Vyrtti rymisti yrttimarkkinoille

Tuoretarha Oy investoinut uuteen innovatiiviseen vertikaaliviljelylaitokseen Pirkkalassa. Tiedotteen mukaan laitos on Suomen ensimmäinen teollisen mittakaavan täysin automatisoitu vertikaaliviljelylaitos ja se palvelee erityisesti Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen kuluttajia, ruokakauppoja ja horeca-asiakkaita.

Kaupallinen johtaja Antti Orrenmaa basilikakourujen äärellä. Kuva Studio Koivunen.

Tuoretarha viljelee ensi vaiheessa seitsemää eri yrttiä yli 1,3 miljoonan yrtin vuotuisella tuotantokapasiteetilla. Asiakkaille uudella Vyrtti-tavaramerkillä markkinoitavia yrttejä toimitetaan maaliskuusta alkaen.

Tuoretarha Oy on startup-yritys, joka on investoinut alan johtavan yhtiön, myös pirkkalalaisen Netled Oy:n, vertikaaliviljelyteknologiaan.

Yrttejä seitsemää sorttia

Tuoretarha sijaitsee Pirkkalassa lähellä Pirkanmaan kuluttajia ja asiakkaita. Hyvä sijainti ja optimoidut viljelyolosuhteet pidentävät yrttien myyntiaikaa ja parantavat tuoreutta, jolloin hävikki vähenee. Viljelyohjelmassa on tuotannon alkaessa seitsemän suomalaisten suosikkiyrttiä: basilika, tilli, korianteri, persilja, ruohosipuli, timjami ja minttu. 

Vertikaaliviljely on vastuullinen, energiatehokas ja korkean automaatiotason viljelymuoto, jossa energian ohella vesi ja ravinteet mitoitetaan kullekin kasville sopiviksi. Veden ja lannoitteiden kierto on suljettu ja energian uudelleenkäyttö on osin mahdollista. Tuoretarhan tuotantolaitos muodostuu kuudesta kerroksesta, jolloin viljelyrakennuksen pinta-ala minimoituu.

Tarkoin kontrolloitu viljely-ympäristö mahdollistaa yrttien tasaisen laadun ja maun, kun luonnon erilaiset ja vaihtelevat sääolosuhteet (lämpö, valo ja kosteus) eivät vaikuta viljelyyn. Lajikevalinnat ja optimoidut vesi-, valo- ja ravinneannostelut antavat yrteille vahvemman maun ja runsaamman rakenteen. Vyrtti-tuotteissa ei ole muoviruukkua, sillä niiden turvepotit on kääritty ohueen kuitupaperiin.

– Vastuullisesti viljeltyjä maukkaita Vyrttejä on suorastaan ilo myydä, riemuitsee Tuoretarha Oy:n kaupallinen johtaja Antti Orrenmaa.

Tuoretarha Oy:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan tuoreyrttien ostopäätökseen vaikuttavat eniten tuoreus, maku, tuotteen runsaus ja säilyvyys. Myös tuoksua pidettiin tärkeänä tekijänä.  Kyselyyn vastasi 1300 suomalaista, jotka ostavat yrttejä vähintään kerran kuukaudessa.

Vyrttien pakkaukset ovat värikkäitä

Tuoretarha Oy:n hallituksen puheenjohtaja on Hannu Kottonen. Vyrtti-brändin herkullinen design on mainostoimisto TBWA:n käsialaa. Pakkauksissakin nähtävä Vyrttitarhakuvitus on kuvittaja Eija Vehviläisen kaunis taidonnäyte. Vastuulliset toimintatavat ovat Tuoretarha Oy:n ja Vyrtti-brändin ytimessä. Tuoretarha on päättänyt lahjoittaa tuotannon alusta alkaen osan tuotannostaan Tampereen seurakuntien Ruokapankille.