S-ryhmän myynti kasvoi prosentilla

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. S-ryhmä tiedottaa, että marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, tiedottaa S-ryhmä.

Puutarha-Sanomien numerossa 5/2024 oli artikkeli HOK-Elannon suurimmasta S-marketista. Hevivastaava Sara Tikkanen ja myymäläpäällikkö Piritta Heiskanen tarkastelivat satokausipöydän antamia, jotka käyvät myös grillaukseen.

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 5 218,8 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,9 prosenttia. Marketkaupassa sekä päivittäistavarakaupan että käyttötavarakaupan myynti kasvoi Suomessa edelleen muuta markkinaa vahvemmin.

Vuoden toisella kvartaalilla vaihtelevat säät heijastuivat selvästi kysyntään marketkaupassa: Viileän huhtikuun jälkeen helteinen toukokuu siivitti etenkin sesonkituotteiden myyntiä muun muassa pihan ja puutarhan, kodinhuollon laitteiden ja polkupyöräilyn tuoteryhmissä. S-ryhmän ruokakaupoissa puolestaan grillaamisen, jäätelöiden ja juomien kysyntä helteillä oli suurta.

– Erityistä jaksolla oli enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien tulo valikoimiimme kesäkuun puolessa välissä. Tuotteet ovat kiinnostaneet laajaa joukkoa asiakkaita päivittäistavarakauppamme ketjuissa. Erityisesti kiinnostusta ovat herättäneet viinit uutena tuoteryhmänä sekä vahvemmat oluet. Suosittuja valintoja ovat ensimmäisinä myyntiviikkoina olleet esimerkiksi kuohuviinit, valkoviinit ja pienet pakkauskoot, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Sähkölatausmyynti tuplaantui ABC-latausverkoston laajenemisen myötä

S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–kesäkuussa oli 1 008,8 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta euromääräinen myynti jäi kolme prosenttia polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi. Alkuvuodesta koleat säät ja lakot vähensivät teillä liikkumista edellisvuoteen verrattuna. Liikennemäärät kääntyivät kuitenkin taas toukokuusta lähtien kasvuun, mikä heijastui myös ABC-asemien palveluiden kysyntään.

– Tieliikennemäärien vaihtelu huomioiden vuoden ensimmäinen puolisko sujui S-ryhmän liikennekaupassa myynnillisesti hyvin. Kehitys on ollut suotuisaa niin autopesuissa kuin ABC Liikennemyymälöiden ravintoloissa ja marketeissakin. Sähkölatauksessa myynti noin kaksinkertaistui edellisvuodesta, ja on kesällä edelleen kasvussa lomakauden käynnistyttyä ja ihmisten reissatessa kotimaassa, Hannu Krook toteaa.

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa markkinaa paremmassa vireessä

S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa myynti kehittyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla markkinaa paremmin, ja oli tammi–kesäkuussa 124,4 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen nähden oli 1,7 prosenttia. Myyntiä Sokoksella ja Emotion-ketjussa vauhdittivat erinomaisesti onnistuneet kampanjat. Esimerkiksi toisen kvartaalin alussa pidetty perinteinen 3+1 Päivää -kampanja teki myyntiennätyksen.

Huhtikuussa Sokos-ketju kasvoi uudella myymälällä, kun Osuuskauppa KPO avasi ketjun 21. tavaratalon Vaasaan. Kivijalkamyymälöiden rinnalla myös Sokos.fi-verkkokaupan myynnin kehitys oli vahvaa ja kasvoi tammi–kesäkuussa joka kuukausi edellisvuoteen verrattuna.

Matkailu- ja ravitsemiskaupassa myynti edellisvuoden tasolla

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 382,7 miljoonaa euroa. Myynti säilyi samalla tasolla kuin edellisvuonna. Vuoden toisella kvartaalilla toukokuun helteet ja kesäkuusta käynnistynyt lomakausi tapahtumineen vilkastuttivat asiointia niin hotelleissa kuin ravintoloissakin.

– Tiukka taloustilanne heijastui palveluiden kysyntään ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Haasteelliseen tilanteeseen nähden S-ryhmän hotellit ja ravintolat ovat kuitenkin pärjänneet hyvin. Olemme investoineet pitkäjänteisesti verkostoomme ja palveluihimme, ja lähdemme kesäsesonkiin hyvässä vireessä, Hannu Krook tiivistää.

Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–6/2024

Liiketoiminta-alueMyynti (milj. €)Muutos 1–6/2023 (%)
Marketkauppa*5 218,8+2,9
Liikennekauppa1 008,8-3,0
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*382,7-0,1
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa124,4+1,7
Muut226,1-15,9
S-ryhmä yhteensä6 960,9+1,1
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan. *Lukuun sisältyy myynti Virossa.

S-ryhmän myynti kasvoi prosentilla

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia.

– Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, tiedottaa S-ryhmä.

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 5 218,8 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,9 prosenttia. Marketkaupassa sekä päivittäistavarakaupan että käyttötavarakaupan myynti kasvoi Suomessa edelleen muuta markkinaa vahvemmin.

Vuoden toisella kvartaalilla vaihtelevat säät heijastuivat selvästi kysyntään marketkaupassa: Viileän huhtikuun jälkeen helteinen toukokuu siivitti etenkin sesonkituotteiden myyntiä muun muassa pihan ja puutarhan, kodinhuollon laitteiden ja polkupyöräilyn tuoteryhmissä. S-ryhmän ruokakaupoissa puolestaan grillaamisen, jäätelöiden ja juomien kysyntä helteillä oli suurta.

– Erityistä jaksolla oli enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien tulo valikoimiimme kesäkuun puolessa välissä. Tuotteet ovat kiinnostaneet laajaa joukkoa asiakkaita päivittäistavarakauppamme ketjuissa. Erityisesti kiinnostusta ovat herättäneet viinit uutena tuoteryhmänä sekä vahvemmat oluet. Suosittuja valintoja ovat ensimmäisinä myyntiviikkoina olleet esimerkiksi kuohuviinit, valkoviinit ja pienet pakkauskoot, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Sähkölatausmyynti tuplaantui ABC-latausverkoston laajenemisen myötä

S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–kesäkuussa oli 1 008,8 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta euromääräinen myynti jäi kolme prosenttia polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi. Alkuvuodesta koleat säät ja lakot vähensivät teillä liikkumista edellisvuoteen verrattuna. Liikennemäärät kääntyivät kuitenkin taas toukokuusta lähtien kasvuun, mikä heijastui myös ABC-asemien palveluiden kysyntään.

– Tieliikennemäärien vaihtelu huomioiden vuoden ensimmäinen puolisko sujui S-ryhmän liikennekaupassa myynnillisesti hyvin. Kehitys on ollut suotuisaa niin autopesuissa kuin ABC Liikennemyymälöiden ravintoloissa ja marketeissakin. Sähkölatauksessa myynti noin kaksinkertaistui edellisvuodesta, ja on kesällä edelleen kasvussa lomakauden käynnistyttyä ja ihmisten reissatessa kotimaassa, Hannu Krook toteaa.

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa markkinaa paremmassa vireessä

S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa myynti kehittyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla markkinaa paremmin, ja oli tammi–kesäkuussa 124,4 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen nähden oli 1,7 prosenttia. Myyntiä Sokoksella ja Emotion-ketjussa vauhdittivat erinomaisesti onnistuneet kampanjat. Esimerkiksi toisen kvartaalin alussa pidetty perinteinen 3+1 Päivää -kampanja teki myyntiennätyksen.

Huhtikuussa Sokos-ketju kasvoi uudella myymälällä, kun Osuuskauppa KPO avasi ketjun 21. tavaratalon Vaasaan. Kivijalkamyymälöiden rinnalla myös Sokos.fi-verkkokaupan myynnin kehitys oli vahvaa ja kasvoi tammi–kesäkuussa joka kuukausi edellisvuoteen verrattuna.

Matkailu- ja ravitsemiskaupassa myynti edellisvuoden tasolla

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 382,7 miljoonaa euroa. Myynti säilyi samalla tasolla kuin edellisvuonna. Vuoden toisella kvartaalilla toukokuun helteet ja kesäkuusta käynnistynyt lomakausi tapahtumineen vilkastuttivat asiointia niin hotelleissa kuin ravintoloissakin.

– Tiukka taloustilanne heijastui palveluiden kysyntään ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Haasteelliseen tilanteeseen nähden S-ryhmän hotellit ja ravintolat ovat kuitenkin pärjänneet hyvin. Olemme investoineet pitkäjänteisesti verkostoomme ja palveluihimme, ja lähdemme kesäsesonkiin hyvässä vireessä, Hannu Krook tiivistää.