattomista asiantuntijoista koottu ryhmä.

– Mummon tuotteita kelpaa syödä hyvällä omatunnolla. Raaka-aine on puhdasta suomalaista perunaa, ekologisesti tuotettuna ja maanviljelyä edistäen. Vastuullisuus on meille konkreettisia tekoja. Peruna tulee läheltä sopimusviljelijöiltä, käytämme uusiutuvaa energiaa, tuotannon sivuvirrat hyödynnetään biokaasulaitoksessa ja prosessissa käytetty vesi puhdistetaan omassa vedenpuhdistamossa. Jatkossa iso osa hakkeesta hankitaan kestävän kehityksen metsistä luonnon monimuotoisuus huomioiden, kertoo Pohjolan Peruna Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Ojala.